Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo związane z problemami różnych niepełnosprawności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PRN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo związane z problemami różnych niepełnosprawności
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1.Definicje niepełnosprawności

2.Specyfika pracy z osobą z niepełnosprawnością

3.Formy pomocy i wsparcia osób z niepełnosprawnością

4.Zmiany w funkcjonowaniu rodziny spowodowane niepełnosprawnością jednego z jej członków

5.Poradnictwo rodzin i bliskich – wskazówki

Literatura:

Kosmol, A. (2002). Wybrane elementy treningu osób niepełnosprawnych. W: Z. Tarkowski, G.Jastrzębowska (red.). Człowiek wobec ograniczeń. Lublin: Wydawnictwo Fundacji ORATOR

Miller, W., E., Rollnick, S. (2010). Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany. Kraków: WUJ.

Piętka, W. (2005). Wiedza o osobie niepełnosprawnej. W: I. Odrobińska (red.). Poradnik osobistego asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo. Warszawa: Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego.

Sękowski, A. (1999). Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 237-246.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- słuchacz zna pojęcie niepełnosprawności w perspektywie fizycznej, psychicznej i społecznej

- ma wiedzę o psychologicznych skutkach niepełnosprawności

- charakteryzuje społeczny aspekt niepełnosprawności.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi analizować źródła przekonań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych

- potrafi zastosować wybrane metody interwencyjne do wykorzystania do pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz ich rodzinami, bliskimi.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ma świadomość znaczenia wsparcia osób z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium pisemne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Kluczyńska
Prowadzący grup: Małgorzata Łuba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Definicje niepełnosprawności

Rodzaje niepełnosprawności, niepełnosprawność w Polsce w liczbach, orzecznictwo ds. niepełnosprawności

2. Specyfika pracy z osobą z niepełnosprawnością

Własne doświadczenia, obawy związane z niepełnosprawnością, przekonania utrudniające pracę z osobami niepełnosprawnymi

Etykieta postępowania wobec osób niepełnosprawnych

3. Formy pomocy i wsparcia osób z niepełnosprawnością

Odruch naprawy i jego kontrolowanie

Problemy zgłaszane przez osoby z niepełnosprawnością – propozycje pomocy

Trudności w kontakcie z osobą z niepełnosprawnością

Instytucje, ośrodki, organizacje udzielające pomocy osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom

4. Zmiany w funkcjonowaniu rodziny spowodowane niepełnosprawnością jednego z jej członków

Postawy bliskich wobec osoby niepełnosprawnej

Poradnictwo rodzin i bliskich – wskazówki

Literatura:

Kosmol, A. (2002). Wybrane elementy treningu osób niepełnosprawnych. W: Z. Tarkowski, G.Jastrzębowska (red.). Człowiek wobec ograniczeń. Lublin: Wydawnictwo Fundacji ORATOR

Miller, W., E., Rollnick, S. (2010). Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany. Kraków: WUJ.

Piętka, W. (2005). Wiedza o osobie niepełnosprawnej. W: I. Odrobińska (red.). Poradnik osobistego asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo. Warszawa: Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego.

Sękowski, A. (1999). Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 237-246.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)