Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wykonywania zadań dydaktyczno-wychowawczych w szkole podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-MZD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wykonywania zadań dydaktyczno-wychowawczych w szkole podstawowej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu jest ukierunkowana na poznanie podstawowych zagadnień dotyczących pracy w klasie szkolnej, w szkole, a obejmujących m.in. przygotowanie lekcji, kierowanie klasą szkolną, motywowanie i inspirowanie uczniów, uczestnictwo w radach pedagogicznych, kulturę pedagogiczną, formy pracy wychowawczej czy organizację zajęć pozalekcyjnych. Takie podejście wykonawcze ma w założeniu sprzyjać refleksji pedagogicznej, zachęcać do wprowadzania zmian wyznaczanych przez kreatywność, a także do współpracy zespołów nauczycielskich.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Kierowanie lekcją i jej doskonalenie. Warianty metodyczne zajęć wraz z komentarzem. Podkreślenie roli kreatywności, zasady: można i warto realizować inaczej treści lekcji, założenia motywowania i inspirowania uczniów.

2. Nauczyciel w oddziaływaniach wychowawczych (werbalnych, niewerbalnych), rola taktu i nietaktu pedagogicznego, zachowanie ładu w klasie szkolnej, współpraca z rodzicami.

3. Nauczyciel jako organizator zajęć pozalekcyjnych. Możliwości i bariery pracy pozalekcyjnej, prowadzenie kół zainteresowań, rozwijanie zainteresowań uczniów.

4. Uzasadnienie proponowanych rozwiązań metodycznych, jako warunek zaliczenia przedmiotu.

Literatura:

Bałachowicz J., Adamek I.: Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017.

Breaux A., Whitaker T.: Jak to robią najlepsi nauczyciele. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011.

Hattie J.: Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015.

Łobocki M.: W poszukiwaniu skutecznych form wychowania. WSiP, Warszawa 1990.

Schaefer K.: Jak przeżyć szkołę. GWP, Gdańsk 2005.

Żukowska Z.: Rola zajęć pozalekcyjnych w modernizacji współczesnej dydaktyki. Płockie Studia Dydaktyczne, t.21, Płock 2009.

Efekty uczenia się:

Słuchacz posiada wiedzę na temat:

- metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych na I i II poziomie kształcenia).

Słuchacz w zakresie umiejętności:

- potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych), posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów.

- potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętności pracy z grupą (zespołem wychowawczym i klasowym)

Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych:

- ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia są ukierunkowane na aktywność uczestników. Podkreślane są zatem metody aktywizujące, projektowanie rozmaitych wariantów rozwiązań różnych sytuacji w klasie i w szkole. Zaliczenie przedmiotu obejmuje obronę przygotowanego projektu metodycznego adekwatnie do danego problemu dydaktycznego lub wychowawczego.

Praktyki zawodowe:

Realizacja praktyk ujęta jest w planie studiów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Michalski
Prowadzący grup: Jarosław Michalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)