Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo psychologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-POR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo psychologiczne
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1.Podstawy teoretyczne poradnictwa: zdrowie psychiczne i jego uwarunkowania, czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu, indywidualne i społeczne uwarunkowania umiejętności realizacji potrzeb i zadań życiowych, teorie odporności

2.Kryzysy rozwojowe, ich uwarunkowania i konsekwencje

3.Cele poradnictwa: pomoc w rozwiązywaniu normatywnych reakcji kryzysowych, asystowanie ludziom w procesie podejmowania ważnych decyzji życiowych, asystowanie ludziom w procesie życia w charakterze eksperta, doskonalenie własnych talentów, doskonalenie samego siebie

4.Proces poradnictwa: tworzenie warunków sprzyjających rozwiązaniu problemu, diagnoza bieżącego problemu, poszukiwanie nowych sposobów rozwiązania problemu, opracowanie programu działania, wprowadzenie programu do realizacji

5.Umiejętności osoby udzielającej poradnictwa psychologicznego

Literatura:

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red.) (2015). Poradnictwo Psychologiczne. Warszawa: WN PWN

Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B. (2008) Psychologia rozwoju człowieka. W: Strelau J. Doliński D. (red.), Psychologia GWP, Gdańsk, s. 95-292

Czabała J.C. (red) (2000). Zdrowie psychiczne - zagrożenia i promocja. Warszawa: IPiN

Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Warszawa: Zysk i S-ka

Okun B.F. (2002). Skuteczna pomoc. Warszawa: IPZ

Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- słuchacz potrafi wymienić i wyjaśnić cele poradnictwa psychologicznego

- scharakteryzować czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu

- scharakteryzować etapy procesu poradniczego.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi diagnozować problemy osób zgłaszających się po pomoc

- tworzyć warunki sprzyjające rozwiązaniu problemu.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Czabała, Sylwia Kluczyńska
Prowadzący grup: Jan Czabała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)