Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psycholingwistyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PSY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psycholingwistyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot jest realizowany w formie wykładu (10g.), kończy się zaliczeniem na podstawie obecności i aktywności słuchacza

OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA OD POCZĄTKU DO KOŃCA WYKŁADU!!!

Pełny opis:

1. Kompetencja komunikacyjna: istota i struktura (koncepcja D. Hymesa, C. Stohl, M. Schatz). Analiza kompetencji interakcyjnych i socjolingwistycznych. Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania kompetencji komunikacyjnej.

2. Komunikacyjna funkcja języka. Funkcje wypowiedzi językowej w koncepcji K. Bühlera, R. Jakobsona i M.A.K. Halliday’a. Zwrócenie uwagi na trzy podstawowe funkcje wypowiedzi: ekspresywną, impresywną i symboliczną. Funkcje wypowiedzi w koncepcjach psychologicznych: J. Piageta i L.S. Wygotskiego. Zwrócenie uwagi na społeczny aspekt komunikacji. Funkcje wypowiedzi w retoryce.

3. Język a reprezentacja świata w umyśle. Wiedza o świecie a język: model C. Marteindale’a. Problem nazywania i kategoryzowania obiektów otoczenia. Słownik umysłowy (leksykon mentalny) jako językowa wiedza o świecie. Zasady organizacji i funkcjonowania słownika umysłowego.

4. Psychologiczne badania nad znaczeniem. Koncepcje znaczenia Ch. ogdena i I. Richardsa, B. Skinnera, Ch. Morrisa, Ch. Osgooda. Rodzaje znaczeń według G. Leacha (znaczenia konceptualne, asocjacyjne i tekstowe) i C. Osgooda (znaczenie denotacyjne i konotacyjne).

5. Umiejętność słuchania w rozmowie; znaczenie słuchania dla nadawcy i odbiorcy wypowiedzi. F. Schulza von Thuna koncepcja słuchania czworgiem uszu. Rola ucha rzeczowego, relacyjnego, terapeutycznego i apelowego w procesie komunikowania się.

Literatura:

Kielar-Turska M. (1989). Mowa dziecka – słowo i tekst. Kraków: Wydawnictwo UJ. Kielar-Turska M. (2012). Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych (15 – 63) . W: E.Czaplewska , S.Milewski . (red.). Diagnoza Logopedyczna. Podręcznik akademicki. 2011, Sopot: GWP. Kielar-Turska M. (2019). Znaczenie: istota i zmiany rozwojowe w biegu życia. W: M. Kielar-Turska, S. Milewski (red.), Język w biegu życia (261-294). Gdańsk: Harmonia Universalis. Kurcz I. (2000), Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kurcz I. (1987). Język a reprezentacja świata w umyśle. Warszawa: PWN

Schulz von Thun F. (2001). Sztuka rozmawiania. T. 1 (23 – 96). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Zagrodzki M. (1993). Słownik umysłowy. W: I. Kurcz (red.), Psychologia a semiotyka: pojęcia i zagadnienia. Warszawa: Polskie Towarzystwo Semiotyczne.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Orientuje się jakie zagadnienia są przedmiotem rozważań i badań psycholingwistycznych.

- Zna podstawowe funkcje języka

- Zna rodzaje uwarunkowań rozwoju sprawności językowych i komunikacyjnych.

Umiejętności:

- Orientuje się w podstawowych metodach badania zasobu leksykalnego, znaczeń stosowanych w psycholingwistyce

- Różnicuje rodzaje znaczeń

- Rozróżnia rodzaje subkompetencji wchodzących w skład kompetencji komunikacyjnej.

Kompetencje społeczne:

- Dostrzega potrzebę wspomagania rozwoju sprawności językowych w różnych okresach ontogenezy

- Jest wrażliwy na braki w zakresie różnych subkompetencji komunikacyjnych

- Ma poczucie wartości poprawnego posługiwania się językiem w przekazywaniu informacji o świecie i komunikowaniu się z innymi.

Metody i kryteria oceniania:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 10

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Maria Kielar-Turska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Maria Kielar-Turska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Informacje o prowadzeniu przedmiotu w cyklu 20020/21 nie uległy zmianie wobec treści podstawowych (niezależnie od cyklu).

Uwagi:

Wykład dla PSLog 19 odbędzie się zdalnie (Teams). Słuchacze otrzymają informację poprzez tą aplikację o terminach i godzinach zajęć.

Obecność jest obowiązkowa od początku do końca wykładów - zaliczenie w USOS jest dokonywane na podstawie sprawdzanej listy obecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Maria Kielar-Turska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)