Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć muzyka i ruch w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-MZJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć muzyka i ruch w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego w obszarze działań muzyczno-ruchowych

- Zna metody pedagogiczne wykorzystywane w pracy z małym dzieckiem , a w tym podstawowe pojęcia związane z muzykoterapią

- Ma podstawową wiedzę ogólnomuzyczną i potrafi ukierunkować ją na realizację zadań muzyczno-ruchowych będących elementem określonych rodzajów terapii.

Umiejętności

- Potrafi zaproponować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia muzyczo-ruchowego.

- Umie poprawnie pod względem ruchowym wykonywać ćwiczenia muzyczno-ruchowe z zakresu umuzykalniania z elementami muzykoterapii.

- Potrafi samodzielnie stworzyć ćwiczenia muzyczno-ruchowe odnoszące się do wybranego/wskazanego problemu.

- Umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności: podczas ćwiczeń realizowanych wspólnie przez grupę podczas zajęć, podczas wskazanych przez prowadzącego ćwiczeń (fragmentów ćwiczeń) do samodzielnej realizacji w czasie zajęć;

- Wykazuje się kreatywnością i samodzielnością w zakresie tworzenia ćwiczeń z zakresu zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci (ukierunkowanych na umuzykalnianie ogólne i terapię).

Kompetencje społeczne:

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

- Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

- Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.

- Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Anna Pawelec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

- Podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego (Carl Orff, Emil Jaques-Dalcroze, Zoltan Kodaly) oraz metody aktywnego słuchania muzyki (metoda Batii Strauss).

- Podstawowe pojęcia związane z muzykoterapią; wykorzystanie elementów muzykoterapii w edukacji.

- Rozwój dyspozycji muzyczno-ruchowych dziecka.

- Taniec dla dzieci, śpiew dziecięcy, gra na instrumentach, słuchanie muzyki - w zakresie możliwości dzieci w różnym wieku.

- Rola zajęć muzyczno-ruchowych w rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce.

- Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe, wspomagające rozwój; cele i for-my prowadzenia zajęć.

- Kryteria doboru utworów muzycznych stosowanych podczas zajęć; przykładowy repertuar.

- Podstawowe wiadomości o muzyce - ukierunkowanie na ich wykorzystanie w realizacji za-łożonych zadań muzyczno-ruchowych.

- Zadania muzyczno-ruchowe przyczyniające się do rozwoju indywidualnego: rozwijające umiejętność słuchania, rozwijające koncentrację i podzielność uwagi, ćwiczenia samokontroli:

- Zadania inhibicyjno-incytacyjne wyrabiające umiejętność szybkiego spostrzegania i reagowania na bodźce słuchowe, wzrokowe, dotykowe (koncentrujące, doskonalące pamięć, umiejętność dokonywania wyboru i szybkiego podejmowania decyzji, uczące kontrolowania emocji),

- Ćwiczenia uczące orientacji w schemacie ciała (trening autoorientacji),

- Ćwiczenia uczące organizowania ruchu w czasie i przestrzeni (trening orientacji kierunkowo-przestrzennej i przestrzenno-czasowej),

- Ćwiczenia koordynacji

- Zadania przyczyniające się do rozwoju społecznego: integrujące grupę, mające na celu wzmacnianie akceptacji samego siebie, rozwijające umiejętność budowania właściwych re-acji interpersonalnych, uczące komunikacji niewerbalnej;

- Zadania pobudzające kreatywność;

- Muzyka do ćwiczeń aktywizujących i wyciszających – relaksujących.

Literatura:

Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jacques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991

Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1987

Kilińska-Ewertowska E., Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1993

Kilińska-Ewertowska E., Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno-ruchowych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy, Gdańsk 198

Ostrowska B. (red.) Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź 2000

Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993

Rozentalowa A., O logorytmice [w:] Logopedia nr 10, 1971

Stadnicka J., Logorytmika i choreorytmika, Warszawa 1987

Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998

Walencik-Topiłko A., Rytm, muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna-teoretyczna i stosowana (red.) Nowakowska-Kempony I., Katowice 1998

Walencik-Topiłko A., Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej [w:] Ostrowska B. (red.) Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź 2000

Walencik-Topiłko A., Śpiew w profilaktyce logopedycznej [w:] Sztuka w edukacji i terapii, Knapik M. i Sacher W.A. (red.), Kraków 2004

Wołkowa G.A., Logopiediczeskaja rytmika, Moskwa 1985

Jutrzna E., Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej [w:] Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, (red.)Hurło L., Zaorska M., Olsztyn 2005

Kloppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995

Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko: poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1995

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- prezentacja filmów

UMIEJĘTNOŚCI:

- działania praktyczne- warsztaty

- opracowanie scenariuszy zajęć

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 10

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do zaliczenia - 5

Sumaryczna liczba godzin: 20

Liczba punktów ECTS - 1

Realizacja zajęć online zgodnie z planem zajęć platforma TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad24380504a604c96959b276083fc6ed2%40thread.tacv2/conversations?groupId=4613ad64-cf8c-4f1b-a06e-e802103d4f11&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)