Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawowe umiejętności pomocy psychologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PUP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawowe umiejętności pomocy psychologicznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. "Ja" jako osoba pomagająca.

2. Nawiązywanie kontaktu z klientem.

3. Utrzymywanie kontaktu z klientem.

4. Praca z oporem klienta.

Literatura:

Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia.

Greenstone, J, Leviton, S. (2006). Osiąganie porozumienia z osobami w kryzysie W: Interwencja kryzysowa (s. 40-52). Rozdz.3. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

James, R, Gilliland, B. (2004). Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej W: Strategie interwencji kryzysowej (s.57-111). Rozdz. 2. Warszawa, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- słuchacz potrafi wymienić i scharakteryzować czynniki służące skutecznemu pomaganiu.

UMIEJĘTNOŚCI:

- podejmuje i planuje zachowania pomocowe adekwatnie do potrzeby osoby wspierane oraz zgodnie z zasadami etycznymi.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności

- posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania.

Metody i kryteria oceniania:

test sprawdzający wiadomości, wypowiedzi ustne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Kluczyńska
Prowadzący grup: Ilona Anczarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. "Ja" jako osoba pomagająca:

• Analiza potrzeb osób zgłaszających się po pomoc psychologiczną.

• Określenie specyfiki nawiązywania i utrzymywania relacji pomagania.

• Analiza zasobów własnych.

• Zasady etyczne w obszarze pomocy psychologicznej.

2. Nawiązywanie kontaktu z klientem:

• Analiza kontekstu zgłoszenia.

• Określanie kontekstu oferty ze strony osoby pomagającej.

• Czynniki służące skutecznemu pomaganiu.

• Analiza treści dostępnych podczas obserwacji klienta.

• Zachęcanie do rozmowy.

3. Utrzymywanie kontaktu z klientem:

• Rozpoznawanie i omawianie problemów klienta.

• Rozpoznawanie i urealnianie oczekiwań klienta.

• Zawieranie kontraktu w pomocy psychologicznej.

4. Praca z oporem klienta:

• Analiza postawy własnej dotyczącej milczenia, agresji w kontakcie zawodowym.

• Rozwijanie umiejętności pomocnych w pracy z różnymi formami oporu.

• Ćwiczenie kontaktu z trudnymi klientami.

Literatura:

Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia.

Greenstone, J, Leviton, S. (2006). Osiąganie porozumienia z osobami w kryzysie W: Interwencja kryzysowa (s. 40-52). Rozdz.3. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

James, R, Gilliland, B. (2004). Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej W: Strategie interwencji kryzysowej (s.57-111). Rozdz. 2. Warszawa, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)