Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pediatryczna opieka nad małym dzieckiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-POD3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pediatryczna opieka nad małym dzieckiem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie (doskonalące)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Wcześniactwo- charakterystyka, zagrożenia, zadania opieki neonatologicznej.

- Zaburzenia w okresie noworodkowych w tym poradnictwo laktacyjne.

- Pediatryczna opieka nad małym dzieckiem w tym opieka neonatologiczna.

- Profilaktyka pediatryczna - bilanse zdrowia, szczepienia ochronna, psychohigiena-charakterystyka.

- Sygnały ostrzegawcze w rozwoju pediatrycznym dziecka.

- Opieka pediatryczna nad dzieckiem chorym - cele, przebieg, wskazania do konsultacji, diagnoza i procedury postępowania, choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci.

- Standardy opieki nad kobietą w ciąży, noworodkiem i opieki pediatrycznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna i rozumie medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji terapeutycznej.

Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą opieki pediatrycznej nad dzieckiem zdrowym i chorym.

Zna i rozumie zagadnienie poradnictwa laktacyjnego.

Zna i rozumie biologiczne podstawy rozwoju. Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu neonatologii dziecięcej.

Zna choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci, a w tym ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów i stopni uszkodzenia CUN z uwzględnieniem klasyfikacji zaburzeń i chorób ICD-10

Zna i rozumie zagadnienie diagnozy pediatrycznej małego dziecka, w tym wcześniaka, zagrożonego zaburzeniami rozwoju.

Umiejętności:

Potrafi analizować medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej interwencji terapeutycznej.

Potrafi dokonać charakterystyki zadań pediatry w profilaktyce pierwotnej i wtórnej

Potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju; analizować anatomię i fizjologię układu nerwowego, wykorzystywać wiedzę z zakresu podstaw neonatologii.

Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka.

Potrafi określać choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci.

Potrafi scharakteryzować przebieg badania pediatrycznego.

Potrafi interpretować diagnozę pediatryczną małego dziecka, w tym wcześniaka, zagrożonego zaburzeniami rozwoju.

Potrafi realizować poradnictwo laktacyjne.

Kompetencje społeczne:

Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Joanna Bielecka-Jasiocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Symulacje, zajęcia praktyczne

3. Analiza filmów

Celem zajęć jest opanowanie podstaw z zakresu pediatrycznej opieki na d małym dzieckiem

Pełny opis:

- Wcześniactwo- charakterystyka, zagrożenia, zadania opieki neonatologicznej.

- Zaburzenia w okresie noworodkowych w tym poradnictwo laktacyjne.

- Pediatryczna opieka nad małym dzieckiem w tym opieka neonatologiczna.

- Profilaktyka pediatryczna - bilanse zdrowia, szczepienia ochronna, psychohigiena-charakterystyka.

- Sygnały ostrzegawcze w rozwoju pediatrycznym dziecka.

- Opieka pediatryczna nad dzieckiem chorym - cele, przebieg, wskazania do konsultacji, diagnoza i procedury postępowania, choroby wieku dziecięcego i choroby przewlekłe u dzieci.

- Standardy opieki nad kobietą w ciąży, noworodkiem i opieki pediatrycznej.

Literatura:

Wanda Kawalec, Ryszard Grenda, Marek Kulus: Pediatria tom 1-2 , PZWL Wydawnictwo Warszawa 2018,

Piotrowicz R. (red) 2016, Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju dziecka, APS

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- wykład,

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 20

Przygotowanie się do zajęć - 20

Przygotowanie się do zaliczenia - 40

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)