Neuropsychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-NEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Neuropsychologia |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Od komórki do systemu - rozwój układu nerwowego, proliferacja/migracja neuronów; znaczenie procesów mielinizacji włókien aksonalnych, przycinania połączeń synaptycznych w rozwoju mózgu dziecka. 2. Organizacja funkcjonalna i strukturalna mózgu dziecka Budowa i funkcje obszarów korowych tj. płata czołowego, ciemieniowego, potylicznego i wzrokowego oraz podkorowych tj. ciała migdałowatego, jąder podstawy, móżdżku, hipokampa ; deficyty neuropsychologiczne w kontekście okresów krytycznych w rozwoju. 3. Mózgowe podłoże procesów językowych Asymetria strukturalna i funkcjonalna dla mowy, skutki uszkodzeń mózgu a rozwój mowy. 4. Czynniki wpływające na zaburzenia rozwoju Specyfika uszkodzeń organicznych (uraz, guz, epilepsja) a zaburzenia tempa dojrzewania mózgu; wpływ pozytywnego i negatywnego środowiska na rozwój mózgu dziecka. 5. Metody neuroobrazowe stosowane w badaniu małego dziecka: techniki strukturalne (CT, MRI, DTI) a funkcjonalne (fMRI, MEG, NIRS, EEG) |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa · Borkowska, A. R., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka, PWN · Haan, M., Johnson Mark, H. (2019). Neurokognitywistyka rozwoju. Roz. 4. Wyd. PWN · Kupis, G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Wyd. GWP. · Rostkowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne. Wyd. Difin. · Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka – wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa Literatura uzupełniająca · Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Roz.10. Wyd. PWN. · Kalat, J. (2020). Biologiczne podstawy psychologii. Wyd. PWN. · Kossut, M. (2002). Plastyczność mózgu. Neurologia i Neurochirurgia Polska, 346, 1091–1099. · Rymarczyk, K. (2019). Aktywność fizyczna szansą na zwiększanie potencjału rozwojowego dzieci i lepsze wyniki w nauce. Integracja Sensoryczna, Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Nr3. · Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa · Rymarczyk, K, Makowska, I., Pałka-Szafraniec, K. (2015). Plastyczność dorosłej kory mózgowej. Aktualności Neurologiczne, 15 (2), 80–87. · Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg. Wyd. PWN. Rymarczyk K. [2016). Co się dzieje w głowie małego dziecka- o wpływie doświadczeń na rozwój mózgu. aktywność ruchowa a mózg (s. 52-71). W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko - dużo pomysłów. wybrane obszary wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. · Wiktorczyk, P. (2011-2013). Wpływ aktywności fizycznej na funkcje poznawcze. Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, 124-130. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Słuchacz zna budowę i działanie układu nerwowego człowieka, w szczególności ośrodkowego układu nerwowego oraz zna metody badania jego funkcji. - Słuchacz zna podstawowe objawy zaburzeń rozwojowych, wynikających z przyczyn o charakterze neurobiologicznym. Umiejętności - Słuchacz umie zastosować wiedzę z zakresu neuropsychologii dziecka do opisu, wyjaśniania i przewidywania zachowania w normie i patologii. - Słuchacz umie zastosować nabytą wiedzę w zaplanowaniu terapii dziecka Kompetencje społeczne - Słuchacz wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce terapeutycznej, zdobyte umiejętności pozwolą mu na współpracę ze specjalistami z dziedzin nauk medycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Rymarczyk | |
Prowadzący grup: | Krystyna Rymarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Lorens | |
Prowadzący grup: | Krystyna Rymarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wykład 15g. realizowany zdalnie w zespole PSLog 19 zal. na podstawie obecności i aktywności |
|
Pełny opis: |
1. Od komórki do systemu - rozwój układu nerwowego, proliferacja/migracja neuronów; znaczenie procesów mielinizacji włókien aksonalnych, przycinania połączeń synaptycznych w rozwoju mózgu dziecka. 2. Organizacja funkcjonalna i strukturalna mózgu dziecka Budowa i funkcje obszarów korowych tj. płata czołowego, ciemieniowego, potylicznego i wzrokowego oraz podkorowych tj. ciała migdałowatego, jąder podstawy, móżdżku, hipokampa ; deficyty neuropsychologiczne w kontekście okresów krytycznych w rozwoju. 3. Mózgowe podłoże procesów językowych Asymetria strukturalna i funkcjonalna dla mowy, skutki uszkodzeń mózgu a rozwój mowy. 4. Czynniki wpływające na zaburzenia rozwoju Specyfika uszkodzeń organicznych (uraz, guz, epilepsja) a zaburzenia tempa dojrzewania mózgu; wpływ pozytywnego i negatywnego środowiska na rozwój mózgu dziecka. 5. Metody neuroobrazowe stosowane w badaniu małego dziecka: techniki strukturalne (CT, MRI, DTI) a funkcjonalne (fMRI, MEG, NIRS, EEG) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa · Borkowska, A. R., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka, PWN · Haan, M., Johnson Mark, H. (2019). Neurokognitywistyka rozwoju. Roz. 4. Wyd. PWN · Kupis, G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Wyd. GWP. · Rostkowski, J. (2012). Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne. Wyd. Difin. · Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka – wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa Literatura uzupełniająca · Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Roz.10. Wyd. PWN. · Kalat, J. (2020). Biologiczne podstawy psychologii. Wyd. PWN. · Kossut, M. (2002). Plastyczność mózgu. Neurologia i Neurochirurgia Polska, 346, 1091–1099. · Rymarczyk, K. (2019). Aktywność fizyczna szansą na zwiększanie potencjału rozwojowego dzieci i lepsze wyniki w nauce. Integracja Sensoryczna, Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej. Nr3. · Rymarczyk, K. (2015). Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka (s. 80-109). W: Piotrowicz, R. (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa · Rymarczyk, K, Makowska, I., Pałka-Szafraniec, K. (2015). Plastyczność dorosłej kory mózgowej. Aktualności Neurologiczne, 15 (2), 80–87. · Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg. Wyd. PWN. Rymarczyk K. [2016). Co się dzieje w głowie małego dziecka- o wpływie doświadczeń na rozwój mózgu. aktywność ruchowa a mózg (s. 52-71). W: R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak (red.). Małe dziecko - dużo pomysłów. wybrane obszary wspomagania rozwoju. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. · Wiktorczyk, P. (2011-2013). Wpływ aktywności fizycznej na funkcje poznawcze. Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, 124-130. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Rymarczyk | |
Prowadzący grup: | Krystyna Rymarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.