Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MZK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania oraz liczenia. - Zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne uwarunkowania skuteczności działań terapeutycznych podejmowanych w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. - Zna merytoryczne i metodyczne podstawy programowania działań terapeutycznych w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. - Zna sposoby konstruowania i ewaluacji indywidualnych oraz grupowych planów korekcyjno-kompensacyjnych. - Potrafi udzielać wsparcia dziecku/ uczniowi z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w ramach prowadzonych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Umiejętności: - Potrafi interpretować korekcję i kompensację jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Potrafi analizować metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. - Potrafi stosować metody terapeutyczne w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka i z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w ramach zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. - Potrafi projektować proces wsparcia dziecka lub ucznia z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w przedszkolu i szkole w ramach projektowanych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. - Potrafi opracować program zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka/ucznia z trudnościami w uczeniu się (w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się) oraz dokonać jego ewaluacji. Kompetencje społeczne: - Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy zdarzeń pedagogicznych. - Współpracuje z innymi nauczycielami-specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska, Iwona Grymuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez słuchacza programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe), - przygotowanie przez słuchacza scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja), - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w świetle prawa. Definicje i terminy związane z prowadzeniem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych na podstawie analizy wyników diagnozy oraz wytworów dziecka. 6. Etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej oraz zasady terapii. 7. Zasady opracowywania indywidualnych i grupowych programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu na podstawie wyników diagnozy. 8. Zasady opracowywania indywidualnych i grupowych scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu zgodnych z założeniami programu terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1c1b8716fec6484e99efa684e16651dd%40thread.tacv2/conversations?groupId=337ddf7b-e195-42c8-9a8b-f9706ad03521&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 50 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy: opracowanie programu terapii oraz scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez słuchacza programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe), - przygotowanie przez słuchacza scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja), - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w świetle prawa. Definicje i terminy związane z prowadzeniem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych na podstawie analizy wyników diagnozy oraz wytworów dziecka. 6. Etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej oraz zasady terapii. 7. Zasady opracowywania indywidualnych i grupowych programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu na podstawie wyników diagnozy. 8. Zasady opracowywania indywidualnych i grupowych scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu zgodnych z założeniami programu terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 50 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy: opracowanie programu terapii oraz scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska, Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez słuchacza programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe), - przygotowanie przez słuchacza scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja), - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w świetle prawa. Definicje i terminy związane z prowadzeniem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych na podstawie analizy wyników diagnozy oraz wytworów dziecka. 6. Etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej oraz zasady terapii. 7. Zasady opracowywania indywidualnych i grupowych programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu na podstawie wyników diagnozy. 8. Zasady opracowywania indywidualnych i grupowych scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu zgodnych z założeniami programu terapii. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: UMCS. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Jastrząb, J.(1997). Toruńska szkoła terapeutyczna. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne ”AKAPIT”. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 50 Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy: opracowanie programu terapii oraz scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Ewa Grzesik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie przez słuchacza programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dziecka z trudnościami w uczeniu się (specyficzne trudności w uczeniu się, zaburzenia i odchylenia rozwojowe), - przygotowanie przez słuchacza scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i ich przeprowadzenie (symulacja), - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w świetle prawa. Definicje i terminy związane z prowadzeniem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. 2. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. 3. Czynniki warunkujące efektywność terapii. 4. Analiza poszczególnych aspektów postępowania terapeutycznego i ich znaczenie dla efektów terapii. 5. Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych na podstawie analizy wyników diagnozy oraz wytworów dziecka. 6. Etapy pracy korekcyjno-kompensacyjnej oraz zasady terapii. 7. Zasady opracowywania indywidualnych i grupowych programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu na podstawie wyników diagnozy. 8. Zasady opracowywania indywidualnych i grupowych scenariuszy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu zgodnych z założeniami programu terapii. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.