Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-MPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podypl. : terapia pedag. z edukacją daltońską i elem. systemu M. Montessori
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Pojęcie metod pracy w terapii pedagogicznej. Rodzaje metod stosowanych w terapii pedagogicznej. Rodzaje materiału dydaktycznego. Zasada stopniowania trudności materiału dydaktycznego. Funkcje percepcyjno-motoryczne. Zasada stopniowania trudności w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych. Indywidualne uwarunkowania efektywności procesu uczenia się czytania i pisania. Strategie pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu.

Literatura:

Bogdanowicz M, Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992

Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna; teoria – diagnoza – terapia, Warszawa 1997

Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1985

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002

Bogdanowicz M., Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny, Gdańsk 2005

Bruner J., Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznania, Warszawa 1978

Brzezińska A. (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa 1987

Chapman Weston D., Weston M. Co dzień mądrzejsze; 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka, Warszawa 1998

Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989

Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z. Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1994

Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań 1987

Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń 1994

Gruszczyk E., Kołodziej D. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dobosz K., Kształtowanie w umysłach dzieci świadomości własnego ciała i umiejętności orientowania się w przestrzeni, Wychowanie w Przedszkolu nr 2,3,4/1992

Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1995

Kostrzewski J., Podstawy konstrukcji skali podstawowych zdolności szkolnych oraz jej rzetelność i trafność, Łódź 1991

Krasowicz G., Język, czytanie i dysleksja, Lublin 1997

Krasowicz-Kupis G., Pietras I., Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym, Gdańsk 2008

Maurer A., Program kształtowania świadomości meta fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych., Zeszyt 1,2,3, Kraków 1997

Olechnowicz H., U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Warszawa 1988

Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2001

Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu, Bydgoszcz 1996

Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005

Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1982

Szemińska A. (red.), Zapisy do klasy pierwszej szkoły podstawowej, Warszawa 1969

Trawińska H., Zabawy rozwijające dla małych dzieci, Warszawa 2006

w młodszym wieku szkolnym, Katowice 1980

Włodek-Chronowska J. (red.), Terapia pedagogiczna, Kraków 1993

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1996

Efekty uczenia się:

Student:

ma wiedzę z zakresu przyczyn i objawów zakłóceń przebiegu komunikacji za pomocą czytania i pisania

zna pięciostopniowy system pomocy psychologiczno-pedagogicznej i potrafi wskazać na jego tle rodzaje pomocy uczniom z trudnościami w czytaniu i pisaniu

Umiejętności (max. 10)

potrafi scharakteryzować rodzaje ćwiczeń służące stymulowaniu, korygowaniu lub kompensowaniu trudności w czytaniu i pisaniu

Kompetencje społeczne (max. 10)

odpowiedzialnie przygotowuje się do prowadzenia ćwiczeń w czytaniu i pisaniu z dziećmi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pietrzak
Prowadzący grup: Barbara Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)