Innowacje pedagogiczne - podstawy opracowywania i wdrażania do praktyki pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-IPP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Innowacje pedagogiczne - podstawy opracowywania i wdrażania do praktyki pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Uwarunkowania współczesnej edukacji alternatywnej. Istota i uwarunkowania edukacji alternatywnej w kontekście polityki oświatowej; czynniki ekonomiczne, historyczno-narodowe, demograficzne, ustrojowo-polityczne i społeczno-prawne. Istota, zakres i współczesne aporie edukacji alternatywnej. Ideologie edukacyjne, jako źródło oddolnych i etatystycznych reform oświatowych. Modele szkół konserwatywnych, liberalnych i progresywnych. Geneza, ewolucja i istota reformy polskiej oświaty. Modele współpracy szkół z rodzicami uczniów. Transformacja w obszarze samorządności uczniów, rodziców i nauczycieli. Rady szkół w kraju i na świecie. Modele edukacji alternatywnej w Polsce i na świecie – szkoły oporu, edukacja domowa, edukacja na odległość, szkoły z własnym profilem. Kształcenie i doskonalenie innowatorów edukacyjnych – rola kształcenia innowatorów; warunki skutecznych innowacji; pedagog jako innowator zaufania publicznego; relacje między innowatyką pedagogiczną a doskonaleniem zawodowym nauczycieli. |
Literatura: |
1.red. Z. Kwieciński, Alternatywy myślenia o/dla edukacji, IBE, Warszawa 2000 2.red. B. Śliwerski, Edukacja alternatywna - dylematy teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 1992 (Wyd. II zmienione, Kraków 1993) 3.red. Jacka Piekarskiego i Bogusława Śliwerskiego, Edukacja alternatywna - nowe teorie, modele badań i reformy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków-Łódź 2000 4.red. Bogusław Śliwerski, Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2001; 5.red. B. Śliwerski, Pedagogika alternatywna - dylematy teorii i praktyki, Impuls, Kraków 1998. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: Zna prawne aspekty kreowania alternatyw edukacyjnych Umiejętności Rozróżnia ideologie zmiany edukacyjnej i potrafi konfrontować je z oczekiwaniami klientów edukacji Potrafi redukować stereotypy i poczucie zagrożenia w procesie animowania alternatyw edukacyjnych Kompetencje społeczne ma poczucie własnej wartości zawodowej pozwalające na wdrażanie do praktyki innowacyjnych rozwiązań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Kosiarek, Agnieszka Olechowska | |
Prowadzący grup: | Teresa Kosiarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.