Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika szkolna i przedszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PSZ1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika szkolna i przedszkolna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Słuchacz posiada zna i rozumie:

znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej; modele współczesnej szkoły; pojęcie ukrytego programu szkoły; podstawę programową w kontekście programu nauczania; tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki oświatowej.

strukturę i funkce systemu edukacji – cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz potrafi:

wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do tej podstawy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Słuchacz jest gotów do:

jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy wychowawczej szkoły.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Strona przedmiotu: https://usosweb.aps.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&kod=SP-PSZ2
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Obecność na zajęciach.

2. Analiza problemów z zakresu przedmiotu (kolokwium).

3. Aktywny udział w ćwiczeniach polegający na realizacji zadań przewidzianych w ramach zajęć.

Na podstawie aktywności podczas ćwiczeń możliwe jest podniesienie oceny o 1,0 lub 0,5.

Podniesienie oceny o 1,0 - suma punktów za wszystkie zadania w przedziale 75,1-100%.

Pełny opis:

Treści wykładu (każda jednostka po 2 godziny):

1. Uwarunkowania rozwoju pedagogiki szkolnej i przedszkolnej. Istota pedagogiki przedszkolnej i szkolnej. Podstawowe obszary zainteresowań.

2. Przedszkola i szkoły w perspektywie systemowej. Założenia pracy instytucjonalnej. Ewolucja instytucji przedszkola i szkoły w kontekście redefinicji podstawowych funkcji. Dywersyfikacja i decentralizacja w kontekście realizacji funkcji. Przestrzeń szkolna i przedszkolna jako przestrzeń interakcji społecznych.

3. Konceptualizacja pracy przedszkola i szkoły.

Koncepcja pracy przedszkola i szkoły jako wyznacznik działań wychowawczych i dydaktycznych. Tworzenie koncepcji instytucji oświatowej w perspektywie teleologicznej. Wykorzystanie koncepcji pracy przedszkola/szkoły w tworzeniu programów wychowania przedszkolnego i programów szkolnych dydaktycznych i wychowawczo-profilaktycznych.

4. Efektywność pracy placówki oświatowej - istota i sposoby dokonywania pomiarów. Planowanie pracy instytucji w perspektywie pomiaru efektywności. Sposoby ewaluowania pracy pedagogicznej. Zarządzanie a efektywność pracy przedszkoli i szkół.

5. Praca edukacyjnej w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju (edukacja środowiskowa) i STE(A)M - założenia i możliwości realizacji. Nowe koncepcje w pracy przedszkoli i szkół jako źródło pracy pedagogicznej.

Treści ćwiczeń (każda jednostka po 3 godziny):

1. Różne sposoby myślenia o przedszkolu i szkole. Zmiany w obszarze systemu oświaty - kontekst europejski i globalny. Organizacja pracy w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Wyzwania organizacyjne w perspektywie kryzysów.

2. Programy dydaktyczne i profilaktyczno-wychowawcze w perspektywie celów pracy instytucji. Programy pracy szkoły a podstawa programowa i wytyczne podmiotów zewnętrznych. Zasady tworzenia i ewaluacji programów. Realizacja założeń programowych (w tym w zakresie ochrony zdrowia, ochrony środowiska) w różnych przestrzeniach życia szkoły i przedszkola. Plany pracy wychowawczej.

3. Osiągnięcia szkolne/przedszkolne. Ocena a ewaluacja w pracy instytucji oświatowych. Sposoby i zasady dokonywania oceny i ewaluacji. Błędy pomiarowe i ich następstwa. Pomiar osiągnięć uczniów ze SPE. Doskonalenie pomiarów. Osiągnięcia uczniowskie w kontekście syndromu nieadekwatnych osiągnięć i niepowodzeń szkolnych ucznia.

4. Środowisko przedszkolne i szkolne wobec specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia. Praca z uczniem innym kulturowo jako uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Problem adaptacji i integracji środowiskowa. Rola asystenta/ nauczyciela wspomagającego/pomocy i tutora (rówieśniczego). Współpraca z otoczeniem na rzecz wsparcia.

5. Partnerstwo społeczne przedszkola i szkoły jako źródło skuteczności działań edukacyjnych. Rodzaje i modele współpracy. Zasady i sposoby współpracy środowiskowej. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia w kontekście zróżnicowanych postaw rodzicielskich. Budowanie partnerstw społecznych w kontekście celów pracy szkoły i przedszkola.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Bałachowicz J., Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji dziecka, Prima Educatione 2017, s. 21-38.

2. Gaś Z., Poleszak W., Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, ORE, Warszawa 2017, s. 9-41, 49-51.

3. Hernik K. i Malinowska K., Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015, s. 11-77.

4. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, PIW, Warszawa 2005, rozdziały: 1, 3-5, 7.

5. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010, s. 15-100; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/

10593/212/3/Kujawi%C5%84ski_tekst.pdf.

6. Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K., Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych, [w:] Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku : indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, Warszawa 2017, s. 121-146; https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/6705/3/A_Mlynarczuk-Sokolowska_Wspieranie_uczniow_cudzoziemskich.pdf

7. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WaiP, Warszawa 2007, rozdziały 1-3, 9-12.

8. Raczykowska A., Model kształcenia STEAM – nowe oblicze edukacji, [w:] E. Baron-Polańczyk, A. Klementowska (red.), Wyzwania i dylematy edukacyjno-zawodowe, Zielona Góra, t. 7/2021, s. 176-192.

Uzupełniająca:

1. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością,

Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2009.

2. Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2004,

cz. II.

3. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.

4. Feinber W., Soltis J., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000, rozdz. 1 i 8.

5. Gofron A., Adamska-Staroń M., Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009, cz. II.

6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków, Nowa Era,

Warszawa 2007.

7. Kałuszyński M., Nauczyciel i uczeń. Problemy etyczne wychowania i nauczania, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2002.

8. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, TRANS HUMANA, Białystok 2011.

9. Kołodziejczyk W., Polak M., Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski, Warszawa

2011, s. 17-34, 55-74; http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2011/11/edukacja_kolodziejczyk-polak_internet.pdf

10. Konieczna A., Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.

11. Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2004, rozdz. I i III.

12. Kosyra-Cieślak T. (red.), Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja, ORE, Warszawa.

13. Mendel M., Nauczyciele i rodzice jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo harmonia 2008, cz. II.

14. Nadziakiewicz E., Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły, ORE, Warszawa.

15. Łuczak B., Nauczanie integralne w klasach I – III, Poznań 2000.

16. Psychologia ucznia i nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

17. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2012.

18. Thompson J., Specjalne Potrzeby Edukacyjne Uczniów Wskazówki Dla Nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

19. Widstrand T., Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole, CMPPP, Warszawa 2008.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza dokumentów, metoda problemowa, burza mózgów

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.:

- liczba godzin kontaktowych - 25

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 5

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20

- liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZnCT3OyeaZvWcpgCfyg5dQahwubCYePpFzKqcQ-uv601%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e53bf4c-310e-43f7-affb-e124e8d373c1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Obecność na zajęciach.

2. Analiza problemów z zakresu przedmiotu (kolokwium).

3. Aktywny udział w ćwiczeniach polegający na realizacji zadań przewidzianych w ramach zajęć.

Na podstawie aktywności podczas ćwiczeń możliwe jest podniesienie oceny o 1,0 lub 0,5.

Podniesienie oceny o 1,0 - suma punktów za wszystkie zadania w przedziale 75,1-100%.

Próg zaliczenia z kolokwium:

100%-90,1% - 5,0

90%-80,1% - 4,5

80%-70,1% - 4,0

70%-60,1% - 3,5

60%-50,1% - 3,0

poniżej i 50% - 2,0 (nie zaliczone)

Pełny opis:

Treści wykładu (każda jednostka po 2 godziny):

1. Uwarunkowania rozwoju pedagogiki szkolnej i przedszkolnej. Istota pedagogiki przedszkolnej i szkolnej. Podstawowe obszary zainteresowań.

2. Przedszkola i szkoły w perspektywie systemowej. Założenia pracy instytucjonalnej. Ewolucja instytucji przedszkola i szkoły w kontekście redefinicji podstawowych funkcji. Dywersyfikacja i decentralizacja w kontekście realizacji funkcji. Przestrzeń szkolna i przedszkolna jako przestrzeń interakcji społecznych.

3. Konceptualizacja pracy przedszkola i szkoły.

Koncepcja pracy przedszkola i szkoły jako wyznacznik działań wychowawczych i dydaktycznych. Tworzenie koncepcji instytucji oświatowej w perspektywie teleologicznej. Wykorzystanie koncepcji pracy przedszkola/szkoły w tworzeniu programów wychowania przedszkolnego i programów szkolnych dydaktycznych i wychowawczo-profilaktycznych.

4. Efektywność pracy placówki oświatowej - istota i sposoby dokonywania pomiarów. Planowanie pracy instytucji w perspektywie pomiaru efektywności. Sposoby ewaluowania pracy pedagogicznej. Zarządzanie a efektywność pracy przedszkoli i szkół.

5. Praca edukacyjnej w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju (edukacja środowiskowa) i STE(A)M - założenia i możliwości realizacji. Nowe koncepcje w pracy przedszkoli i szkół jako źródło pracy pedagogicznej.

Treści ćwiczeń (każda jednostka po 3 godziny):

1. Różne sposoby myślenia o przedszkolu i szkole. Zmiany w obszarze systemu oświaty - kontekst europejski i globalny. Organizacja pracy w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Wyzwania organizacyjne w perspektywie kryzysów.

2. Programy dydaktyczne i profilaktyczno-wychowawcze w perspektywie celów pracy instytucji. Programy pracy szkoły a podstawa programowa i wytyczne podmiotów zewnętrznych. Zasady tworzenia i ewaluacji programów. Realizacja założeń programowych (w tym w zakresie ochrony zdrowia, ochrony środowiska) w różnych przestrzeniach życia szkoły i przedszkola. Plany pracy wychowawczej.

3. Osiągnięcia szkolne/przedszkolne. Ocena a ewaluacja w pracy instytucji oświatowych. Sposoby i zasady dokonywania oceny i ewaluacji. Błędy pomiarowe i ich następstwa. Pomiar osiągnięć uczniów ze SPE. Doskonalenie pomiarów. Osiągnięcia uczniowskie w kontekście syndromu nieadekwatnych osiągnięć i niepowodzeń szkolnych ucznia.

4. Środowisko przedszkolne i szkolne wobec specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia. Praca z uczniem innym kulturowo jako uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Problem adaptacji i integracji środowiskowa. Rola asystenta/ nauczyciela wspomagającego/pomocy i tutora (rówieśniczego). Współpraca z otoczeniem na rzecz wsparcia.

5. Partnerstwo społeczne przedszkola i szkoły jako źródło skuteczności działań edukacyjnych. Rodzaje i modele współpracy. Zasady i sposoby współpracy środowiskowej. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia w kontekście zróżnicowanych postaw rodzicielskich. Budowanie partnerstw społecznych w kontekście celów pracy szkoły i przedszkola.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Bałachowicz J., Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji dziecka, Prima Educatione 2017, s. 21-38.

2. Gaś Z., Poleszak W., Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, ORE, Warszawa 2017, s. 9-41, 49-51.

3. Hernik K. i Malinowska K., Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015, s. 11-77.

4. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, PIW, Warszawa 2005, rozdziały: 1, 3-5, 7.

5. Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010, s. 15-100; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/

10593/212/3/Kujawi%C5%84ski_tekst.pdf.

6. Młynarczuk-Sokołowska A., Szostak-Król K., Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych, [w:] Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku : indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci, Warszawa 2017, s. 121-146; https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/6705/3/A_Mlynarczuk-Sokolowska_Wspieranie_uczniow_cudzoziemskich.pdf

7. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WaiP, Warszawa 2007, rozdziały 1-3, 9-12.

8. Raczykowska A., Model kształcenia STEAM – nowe oblicze edukacji, [w:] E. Baron-Polańczyk, A. Klementowska (red.), Wyzwania i dylematy edukacyjno-zawodowe, Zielona Góra, t. 7/2021, s. 176-192.

Uzupełniająca:

1. Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością,

Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2009.

2. Buehl D., Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie uczyć się, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2004,

cz. II.

3. Dolata R., Szkoła – segregacje – nierówności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.

4. Feinber W., Soltis J., Szkoła i społeczeństwo, WSiP, Warszawa 2000, rozdz. 1 i 8.

5. Gofron A., Adamska-Staroń M., Podstawy edukacji. Ciągłość i zmiana, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009, cz. II.

6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków, Nowa Era,

Warszawa 2007.

7. Kałuszyński M., Nauczyciel i uczeń. Problemy etyczne wychowania i nauczania, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2002.

8. Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, TRANS HUMANA, Białystok 2011.

9. Kołodziejczyk W., Polak M., Jak będzie zmieniać się edukacja. Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia, Instytut Obywatelski, Warszawa

2011, s. 17-34, 55-74; http://www.instytutobywatelski.pl/wp-content/uploads/2011/11/edukacja_kolodziejczyk-polak_internet.pdf

10. Konieczna A., Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.

11. Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2004, rozdz. I i III.

12. Kosyra-Cieślak T. (red.), Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja, ORE, Warszawa.

13. Mendel M., Nauczyciele i rodzice jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo harmonia 2008, cz. II.

14. Nadziakiewicz E., Współpraca z rodzicami. Rodzice partnerami w tworzeniu i realizacji strategii rozwoju szkoły, ORE, Warszawa.

15. Łuczak B., Nauczanie integralne w klasach I – III, Poznań 2000.

16. Psychologia ucznia i nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

17. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2012.

18. Thompson J., Specjalne Potrzeby Edukacyjne Uczniów Wskazówki Dla Nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

19. Widstrand T., Porozumienie bez przemocy czyli język żyrafy w szkole, CMPPP, Warszawa 2008.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza dokumentów, metoda problemowa, burza mózgów

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.:

- liczba godzin kontaktowych - 25

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 5 (zapoznanie się z tekstami)

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20

- liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)