Neurologopedia - dyzartria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-NEY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neurologopedia - dyzartria |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Umie wymienić podstawowe pojęcia związane z diagnozą zaburzeń dyzartrycznych (definicje i klasyfikacje dyzartrii, typy dyzartrii, objawy poszczególnych typów dyzartrii, diagnoza różnicowa zaburzeń dyzartrycznych) Umie wyjaśnić patomechanizm zaburzeń dyzartrycznych Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z dyzartrią Umiejętności Trafnie analizuje i interpretuje objawy zaburzeń dyzartrycznych prezentowane na materiale filmowym lub na pisemnych przykładach Potrafi podać plan terapii dostosowany do objawów dyzartrii Potrafi uzasadnić wybór poznanych metod diagnozy i terapii Kompetencje społeczne Jest otwarty w kontaktach z chorymi i wrażliwy na ich potrzeby Rozumie konieczność doboru metod terapii logopedycznej do indywidualnych potrzeb i ograniczeń pacjenta z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy Rozumie znaczenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy logopedycznej z pacjentami z dyzartrią |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Olga Jauer-Niworowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza Umie wymienić podstawowe pojęcia związane z diagnozą zaburzeń dyzartrycznych (definicje i klasyfikacje dyzartrii, typy dyzartrii, objawy poszczególnych typów dyzartrii, diagnoza różnicowa zaburzeń dyzartrycznych) Umie wyjaśnić patomechanizm zaburzeń dyzartrycznych Potrafi opisać zasady diagnozy i terapii logopedycznej osób z dyzartrią Umiejętności Trafnie analizuje i interpretuje objawy zaburzeń dyzartrycznych prezentowane na materiale filmowym lub na pisemnych przykładach Potrafi podać plan terapii dostosowany do objawów dyzartrii Potrafi uzasadnić wybór poznanych metod diagnozy i terapii Kompetencje społeczne Jest otwarty w kontaktach z chorymi i wrażliwy na ich potrzeby Rozumie konieczność doboru metod terapii logopedycznej do indywidualnych potrzeb i ograniczeń pacjenta z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy Rozumie znaczenie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy logopedycznej z pacjentami z dyzartrią |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Olga Jauer-Niworowska, Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Definicje pojęcia dyzartria - różne ujęcia problematyki. 2. Klasyfikacja i symptomatologia dyzartrycznych zaburzeń mowy. 3. Diagnoza różnicowa dyzartrii z innymi zaburzeniami mowy : afazją, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, jąkaniem, dyslalią. 4. Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych –zasady stosowania różnych narzędzi diagnostycznych do opisu stanu mowy pacjenta z dyzartrią. ĆWICZENIA 1. Terapia oparta na podejściu kompleksowym u dzieci i dorosłych 2. Terapia zaburzeń dyzartrycznych u dzieci i dorosłych - pokaz narzędzi i technik diagnostycznych i terapeutycznych . |
|
Literatura: |
1. Archipowa E.F.,1986, Korriekcionnaja rabota s dietmi s dietskim cerebralnym paraliczom,, wyd. Proswieszczenie, Moskwa 2. Borkowska M., (red.), 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo cz. 2., wyd. WS i P, Warszawa 3. Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych , wyd. APS, Warszawa, 4. Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk, 5. Jauer-Niworowska O., 2008, Rola kształtowania prawidłowego schematu ciała w terapii psychologicznej i logopedycznej dzieci z dyzartrią na tle mózgowego porażenia dziecięcego (MPD), [w:] Porayski – Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii - wyd. Dom wydawniczy „Elipsa” Warszawa 6. Jauer-Niworowska O., 2008, Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu, [w:] Porayski – Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii wyd. Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa, 7. Jauer-Niworowska O., 2012, Diagnoza osób z dyzartrią oparta na holistycznym podejściu do pacjenta. Nowe spojrzenie na problematykę, [w:] Michalik M., Siudak A., Orłowska – Popek Z. (red.), Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, wyd. Collegium Columbinum, Kraków 8. Jauer-Niworowska O., 2015, Kompleksowa, interdyscyplinarna diagnoza i terapia osób z dyzartriami Uzasadnienie podejścia holistycznego, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa 9. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D., 2017, Wieloczynnikowe uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej 15-letniej pacjentki, „Studia Pragmalingwistyczne”, Rok IX, 2017, s. 277-291. 10. Jauer-Niworowska O., Emiluta -Rozya D., 2017, Podstawy teoretyczne diagnozy i terapii logopedycznej pacjentów z uszkodzeniami/dysfunkcjami układu pozapiramidowego, „Poradnik Językowy”, 2017, z. 6., s. 7-14. 11. Kulmatycki L,1993, Stres. Joga. Relaksacja. Podręcznik ćwiczeń, wyd. Wacław Bagiński i Synowie, Wrocław 12. Mazanek E., (red), 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3., wyd. WS i P, Warszawa 13. Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa 14. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa 15. Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole |
|
Uwagi: |
FORMA AKTYWNOŚCI Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Olga Jauer-Niworowska, Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Definicje pojęcia dyzartria - różne ujęcia problematyki. 2. Klasyfikacja i symptomatologia dyzartrycznych zaburzeń mowy. 3. Diagnoza różnicowa dyzartrii z innymi zaburzeniami mowy : afazją, niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, jąkaniem, dyslalią. 4. Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych –zasady stosowania różnych narzędzi diagnostycznych do opisu stanu mowy pacjenta z dyzartrią. ĆWICZENIA 1. Terapia oparta na podejściu kompleksowym u dzieci i dorosłych 2. Terapia zaburzeń dyzartrycznych u dzieci i dorosłych - pokaz narzędzi i technik diagnostycznych i terapeutycznych . |
|
Literatura: |
1. Archipowa E.F.,1986, Korriekcionnaja rabota s dietmi s dietskim cerebralnym paraliczom,, wyd. Proswieszczenie, Moskwa 2. Borkowska M., (red.), 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo cz. 2., wyd. WS i P, Warszawa 3. Jauer – Niworowska O.,2009, Dyzartria nabyta Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych , wyd. APS, Warszawa, 4. Jauer – Niworowska O., Kwasiborska J., 2009, Dyzartria - wskazówki do diagnozy różnicowej poszczególnych typów, wyd. Komlogo, Gdańsk, 5. Jauer-Niworowska O., 2008, Rola kształtowania prawidłowego schematu ciała w terapii psychologicznej i logopedycznej dzieci z dyzartrią na tle mózgowego porażenia dziecięcego (MPD), [w:] Porayski – Pomsta J. (red.), Diagnoza i terapia w logopedii - wyd. Dom wydawniczy „Elipsa” Warszawa 6. Jauer-Niworowska O., 2008, Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu, [w:] Porayski – Pomsta J. (red.) Diagnoza i terapia w logopedii wyd. Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa, 7. Jauer-Niworowska O., 2012, Diagnoza osób z dyzartrią oparta na holistycznym podejściu do pacjenta. Nowe spojrzenie na problematykę, [w:] Michalik M., Siudak A., Orłowska – Popek Z. (red.), Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej, wyd. Collegium Columbinum, Kraków 8. Jauer-Niworowska O., 2015, Kompleksowa, interdyscyplinarna diagnoza i terapia osób z dyzartriami Uzasadnienie podejścia holistycznego, [w:] Kurowska M., Wolańska E. (red.), Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii, Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa 9. Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D., 2017, Wieloczynnikowe uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej 15-letniej pacjentki, „Studia Pragmalingwistyczne”, Rok IX, 2017, s. 277-291. 10. Jauer-Niworowska O., Emiluta -Rozya D., 2017, Podstawy teoretyczne diagnozy i terapii logopedycznej pacjentów z uszkodzeniami/dysfunkcjami układu pozapiramidowego, „Poradnik Językowy”, 2017, z. 6., s. 7-14. 11. Kulmatycki L,1993, Stres. Joga. Relaksacja. Podręcznik ćwiczeń, wyd. Wacław Bagiński i Synowie, Wrocław 12. Mazanek E., (red), 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. 3., wyd. WS i P, Warszawa 13. Michałowicz R., (red.), 1993, Mózgowe porażenie dziecięce, wyd. PZWL, Warszawa 14. Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M., (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce Problemy mowy – diagnozowanie i postępowanie usprawniające, wyd. DiG, Warszawa 15. Tłokiński W. ,2005, Zaburzenia mowy o typie dysartrii, [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska E., (red.), 2005, Podstawy neurologopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole |
|
Uwagi: |
FORMA AKTYWNOŚCI Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko, Gabriela Lorens | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.