Metody pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-MPC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podypl. : terapia pedag. z edukacją daltońską i elem. systemu M. Montessori |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pojęcie metod pracy w terapii pedagogicznej. Rodzaje metod stosowanych w terapii pedagogicznej. Rodzaje materiału dydaktycznego. Zasada stopniowania trudności materiału dydaktycznego. Funkcje percepcyjno-motoryczne. Zasada stopniowania trudności w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych. Indywidualne uwarunkowania efektywności procesu uczenia się czytania i pisania. Strategie pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
Literatura: |
Bogdanowicz M, Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1992 Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna; teoria – diagnoza – terapia, Warszawa 1997 Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992 Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1985 Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002 Bogdanowicz M., Terapia pedagogiczna. Przewodnik bibliograficzny, Gdańsk 2005 Bruner J., Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznania, Warszawa 1978 Brzezińska A. (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa 1987 Chapman Weston D., Weston M. Co dzień mądrzejsze; 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka, Warszawa 1998 Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989 Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z. Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1994 Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań 1987 Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń 1994 Gruszczyk E., Kołodziej D. Praca korekcyjno-wyrównawcza z dziećmi Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dobosz K., Kształtowanie w umysłach dzieci świadomości własnego ciała i umiejętności orientowania się w przestrzeni, Wychowanie w Przedszkolu nr 2,3,4/1992 Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1995 Kostrzewski J., Podstawy konstrukcji skali podstawowych zdolności szkolnych oraz jej rzetelność i trafność, Łódź 1991 Krasowicz G., Język, czytanie i dysleksja, Lublin 1997 Krasowicz-Kupis G., Pietras I., Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym, Gdańsk 2008 Maurer A., Program kształtowania świadomości meta fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych., Zeszyt 1,2,3, Kraków 1997 Olechnowicz H., U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Warszawa 1988 Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2001 Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu, Bydgoszcz 1996 Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005 Styczek I., Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego, Warszawa 1982 Szemińska A. (red.), Zapisy do klasy pierwszej szkoły podstawowej, Warszawa 1969 Trawińska H., Zabawy rozwijające dla małych dzieci, Warszawa 2006 w młodszym wieku szkolnym, Katowice 1980 Włodek-Chronowska J. (red.), Terapia pedagogiczna, Kraków 1993 Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1996 |
Efekty uczenia się: |
Student: ma wiedzę z zakresu przyczyn i objawów zakłóceń przebiegu komunikacji za pomocą czytania i pisania zna pięciostopniowy system pomocy psychologiczno-pedagogicznej i potrafi wskazać na jego tle rodzaje pomocy uczniom z trudnościami w czytaniu i pisaniu Umiejętności (max. 10) potrafi scharakteryzować rodzaje ćwiczeń służące stymulowaniu, korygowaniu lub kompensowaniu trudności w czytaniu i pisaniu Kompetencje społeczne (max. 10) odpowiedzialnie przygotowuje się do prowadzenia ćwiczeń w czytaniu i pisaniu z dziećmi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.