Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interwencje kryzysowe w kryzysie zagrożenia życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-IKK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interwencje kryzysowe w kryzysie zagrożenia życia
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: poradnictwo psychologiczne i interwencja kryzysowa
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Zachowania samobójcze

Zachowania samobójcze, ich rodzaje i charakterystyka

Przebieg procesu zachowań samobójczych

Rozpowszechnienie zachowań samobójczych (Polska, świat)

2. Psychospołeczne i kliniczne czynniki ryzyka zachowań samobójczych oraz ich ocena

Czynniki ryzyka samobójstw: pierwszo-, drugo- i trzeciorzędowe

Zachowania ostrzegawcze

Określanie ryzyka nagłego, krótkoterminowego/bliskiego oraz długoterminowego

Ocena zagrożenia samobójstwem na podstawie rozmowy i obserwacji

3. Procedury interwencji kryzysowej w sytuacji zagrożenia suicydalnego

Procedury postępowania z osobami w stanach kryzysu suicydalnego – spotkanie, rozmowa telefoniczna

Postępowanie w przypadku konieczności hospitalizacji psychiatrycznej

Współpraca z policją

4. Wybrane metody interwencji kryzysowej w pracy z osobą z grupy ryzyka.

5. Interwencja po kryzysie suicydalnym

Specyfika żałoby po śmierci samobójczej

Spotkanie z rodzinami po utracie suicydalnej - wskazówki

Literatura:

Gmitrowicz, A. (2009-2010). Analiza współczesnych metod terapii z długoterminowym ryzykiem samobójstwa. Suicydologia, t. 5-6, 1-10.

James, R., K., Gilliland, B., E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Jamison, K., R. (2004). Noc szybko nadchodzi. Zrozumieć samobójstwo, by mu zapobiec. Warszawa: Zysk i spółka.

Łuba, M. (2011). Płaszcz przeciwdeszczowy w plecaku. Praca z uczniem po próbie samobójczej. Głos Pedagogiczny, 30, 46-49.

Łuba, M. (2011). Wołanie o pomoc. Głos Pedagogiczny, 32, 57-60.

Łuba, M., Młodożeniec, A., Brodniak, W., A. (2008). Warszawski Program Edukacyjno-Profilaktyczny w zakresie zachowań autoagresywnych wśród młodzieży. Suicydologia, t. 4, 9-19.

Miller, A., L., Rathus, J., H., Linehan, M., M. (2011). Dialektyczna terapia behawioralna nastolatków z tendencjami samobójczymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Młodożeniec, A. (2009-2010). Analiza współczesnych metod terapii pacjenta z długoterminowym ryzykiem samobójstwa. Suicydologia, t. 5-6, 1-9.

Młodożeniec, A. (2008). Ocena klinicznych czynników ryzyka samobójstwa. Suicydologia, t. 4, 20-28.

O’Connor, R., Sheehy, N. (2002). Zrozumieć samobójcę. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- słuchacz potrafi scharakteryzować psychospołeczne i kliniczne czynniki ryzyka zachowań samobójczych

- zna zasady postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka suicydalnego

- potrafi scharakteryzować główną metodę postwencyjną.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi ocenić ryzyko suicydalne

- posiada umiejętność wykorzystania wybranych metod terapeutycznych do pracy z osobą z grupy ryzyka.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- rozumienie konieczność podjęcia działań postwencyjnych po kryzysie suicydalnym oraz jego znaczenia ochronnego.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Kluczyńska
Prowadzący grup: Małgorzata Łuba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)