Prawidłowości procesów integracji sensorycznej (Kurs SI II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-PIS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawidłowości procesów integracji sensorycznej (Kurs SI II) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Zna model rozwoju procesów integracji sensorycznej - Wymienia etapy rozwoju procesów integracji sensorycznej - Zna funkcjonowanie systemów zmysłowych (sensorycznych) - Wymienia zagrożenia dla rozwoju procesów integracji sensorycznej - Zna wpływ integracji bodźców sensorycznych różnych modalności na reakcje posturalne, procesy słuchowo-językowe, planowanie motoryczne, procesy uwagi, percepcji wzrokowej, percepcji węchowo-smakowej, grafomotoryki - Opisuje charakterystyczne typy zaburzeń integracji sensorycznej w różnych grupach klinicznych - Zna objawy poszczególnych typów zaburzeń integracji sensorycznej. UMIEJĘTNOŚCI: - Rozumie znaczenie prawidłowego działania systemów zmysłowych dla rozwoju dziecka - Potrafi wymienić objawy zaburzeń integracji sensorycznej - Rozpoznaje przyczyny nieprawidłowości w rozwoju integracji sensorycznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzeby podejmowania działań wspomagających rozwój dziecka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kazanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę - kolokwium |
|
Pełny opis: |
1. Neurobiologiczne podłoże procesów samoregulacji dziecka w wieku 0-3 r.ż. 2. Podział zaburzeń samoregulacji według Klasyfikacji DC:0-3R 3. Analiza i możliwości zastosowania wybranych narzędzi potrzebnych do skutecznego zdiagnozowania zaburzeń samoregulacji 4. Zasady prowadzenia skutecznej terapii 5. Zasady prowadzenia skutecznej terapii dla poszczególnych typów zaburzeń samoregulacji |
|
Literatura: |
Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa. Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa. Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa. Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa. Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa. Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce. Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji) Liczba punktów ECTS: 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.