Poradnictwo małżeńskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-POM6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo małżeńskie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy z zakresu poradnictwa małżeńskiego poprzez aktywny udział w zajęciach, dyskusji i ćwiczeniach warsztatowych. Podczas zajęć omówione zostaną najważniejsze zagadnienia związane z tą tematyką. Zaprezentowane zostaną również wybrane techniki i strategie stosowane w poradnictwie małżeńskim, które uczestnicy zajęć będą mogli przećwiczyć. |
Pełny opis: |
Zagadnienia dotyczące rozróżnienia pomiędzy poradnictwem a terapią małżeństw. Osobowość terapeuty pracującego z parami. Etapy postępowania w procesie pracy z parą. Diagnoza pary (interakcje w parze, poziom i rodzaj kryzysu, osobowości małżonków, zależności w związku, etapy rozwojowe związku, zewnętrzne ingerencje w związek). Obszary konfliktów. Konceptualizacja problemu pary. Behawioralne metody pracy z parami w kryzysie (wzajemne wzmocnienia pozytywne, układy zachowań, komunikacja w związku, oskarżenia jako zniekształcenia w komunikacji, spór konstruktywny, rozwiązywanie trudności w związku metodą „problem solving”). Poznawcze metody pracy z parą (systemy kodowania w związku, rola treści symbolicznych, praca ze zniekształceniami poznawczymi, reguły, uprzedzenia i oceny w związku |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Beck, A.T.(1996). Miłość nie wystarczy. Poznań: Media Rodzina. Dattilio, F.M. i Padesky, C,A. (1999). Terapia poznawcza dla par i małżeństw. Kraków: Biblioteka Psychiatrii Polskiej. Ryś, M. (1998). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej MEN, s. 47-49. Sefaniak, W. (2015). Poradnictwo par. Paradygmat poznawczo-behawioralny. W: C. Czabała, S. Kluczyńska (red.). Poradnictwo psychologiczne (s.188-227). Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca Crane,D.R.(2002). Podstawy terapii małżeństw. Gdańsk: GWP. Wojciszke,B.(2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP. Buss,D.M. (2003). Ewolucja pożądania. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza IK_W3 Słuchacz/ka zna różnicę pomiędzy poradnictwem a terapią małżeńską IK_W4 zna etapy postępowania w procesie pracy z parą IK_W5 zna wybrane techniki i strategie stosowane w poradnictwie małżeńskim Umiejętności IK_U4 potrafi zastosować behawioralne metody pracy z parami w kryzysie IK_U4 potrafi wykorzystać poznawcze metody pracy z parą Kompetencje społeczne IK_K1 posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w procesie pomagania |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia obserwacyjno-doświadczeniowe, praca grupowa, indywidualna (opis przypadków, materiał własny) Dyskusja na forum całej grupy, burza mózgów, elementy prezentacji i wykładu Praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gross | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.