Neurologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-NEU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neurologia |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład multimedialny 20g. |
Pełny opis: |
1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
Literatura: |
Literatura: Steinborn B. (2017 i każde następne wydanie). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo U.J. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna podstawy neurologii, tzn. anatomię i fizjologię układu nerwowego. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów i stopni uszkodzenia OUN - Zna i rozumie podstawy neonatologii i fizjoterapii oraz ich wykorzystanie w logopedii - Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych i nabytych z uwzględnieniem wiedzy z zakresu neurologii - Zna kryteria diagnostyczne i uwarunkowania zespołów klinicznych o podłożu neurologicznym u osób w różnym wieku, także zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone. Umiejętności: - Potrafi dokonać charakterystyki zadań neurologa w profilaktyce pierwotnej i wtórnej - Potrafi analizować podstawy neurologii, czyli anatomię i fizjologię układu nerwowego, scharakteryzować neurologiczne zespoły kliniczne - Potrafi analizować i interpretować biologiczne podstawy rozwoju, określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu wrodzonych i nabytych zaburzeń układu nerwowego. - Potrafi scharakteryzować przebieg badania neurologicznego. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego. - Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. - Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 Inne formy 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS za ten przedmiot 2 Łączna liczba za moduł Medyczne podstawy logopedii: 6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Krystyna Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Krystyna Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wykłady odbywają się za pomocą aplikacji Teams wg wcześniej przesłanego rozkładu zajęć. Są ilustrowane rycinami i filmami. Grupa otrzymuje materiały przesłane przez wykładowcę |
|
Pełny opis: |
1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego – podstawy 2. Rozwój układu nerwowego, plastyczność, zaburzenia rozwojowe 3. Rozwój dziecka w pierwszych latach życia, aspekt wcześniactwa 4. Uszkodzenie układu nerwowego – objawy z układu piramidowego, pozapiramidowego i móżdżku (wzorce ruchowe - filmy) 5. Inne mechanizmy (choroby) prowadzące do uszkodzenia / dysfunkcji układu nerwowego, objawy zaburzeń układu nerwowego 6. Padaczka, zespoły padaczkowe, encefalopatie (morfologia napadów – filmy) 7. Mózgowe porażenie dziecięce (uszkodzenie, wzorce ruchowe – filmy) 8. Badania diagnostyczne (dodatkowe) stosowane w neurologii |
|
Literatura: |
Steinborn B. (2017). Neurologia wieku rozwojowego. PZWL Konturek S. (1998, wyd. II i każde następne). Neurofizjologia człowieka. Kraków: Wydawnictwo UJ. |
|
Uwagi: |
OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI Godziny kontaktowe np. wykład z Neurologii : 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do egzaminu 40 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 0 Inne formy 0 Sumaryczna liczba punktów ECTS Łączna liczba za moduł Medyczne podstawy logopedii: 6 Egzamin z neurologii w formie testu w 2020/21 za pomocą Forms |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Emiluta-Rozya | |
Prowadzący grup: | Krystyna Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.