Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neurologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-NEU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neurologia
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład multimedialny 20g.

Pełny opis:

1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy

2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe

3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa

4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy)

5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego

6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy)

7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy)

8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii

Literatura:

Literatura:

Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL

Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo U.J.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna podstawy neurologii, tzn. anatomię i fizjologię układu nerwowego. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów i stopni uszkodzenia OUN

- Zna i rozumie podstawy neonatologii i fizjoterapii oraz ich wykorzystanie w logopedii

- Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych i nabytych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu neurologii

- Zna kryteria diagnostyczne i uwarunkowania zespołów klinicznych o podłożu neurologicznym u osób w różnym wieku, także zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone.

Umiejętności:

- Potrafi dokonać charakterystyki zadań neurologa w profilaktyce pierwotnej i wtórnej

- Potrafi analizować podstawy neurologii, czyli anatomię i fizjologię układu nerwowego, scharakteryzować neurologiczne zespoły kliniczne

- Potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju, określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu wrodzonych i nabytych zaburzeń układu nerwowego.

- Potrafi scharakteryzować przebieg badania neurologicznego.

Kompetencje społeczne:

- Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Metody i kryteria oceniania:

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI

Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5

Przygotowanie się do egzaminu 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0

Inne formy 0

Sumaryczna liczba punktów ECTS za ten przedmiot 2

Łączna liczba za moduł Medyczne podstawy logopedii: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Krystyna Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Krystyna Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wykłady odbywają się za pomocą aplikacji Teams wg wcześniej przesłanego rozkładu zajęć. Są ilustrowane rycinami i filmami.

Grupa otrzymuje materiały przesłane przez wykładowcę

Pełny opis:

1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy

2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe

3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa

4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy)

5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego

6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy)

7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy)

8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii

Literatura:

Steinborn B. (2017). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL

Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Uwagi:

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI

Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu 40

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0

Inne formy 0

Sumaryczna liczba punktów ECTS Łączna liczba za moduł Medyczne podstawy logopedii: 6

Egzamin z neurologii w formie testu w 2020/21 za pomocą Forms

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Emiluta-Rozya
Prowadzący grup: Krystyna Szymańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)