Poradnictwo psychologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-POR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo psychologiczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1.Podstawy teoretyczne poradnictwa: zdrowie psychiczne i jego uwarunkowania, czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu, indywidualne i społeczne uwarunkowania umiejętności realizacji potrzeb i zadań życiowych, teorie odporności 2.Kryzysy rozwojowe, ich uwarunkowania i konsekwencje 3.Cele poradnictwa: pomoc w rozwiązywaniu normatywnych reakcji kryzysowych, asystowanie ludziom w procesie podejmowania ważnych decyzji życiowych, asystowanie ludziom w procesie życia w charakterze eksperta, doskonalenie własnych talentów, doskonalenie samego siebie 4.Proces poradnictwa: tworzenie warunków sprzyjających rozwiązaniu problemu, diagnoza bieżącego problemu, poszukiwanie nowych sposobów rozwiązania problemu, opracowanie programu działania, wprowadzenie programu do realizacji 5.Umiejętności osoby udzielającej poradnictwa psychologicznego |
Literatura: |
Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo Psychologiczne. Warszawa: WN PWN Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. (2008) Psychologia rozwoju człowieka. W: Strelau J. Doliński D. (red.), Psychologia GWP, Gdańsk, s. 95-292 Czabała J.C. (red) (2000). Zdrowie psychiczne - zagrożenia i promocja. Warszawa: IPiN Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Warszawa: Zysk i S-ka Okun B.F. (2002). Skuteczna pomoc. Warszawa: IPZ Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - słuchacz potrafi wymienić i wyjaśnić cele poradnictwa psychologicznego - scharakteryzować czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu - scharakteryzować etapy procesu poradniczego. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi diagnozować problemy osób zgłaszających się po pomoc - tworzyć warunki sprzyjające rozwiązaniu problemu. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Czabała, Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Jan Czabała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.