Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawidłowości procesów integracji sensorycznej (Kurs SI II)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-PIS2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawidłowości procesów integracji sensorycznej (Kurs SI II)
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna model rozwoju procesów integracji sensorycznej

- Wymienia etapy rozwoju procesów integracji sensorycznej

- Zna funkcjonowanie systemów zmysłowych (sensorycznych)

- Wymienia zagrożenia dla rozwoju procesów integracji sensorycznej

- Zna wpływ integracji bodźców sensorycznych różnych modalności na reakcje posturalne, procesy słuchowo-językowe, planowanie motoryczne, procesy uwagi, percepcji wzrokowej, percepcji węchowo-smakowej, grafomotoryki

- Opisuje charakterystyczne typy zaburzeń integracji sensorycznej w różnych grupach klinicznych

- Zna objawy poszczególnych typów zaburzeń integracji sensorycznej.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Rozumie znaczenie prawidłowego działania systemów zmysłowych dla rozwoju dziecka

- Potrafi wymienić objawy zaburzeń integracji sensorycznej

- Rozpoznaje przyczyny nieprawidłowości w rozwoju integracji sensorycznej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzeby podejmowania działań wspomagających rozwój dziecka.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Jolanta Kazanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę - kolokwium

Pełny opis:

1. Neurobiologiczne podłoże procesów samoregulacji dziecka w wieku 0-3 r.ż.

2. Podział zaburzeń samoregulacji według Klasyfikacji DC:0-3R

3. Analiza i możliwości zastosowania wybranych narzędzi potrzebnych do skutecznego zdiagnozowania zaburzeń samoregulacji

4. Zasady prowadzenia skutecznej terapii

5. Zasady prowadzenia skutecznej terapii dla poszczególnych typów zaburzeń samoregulacji

Literatura:

Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego

Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa.

Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa.

Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa.

Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa.

Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa.

Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce.

Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji)

Liczba punktów ECTS: 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)