Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neurologopedia - dyzartria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-NEY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neurologopedia - dyzartria
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

Umie wymienić podstawowe pojęcia związane z diagnozą zaburzeń dyzartrycznych (definicje i klasyfikacje dyzartrii, typy dyzartrii, objawy poszczególnych typów dyzartrii, diagnoza różnicowa zaburzeń dyzartrycznych)

Umie wyjaśnić patomechanizm zaburzeń dyzartrycznych

Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z dyzartrią

Umiejętności

Trafnie analizuje i interpretuje objawy zaburzeń dyzartrycznych prezentowane na materiale filmowym lub na pisemnych przykładach

Potrafi podać plan terapii dostosowany do objawów dyzartrii

Potrafi uzasadnić wybór poznanych metod diagnozy i terapii

Kompetencje społeczne

Jest otwarty w kontaktach z chorymi i wrażliwy na ich potrzeby

Rozumie konieczność doboru metod terapii logopedycznej do indywidualnych potrzeb i ograniczeń pacjenta z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy

Rozumie znaczenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy logopedycznej z pacjentami z dyzartrią

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Olga Jauer-Niworowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza

Umie wymienić podstawowe pojęcia związane z diagnozą zaburzeń dyzartrycznych (definicje i klasyfikacje dyzartrii, typy dyzartrii, objawy poszczególnych typów dyzartrii, diagnoza różnicowa zaburzeń dyzartrycznych)

Umie wyjaśnić patomechanizm zaburzeń dyzartrycznych

Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z dyzartrią

Umiejętności

Trafnie analizuje i interpretuje objawy zaburzeń dyzartrycznych prezentowane na materiale filmowym lub na pisemnych przykładach

Potrafi podać plan terapii dostosowany do objawów dyzartrii

Potrafi uzasadnić wybór poznanych metod diagnozy i terapii

Kompetencje społeczne

Jest otwarty w kontaktach z chorymi i wrażliwy na ich potrzeby

Rozumie konieczność doboru metod terapii logopedycznej do indywidualnych potrzeb i ograniczeń pacjenta z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy

Rozumie znaczenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy logopedycznej z pacjentami z dyzartrią

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Olga Jauer-Niworowska, Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

WYKŁAD

1. Definicje pojęcia dyzartria - różne ujęcia problematyki.

2. Klasyfikacja i symptomatologia dyzartrycznych zaburzeń mowy.

3. Diagnoza różnicowa dyzartrii z innymi zaburzeniami mowy : afazją, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, jąkaniem, dyslalią.

4. Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych –zasady stosowania różnych narzędzi diagnostycznych do opisu stanu mowy pacjenta z dyzartrią.

ĆWICZENIA

1. Terapia oparta na podejściu kompleksowym u dzieci i dorosłych

2. Terapia zaburzeń dyzartrycznych u dzieci i dorosłych - pokaz narzędzi i technik diagnostycznych i terapeutycznych .

Literatura:

1. Archipowa E.F.,1986, Korriekcionnaja rabota s dietmi s dietskim cerebralnym paraliczom,, wyd. Proswieszczenie, Moskwa

2. Borkowska M., (red.), 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo cz. 2., wyd. WS i P, Warszawa

3. Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych , wyd. APS, Warszawa,

4. Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk,

5. Jauer-Niworowska O., 2008, Rola kształtowania prawidłowego schematu ciała w terapii psychologicznej i logopedycznej dzieci z dyzartrią na tle mózgowego porażenia dziecięcego (MPD), [w:] Porayski – Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii - wyd. Dom wydawniczy „Elipsa” Warszawa

6. Jauer-Niworowska O., 2008, Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu, [w:] Porayski – Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii wyd. Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa,

7. Jauer-Niworowska O., 2012, Diagnoza osób z dyzartrią oparta na holistycznym podejściu do pacjenta. Nowe spojrzenie na problematykę, [w:] Michalik M., Siudak A., Orłowska – Popek Z. (red.), Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, wyd. Collegium Columbinum, Kraków

8. Jauer-Niworowska O., 2015, Kompleksowa, interdyscyplinarna diagnoza i terapia osób z dyzartriami Uzasadnienie podejścia holistycznego, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa

9. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D., 2017, Wieloczynnikowe uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej 15-letniej pacjentki, „Studia Pragmalingwistyczne”, Rok IX, 2017, s. 277-291.

10. Jauer-Niworowska O., Emiluta -Rozya D., 2017, Podstawy teoretyczne diagnozy i terapii logopedycznej pacjentów z uszkodzeniami/dysfunkcjami układu pozapiramidowego, „Poradnik Językowy”, 2017, z. 6., s. 7-14.

11. Kulmatycki L,1993, Stres. Joga. Relaksacja. Podręcznik ćwiczeń, wyd. Wacław Bagiński i Synowie, Wrocław

12. Mazanek E., (red), 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3., wyd. WS i P, Warszawa

13. Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa

14. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa

15. Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Uwagi:

FORMA AKTYWNOŚCI

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu)

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Olga Jauer-Niworowska, Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

WYKŁAD

1. Definicje pojęcia dyzartria - różne ujęcia problematyki.

2. Klasyfikacja i symptomatologia dyzartrycznych zaburzeń mowy.

3. Diagnoza różnicowa dyzartrii z innymi zaburzeniami mowy : afazją, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, jąkaniem, dyslalią.

4. Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych –zasady stosowania różnych narzędzi diagnostycznych do opisu stanu mowy pacjenta z dyzartrią.

ĆWICZENIA

1. Terapia oparta na podejściu kompleksowym u dzieci i dorosłych

2. Terapia zaburzeń dyzartrycznych u dzieci i dorosłych - pokaz narzędzi i technik diagnostycznych i terapeutycznych .

Literatura:

1. Archipowa E.F.,1986, Korriekcionnaja rabota s dietmi s dietskim cerebralnym paraliczom,, wyd. Proswieszczenie, Moskwa

2. Borkowska M., (red.), 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo cz. 2., wyd. WS i P, Warszawa

3. Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych , wyd. APS, Warszawa,

4. Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk,

5. Jauer-Niworowska O., 2008, Rola kształtowania prawidłowego schematu ciała w terapii psychologicznej i logopedycznej dzieci z dyzartrią na tle mózgowego porażenia dziecięcego (MPD), [w:] Porayski – Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii - wyd. Dom wydawniczy „Elipsa” Warszawa

6. Jauer-Niworowska O., 2008, Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu, [w:] Porayski – Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii wyd. Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa,

7. Jauer-Niworowska O., 2012, Diagnoza osób z dyzartrią oparta na holistycznym podejściu do pacjenta. Nowe spojrzenie na problematykę, [w:] Michalik M., Siudak A., Orłowska – Popek Z. (red.), Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, wyd. Collegium Columbinum, Kraków

8. Jauer-Niworowska O., 2015, Kompleksowa, interdyscyplinarna diagnoza i terapia osób z dyzartriami Uzasadnienie podejścia holistycznego, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa

9. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D., 2017, Wieloczynnikowe uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej 15-letniej pacjentki, „Studia Pragmalingwistyczne”, Rok IX, 2017, s. 277-291.

10. Jauer-Niworowska O., Emiluta -Rozya D., 2017, Podstawy teoretyczne diagnozy i terapii logopedycznej pacjentów z uszkodzeniami/dysfunkcjami układu pozapiramidowego, „Poradnik Językowy”, 2017, z. 6., s. 7-14.

11. Kulmatycki L,1993, Stres. Joga. Relaksacja. Podręcznik ćwiczeń, wyd. Wacław Bagiński i Synowie, Wrocław

12. Mazanek E., (red), 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3., wyd. WS i P, Warszawa

13. Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa

14. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa

15. Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole

Uwagi:

FORMA AKTYWNOŚCI

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu)

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jarzyńska-Bućko
Prowadzący grup: Agnieszka Jarzyńska-Bućko, Gabriela Lorens
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)