Metodyka wykonywania zadań dydaktyczno-wychowawczych w szkole podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wykonywania zadań dydaktyczno-wychowawczych w szkole podstawowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu jest ukierunkowana na poznanie podstawowych zagadnień dotyczących pracy w klasie szkolnej, w szkole, a obejmujących m.in. przygotowanie lekcji, kierowanie klasą szkolną, motywowanie i inspirowanie uczniów, uczestnictwo w radach pedagogicznych, kulturę pedagogiczną, formy pracy wychowawczej czy organizację zajęć pozalekcyjnych. Takie podejście wykonawcze ma w założeniu sprzyjać refleksji pedagogicznej, zachęcać do wprowadzania zmian wyznaczanych przez kreatywność, a także do współpracy zespołów nauczycielskich. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Kierowanie lekcją i jej doskonalenie. Warianty metodyczne zajęć wraz z komentarzem. Podkreślenie roli kreatywności, zasady: można i warto realizować inaczej treści lekcji, założenia motywowania i inspirowania uczniów. 2. Nauczyciel w oddziaływaniach wychowawczych (werbalnych, niewerbalnych), rola taktu i nietaktu pedagogicznego, zachowanie ładu w klasie szkolnej, współpraca z rodzicami. 3. Nauczyciel jako organizator zajęć pozalekcyjnych. Możliwości i bariery pracy pozalekcyjnej, prowadzenie kół zainteresowań, rozwijanie zainteresowań uczniów. 4. Uzasadnienie proponowanych rozwiązań metodycznych, jako warunek zaliczenia przedmiotu. |
Literatura: |
Bałachowicz J., Adamek I.: Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Wydawnictwo APS, Warszawa 2017. Breaux A., Whitaker T.: Jak to robią najlepsi nauczyciele. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2011. Hattie J.: Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2015. Łobocki M.: W poszukiwaniu skutecznych form wychowania. WSiP, Warszawa 1990. Schaefer K.: Jak przeżyć szkołę. GWP, Gdańsk 2005. Żukowska Z.: Rola zajęć pozalekcyjnych w modernizacji współczesnej dydaktyki. Płockie Studia Dydaktyczne, t.21, Płock 2009. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz posiada wiedzę na temat: - metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w obszarze działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych na I i II poziomie kształcenia). Słuchacz w zakresie umiejętności: - potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań pedagogicznych (wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych), posiada umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów. - potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania, posiada umiejętności pracy z grupą (zespołem wychowawczym i klasowym) Słuchacz w zakresie kompetencji społecznych: - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia są ukierunkowane na aktywność uczestników. Podkreślane są zatem metody aktywizujące, projektowanie rozmaitych wariantów rozwiązań różnych sytuacji w klasie i w szkole. Zaliczenie przedmiotu obejmuje obronę przygotowanego projektu metodycznego adekwatnie do danego problemu dydaktycznego lub wychowawczego. |
Praktyki zawodowe: |
Realizacja praktyk ujęta jest w planie studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Michalski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.