Poradnictwo związane z problemami różnych niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PRN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo związane z problemami różnych niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1.Definicje niepełnosprawności 2.Specyfika pracy z osobą z niepełnosprawnością 3.Formy pomocy i wsparcia osób z niepełnosprawnością 4.Zmiany w funkcjonowaniu rodziny spowodowane niepełnosprawnością jednego z jej członków 5.Poradnictwo rodzin i bliskich – wskazówki |
Literatura: |
Kosmol, A. (2002). Wybrane elementy treningu osób niepełnosprawnych. W: Z. Tarkowski, G.Jastrzębowska (red.). Człowiek wobec ograniczeń. Lublin: Wydawnictwo Fundacji ORATOR Miller, W., E., Rollnick, S. (2010). Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany. Kraków: WUJ. Piętka, W. (2005). Wiedza o osobie niepełnosprawnej. W: I. Odrobińska (red.). Poradnik osobistego asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo. Warszawa: Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego. Sękowski, A. (1999). Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 237-246. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - słuchacz zna pojęcie niepełnosprawności w perspektywie fizycznej, psychicznej i społecznej - ma wiedzę o psychologicznych skutkach niepełnosprawności - charakteryzuje społeczny aspekt niepełnosprawności. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi analizować źródła przekonań adaptacyjnych i dezadaptacyjnych - potrafi zastosować wybrane metody interwencyjne do wykorzystania do pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz ich rodzinami, bliskimi. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ma świadomość znaczenia wsparcia osób z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium pisemne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Łuba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Definicje niepełnosprawności Rodzaje niepełnosprawności, niepełnosprawność w Polsce w liczbach, orzecznictwo ds. niepełnosprawności 2. Specyfika pracy z osobą z niepełnosprawnością Własne doświadczenia, obawy związane z niepełnosprawnością, przekonania utrudniające pracę z osobami niepełnosprawnymi Etykieta postępowania wobec osób niepełnosprawnych 3. Formy pomocy i wsparcia osób z niepełnosprawnością Odruch naprawy i jego kontrolowanie Problemy zgłaszane przez osoby z niepełnosprawnością – propozycje pomocy Trudności w kontakcie z osobą z niepełnosprawnością Instytucje, ośrodki, organizacje udzielające pomocy osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom 4. Zmiany w funkcjonowaniu rodziny spowodowane niepełnosprawnością jednego z jej członków Postawy bliskich wobec osoby niepełnosprawnej Poradnictwo rodzin i bliskich – wskazówki |
|
Literatura: |
Kosmol, A. (2002). Wybrane elementy treningu osób niepełnosprawnych. W: Z. Tarkowski, G.Jastrzębowska (red.). Człowiek wobec ograniczeń. Lublin: Wydawnictwo Fundacji ORATOR Miller, W., E., Rollnick, S. (2010). Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany. Kraków: WUJ. Piętka, W. (2005). Wiedza o osobie niepełnosprawnej. W: I. Odrobińska (red.). Poradnik osobistego asystenta osoby niepełnosprawnej ruchowo. Warszawa: Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego. Sękowski, A. (1999). Postawy wobec osób niepełnosprawnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 237-246. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.