Metodyka zajęć muzyka i ruch w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MZJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć muzyka i ruch w procesie wspomagania rozwoju małego dziecka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego w obszarze działań muzyczno-ruchowych - Zna metody pedagogiczne wykorzystywane w pracy z małym dzieckiem , a w tym podstawowe pojęcia związane z muzykoterapią - Ma podstawową wiedzę ogólnomuzyczną i potrafi ukierunkować ją na realizację zadań muzyczno-ruchowych będących elementem określonych rodzajów terapii. Umiejętności - Potrafi zaproponować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia muzyczo-ruchowego. - Umie poprawnie pod względem ruchowym wykonywać ćwiczenia muzyczno-ruchowe z zakresu umuzykalniania z elementami muzykoterapii. - Potrafi samodzielnie stworzyć ćwiczenia muzyczno-ruchowe odnoszące się do wybranego/wskazanego problemu. - Umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności: podczas ćwiczeń realizowanych wspólnie przez grupę podczas zajęć, podczas wskazanych przez prowadzącego ćwiczeń (fragmentów ćwiczeń) do samodzielnej realizacji w czasie zajęć; - Wykazuje się kreatywnością i samodzielnością w zakresie tworzenia ćwiczeń z zakresu zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci (ukierunkowanych na umuzykalnianie ogólne i terapię). Kompetencje społeczne: - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego. - Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. - Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka. - Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Pawelec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
- Podstawowe założenia wybranych koncepcji wychowania muzycznego (Carl Orff, Emil Jaques-Dalcroze, Zoltan Kodaly) oraz metody aktywnego słuchania muzyki (metoda Batii Strauss). - Podstawowe pojęcia związane z muzykoterapią; wykorzystanie elementów muzykoterapii w edukacji. - Rozwój dyspozycji muzyczno-ruchowych dziecka. - Taniec dla dzieci, śpiew dziecięcy, gra na instrumentach, słuchanie muzyki - w zakresie możliwości dzieci w różnym wieku. - Rola zajęć muzyczno-ruchowych w rozwoju ogólnym, terapii i profilaktyce. - Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe, wspomagające rozwój; cele i for-my prowadzenia zajęć. - Kryteria doboru utworów muzycznych stosowanych podczas zajęć; przykładowy repertuar. - Podstawowe wiadomości o muzyce - ukierunkowanie na ich wykorzystanie w realizacji za-łożonych zadań muzyczno-ruchowych. - Zadania muzyczno-ruchowe przyczyniające się do rozwoju indywidualnego: rozwijające umiejętność słuchania, rozwijające koncentrację i podzielność uwagi, ćwiczenia samokontroli: - Zadania inhibicyjno-incytacyjne wyrabiające umiejętność szybkiego spostrzegania i reagowania na bodźce słuchowe, wzrokowe, dotykowe (koncentrujące, doskonalące pamięć, umiejętność dokonywania wyboru i szybkiego podejmowania decyzji, uczące kontrolowania emocji), - Ćwiczenia uczące orientacji w schemacie ciała (trening autoorientacji), - Ćwiczenia uczące organizowania ruchu w czasie i przestrzeni (trening orientacji kierunkowo-przestrzennej i przestrzenno-czasowej), - Ćwiczenia koordynacji - Zadania przyczyniające się do rozwoju społecznego: integrujące grupę, mające na celu wzmacnianie akceptacji samego siebie, rozwijające umiejętność budowania właściwych re-acji interpersonalnych, uczące komunikacji niewerbalnej; - Zadania pobudzające kreatywność; - Muzyka do ćwiczeń aktywizujących i wyciszających – relaksujących. |
|
Literatura: |
Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jacques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991 Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1987 Kilińska-Ewertowska E., Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1993 Kilińska-Ewertowska E., Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno-ruchowych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy, Gdańsk 198 Ostrowska B. (red.) Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź 2000 Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993 Rozentalowa A., O logorytmice [w:] Logopedia nr 10, 1971 Stadnicka J., Logorytmika i choreorytmika, Warszawa 1987 Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998 Walencik-Topiłko A., Rytm, muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna-teoretyczna i stosowana (red.) Nowakowska-Kempony I., Katowice 1998 Walencik-Topiłko A., Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej [w:] Ostrowska B. (red.) Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź 2000 Walencik-Topiłko A., Śpiew w profilaktyce logopedycznej [w:] Sztuka w edukacji i terapii, Knapik M. i Sacher W.A. (red.), Kraków 2004 Wołkowa G.A., Logopiediczeskaja rytmika, Moskwa 1985 Jutrzna E., Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej [w:] Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, (red.)Hurło L., Zaorska M., Olsztyn 2005 Kloppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 1995 Chmielewska E., Zabawy logopedyczne i nie tylko: poradnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 1995 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - prezentacja filmów UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne- warsztaty - opracowanie scenariuszy zajęć - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 10 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin: 20 Liczba punktów ECTS - 1 Realizacja zajęć online zgodnie z planem zajęć platforma TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad24380504a604c96959b276083fc6ed2%40thread.tacv2/conversations?groupId=4613ad64-cf8c-4f1b-a06e-e802103d4f11&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.