Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Innowacje pedagogiczne - podstawy opracowywania i wdrażania do praktyki pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-IPP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Innowacje pedagogiczne - podstawy opracowywania i wdrażania do praktyki pedagogicznej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Uwarunkowania współczesnej edukacji alternatywnej. Istota i uwarunkowania edukacji alternatywnej w kontekście polityki oświatowej; czynniki ekonomiczne, historyczno-narodowe, demograficzne, ustrojowo-polityczne i społeczno-prawne. Istota, zakres i współczesne aporie edukacji alternatywnej.

Ideologie edukacyjne, jako źródło oddolnych i etatystycznych reform oświatowych. Modele szkół konserwatywnych, liberalnych i progresywnych.

Geneza, ewolucja i istota reformy polskiej oświaty. Modele współpracy szkół z rodzicami uczniów. Transformacja w obszarze samorządności uczniów, rodziców i nauczycieli. Rady szkół w kraju i na świecie.

Modele edukacji alternatywnej w Polsce i na świecie – szkoły oporu, edukacja domowa, edukacja na odległość, szkoły z własnym profilem.

Kształcenie i doskonalenie innowatorów edukacyjnych – rola kształcenia innowatorów; warunki skutecznych innowacji; pedagog jako innowator zaufania publicznego; relacje między innowatyką pedagogiczną a doskonaleniem zawodowym nauczycieli.

Literatura:

1.red. Z. Kwieciński, Alternatywy myślenia o/dla edukacji, IBE, Warszawa 2000

2.red. B. Śliwerski, Edukacja alternatywna - dylematy teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 1992 (Wyd. II zmienione, Kraków 1993)

3.red. Jacka Piekarskiego i Bogusława Śliwerskiego, Edukacja alternatywna - nowe teorie, modele badań i reformy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków-Łódź 2000

4.red. Bogusław Śliwerski, Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2001;

5.red. B. Śliwerski, Pedagogika alternatywna - dylematy teorii i praktyki, Impuls, Kraków 1998.

Efekty uczenia się:

Słuchacz:

Zna prawne aspekty kreowania alternatyw edukacyjnych

Umiejętności

Rozróżnia ideologie zmiany edukacyjnej i potrafi konfrontować je z oczekiwaniami klientów edukacji

Potrafi redukować stereotypy i poczucie zagrożenia w procesie animowania alternatyw edukacyjnych

Kompetencje społeczne

ma poczucie własnej wartości zawodowej pozwalające na wdrażanie do praktyki innowacyjnych rozwiązań

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Kosiarek, Agnieszka Olechowska
Prowadzący grup: Teresa Kosiarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)