Psycholingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładu (10g.), kończy się zaliczeniem na podstawie obecności i aktywności słuchacza OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA OD POCZĄTKU DO KOŃCA WYKŁADU!!! |
Pełny opis: |
1. Kompetencja komunikacyjna: istota i struktura (koncepcja D. Hymesa, C. Stohl, M. Schatz). Analiza kompetencji interakcyjnych i socjolingwistycznych. Biologiczne i środowiskowe uwarunkowania kompetencji komunikacyjnej. 2. Komunikacyjna funkcja języka. Funkcje wypowiedzi językowej w koncepcji K. Bühlera, R. Jakobsona i M.A.K. Halliday’a. Zwrócenie uwagi na trzy podstawowe funkcje wypowiedzi: ekspresywną, impresywną i symboliczną. Funkcje wypowiedzi w koncepcjach psychologicznych: J. Piageta i L.S. Wygotskiego. Zwrócenie uwagi na społeczny aspekt komunikacji. Funkcje wypowiedzi w retoryce. 3. Język a reprezentacja świata w umyśle. Wiedza o świecie a język: model C. Marteindale’a. Problem nazywania i kategoryzowania obiektów otoczenia. Słownik umysłowy (leksykon mentalny) jako językowa wiedza o świecie. Zasady organizacji i funkcjonowania słownika umysłowego. 4. Psychologiczne badania nad znaczeniem. Koncepcje znaczenia Ch. ogdena i I. Richardsa, B. Skinnera, Ch. Morrisa, Ch. Osgooda. Rodzaje znaczeń według G. Leacha (znaczenia konceptualne, asocjacyjne i tekstowe) i C. Osgooda (znaczenie denotacyjne i konotacyjne). 5. Umiejętność słuchania w rozmowie; znaczenie słuchania dla nadawcy i odbiorcy wypowiedzi. F. Schulza von Thuna koncepcja słuchania czworgiem uszu. Rola ucha rzeczowego, relacyjnego, terapeutycznego i apelowego w procesie komunikowania się. |
Literatura: |
Kielar-Turska M. (1989). Mowa dziecka – słowo i tekst. Kraków: Wydawnictwo UJ. Kielar-Turska M. (2012). Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych (15 – 63) . W: E.Czaplewska , S.Milewski . (red.). Diagnoza Logopedyczna. Podręcznik akademicki. 2011, Sopot: GWP. Kielar-Turska M. (2019). Znaczenie: istota i zmiany rozwojowe w biegu życia. W: M. Kielar-Turska, S. Milewski (red.), Język w biegu życia (261-294). Gdańsk: Harmonia Universalis. Kurcz I. (2000), Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kurcz I. (1987). Język a reprezentacja świata w umyśle. Warszawa: PWN Schulz von Thun F. (2001). Sztuka rozmawiania. T. 1 (23 – 96). Kraków: Wydawnictwo WAM. Zagrodzki M. (1993). Słownik umysłowy. W: I. Kurcz (red.), Psychologia a semiotyka: pojęcia i zagadnienia. Warszawa: Polskie Towarzystwo Semiotyczne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Orientuje się jakie zagadnienia są przedmiotem rozważań i badań psycholingwistycznych. - Zna podstawowe funkcje języka - Zna rodzaje uwarunkowań rozwoju sprawności językowych i komunikacyjnych. Umiejętności: - Orientuje się w podstawowych metodach badania zasobu leksykalnego, znaczeń stosowanych w psycholingwistyce - Różnicuje rodzaje znaczeń - Rozróżnia rodzaje subkompetencji wchodzących w skład kompetencji komunikacyjnej. Kompetencje społeczne: - Dostrzega potrzebę wspomagania rozwoju sprawności językowych w różnych okresach ontogenezy - Jest wrażliwy na braki w zakresie różnych subkompetencji komunikacyjnych - Ma poczucie wartości poprawnego posługiwania się językiem w przekazywaniu informacji o świecie i komunikowaniu się z innymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10 Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 10 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Maria Kielar-Turska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Maria Kielar-Turska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Informacje o prowadzeniu przedmiotu w cyklu 20020/21 nie uległy zmianie wobec treści podstawowych (niezależnie od cyklu). |
|
Uwagi: |
Wykład dla PSLog 19 odbędzie się zdalnie (Teams). Słuchacze otrzymają informację poprzez tą aplikację o terminach i godzinach zajęć. Obecność jest obowiązkowa od początku do końca wykładów - zaliczenie w USOS jest dokonywane na podstawie sprawdzanej listy obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Maria Kielar-Turska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.