Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neuropsychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-NEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Neuropsychologia
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Od komórki do systemu - rozwój układu nerwowego, proliferacja/migracja neuronów; znaczenie procesów mielinizacji włókien aksonalnych, przycinania połączeń synaptycznych w rozwoju mózgu dziecka.

2. Organizacja funkcjonalna i strukturalna mózgu dziecka Budowa i funkcje obszarów korowych tj. płata czołowego, ciemieniowego, potylicznego i wzrokowego oraz podkorowych tj. ciała migdałowatego, jąder podstawy, móżdżku, hipokampa ; deficyty neuropsychologiczne w kontekście okresów krytycznych w rozwoju.

3. Mózgowe podłoże procesów językowych Asymetria strukturalna i funkcjonalna dla mowy, skutki uszkodzeń mózgu a rozwój mowy.

4. Czynniki wpływające na zaburzenia rozwoju Specyfika uszkodzeń organicznych (uraz, guz, epilepsja) a zaburzenia tempa dojrzewania mózgu; wpływ pozytywnego i negatywnego środowiska na rozwój mózgu dziecka.

5. Metody neuroobrazowe stosowane w badaniu małego dziecka: techniki strukturalne (CT, MRI, DTI) a funkcjonalne (fMRI, MEG, NIRS, EEG)

Literatura:

Literatura obowiązkowa

· Borkowska, A. R., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka, PWN

· Haan, M., Johnson Mark, H. (2019). Neurokognitywistyka rozwoju. Roz. 4. Wyd. PWN

· Kupis, G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Wyd. GWP.

· Rostkowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne. Wyd. Difin.

· Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka – wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa

Literatura uzupełniająca

· Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Roz.10. Wyd. PWN.

· Kalat, J. (2020). Biologiczne podstawy psychologii. Wyd. PWN. · Kossut, M. (2002). Plastyczność mózgu. Neurologia i Neurochirurgia Polska, 346, 1091–1099.

· Rymarczyk, K. (2019). Aktywność fizyczna szansą na zwiększanie potencjału rozwojowego dzieci i lepsze wyniki w nauce. Integracja Sensoryczna, Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Nr3.

· Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa

· Rymarczyk, K, Makowska, I., Pałka-Szafraniec, K. (2015). Plastyczność dorosłej kory mózgowej. Aktualności Neurologiczne, 15 (2), 80–87.

· Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg. Wyd. PWN. Rymarczyk K. [2016). Co się dzieje w głowie małego dziecka- o wpływie doświadczeń na rozwój mózgu. aktywność ruchowa a mózg (s. 52-71). W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko - dużo pomysłów. wybrane obszary wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

· Wiktorczyk, P. (2011-2013). Wpływ aktywności fizycznej na funkcje poznawcze. Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, 124-130.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Słuchacz zna budowę i działanie układu nerwowego człowieka, w szczególności ośrodkowego układu nerwowego oraz zna metody badania jego funkcji.

- Słuchacz zna podstawowe objawy zaburzeń rozwojowych, wynikających z przyczyn o charakterze neurobiologicznym.

Umiejętności

- Słuchacz umie zastosować wiedzę z zakresu neuropsychologii dziecka do opisu, wyjaśniania i przewidywania zachowania w normie i patologii.

- Słuchacz umie zastosować nabytą wiedzę w zaplanowaniu terapii dziecka

Kompetencje społeczne

- Słuchacz wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce terapeutycznej, zdobyte umiejętności pozwolą mu na współpracę ze specjalistami z dziedzin nauk medycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Rymarczyk
Prowadzący grup: Krystyna Rymarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Lorens
Prowadzący grup: Krystyna Rymarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wykład 15g. realizowany zdalnie w zespole PSLog 19

zal. na podstawie obecności i aktywności

Pełny opis:

1. Od komórki do systemu - rozwój układu nerwowego, proliferacja/migracja neuronów; znaczenie procesów mielinizacji włókien aksonalnych, przycinania połączeń synaptycznych w rozwoju mózgu dziecka.

2. Organizacja funkcjonalna i strukturalna mózgu dziecka Budowa i funkcje obszarów korowych tj. płata czołowego, ciemieniowego, potylicznego i wzrokowego oraz podkorowych tj. ciała migdałowatego, jąder podstawy, móżdżku, hipokampa ; deficyty neuropsychologiczne w kontekście okresów krytycznych w rozwoju.

3. Mózgowe podłoże procesów językowych Asymetria strukturalna i funkcjonalna dla mowy, skutki uszkodzeń mózgu a rozwój mowy.

4. Czynniki wpływające na zaburzenia rozwoju Specyfika uszkodzeń organicznych (uraz, guz, epilepsja) a zaburzenia tempa dojrzewania mózgu; wpływ pozytywnego i negatywnego środowiska na rozwój mózgu dziecka.

5. Metody neuroobrazowe stosowane w badaniu małego dziecka: techniki strukturalne (CT, MRI, DTI) a funkcjonalne (fMRI, MEG, NIRS, EEG)

Literatura:

Literatura obowiązkowa

· Borkowska, A. R., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka, PWN

· Haan, M., Johnson Mark, H. (2019). Neurokognitywistyka rozwoju. Roz. 4. Wyd. PWN

· Kupis, G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Wyd. GWP.

· Rostkowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne. Wyd. Difin.

· Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka – wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa

Literatura uzupełniająca

· Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Roz.10. Wyd. PWN.

· Kalat, J. (2020). Biologiczne podstawy psychologii. Wyd. PWN. · Kossut, M. (2002). Plastyczność mózgu. Neurologia i Neurochirurgia Polska, 346, 1091–1099.

· Rymarczyk, K. (2019). Aktywność fizyczna szansą na zwiększanie potencjału rozwojowego dzieci i lepsze wyniki w nauce. Integracja Sensoryczna, Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Nr3.

· Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa

· Rymarczyk, K, Makowska, I., Pałka-Szafraniec, K. (2015). Plastyczność dorosłej kory mózgowej. Aktualności Neurologiczne, 15 (2), 80–87.

· Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg. Wyd. PWN. Rymarczyk K. [2016). Co się dzieje w głowie małego dziecka- o wpływie doświadczeń na rozwój mózgu. aktywność ruchowa a mózg (s. 52-71). W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko - dużo pomysłów. wybrane obszary wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

· Wiktorczyk, P. (2011-2013). Wpływ aktywności fizycznej na funkcje poznawcze. Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, 124-130.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Rymarczyk
Prowadzący grup: Krystyna Rymarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)