Fonetyka i fonologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-FOF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka i fonologia |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie fonetykę i fonologię współczesnego języka polskiego, fonetykę akustyczną i wizualną - Zna cechy artykulacyjno-akustyczne samogłosek i spółgłosek języka polskiego - Zna zasady normatywnej wymowy języka polskiego i potrafi zapisywać normatywne wypowiedzi. Umiejętności: - Potrafi analizować i wykorzystywać wiedzę z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego oraz z fonetyki akustycznej i wizualnej - Potrafi umiejscowić fonologię i fonetykę w systemie języka polskiego i je scharakteryzować - Umie wskazać realizacje zgodne i niezgodne z zasadami współczesnej normy wymawianiowej - Potrafi dokonać transkrypcji fonetycznej wypowiedzi. Kompetencje społeczne: - Rozumie konieczność posiadania i zastosowania wiedzy z zakresu fonetyki i fonologii w pracy praktycznej i naukowej logopedy - Potrafi wyjaśnić zasady norm wymawianiowych i stosować je podczas różnych zdarzeń pedagogicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Golanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru: Aktywny udział słuchaczy w zajęciach praktycznych Egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD LICZBA GODZIN Charakterystyka systemu językowego Pojęcie normy, uzusu;zagadnienie wariancji w języku Podstawowe pojęcia semantyki językoznawczej Relacje semantyczne między wyrazami w systemie Podstawowe pojęcia fonetyki Budowa i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego Kryteria klasyfikacji samoglosek, spółgłosek Rozbieżności między wymową a pismem Podstawowe pojęcia fonologii Opis fonologiczny polszczyzny Cechy charakterystyczne wymowy gwarowej i regionalnej Podstawowe pojęcia morfologii Kategorie morfologiczne polszczyzny Opis polskiej fleksji Słowotwórstwo rzeczowników polskich Podstawowe pojęcia składni Opis skladniowy zdania pojedynczego Opis składniowy zdania złożonego ĆWICZENIA LICZBA GODZIN Opis artykulacji wybranych głosek Zapis fonetyczny Zapis fonologiczny Zasady zapisu wypowiedzi zniekształconych Odsłuchiwanie i zapis wybranych wypowiedzi osob z różnymi zaburzeniami mowy Określanie wyrazów pod względem części mowy Analiza form fleksyjnych wyrazów Analiza słowotwórcza wyrazów Analiza składniowa zdań pojedynczych Analiza skladniowa zdań złożonych |
|
Literatura: |
ITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Bańko M., 2006, (red)., "Polszczyzna na co dzień", Warszawa Bartmiński J.,1993 red., "Współczesny język polski", Wrocław Bralczyk J., Gruszczyński W., (red.), 2002, “Słownik gramatyki języka polskiego”, WSiP Dubisz S., (red.), “Nauka o języku dla polonistów”, Książka i Wiedza, (wiele wydań) Handke K., Dalewska- Greń H.,1994, (red.), ”Polszczyzna i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów” Klemensiewicz Z., 1964, ”Podstawowe wiadomości z gramatyki opisowej języka polskiego”, PWN Klemensiewicz Z., 1963, “Zarys składni polskiej”, PWN Nagórko A.,1998, “Zarys gramatyki polskiej”, Wydawnictwo Naukowe PWN Nęcki Z.,1996, "Komunikacja międzyludzka", Kraków Pomsta-Porayski J., 1994, "Błędy językowe i ich rodzaje", w: "Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX w. Zbiór studiów", red. Handke K., Dalewska- Greń H., Warszawa Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol. Wierzchowska B., 1980, “Wymowa polska”, PWN Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92. Literatura uzupełniająca: Koneczna H., Zawadowski L., 1971, ”Przekroje rentgenograficzne głosek polskich” Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Uczestnictwo w zajęciach (wykład, ćwiczenia) 75 (50+25) Przygotowanie się do zajęć (np. lektura tekstu) 50g Przygotowanie się do egzaminu 60g Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji ----- Inne formy, np. transkrybowanie tekstów, ćwiczenie analizy morfologicznej i składniowej 45g Sumaryczna liczba punktów ECTS 9 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Golanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru: Aktywny udział słuchaczy w zajęciach praktycznych Egzamin z zastosowaniem aplikacji MS Teams ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD LICZBA GODZIN Charakterystyka systemu językowego Pojęcie normy, uzusu;zagadnienie wariancji w języku Podstawowe pojęcia semantyki językoznawczej Relacje semantyczne między wyrazami w systemie Podstawowe pojęcia fonetyki Budowa i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego Kryteria klasyfikacji samoglosek, spółgłosek Rozbieżności między wymową a pismem Podstawowe pojęcia fonologii Opis fonologiczny polszczyzny Cechy charakterystyczne wymowy gwarowej i regionalnej Podstawowe pojęcia morfologii Kategorie morfologiczne polszczyzny Opis polskiej fleksji Słowotwórstwo rzeczowników polskich Podstawowe pojęcia składni Opis skladniowy zdania pojedynczego Opis składniowy zdania złożonego ĆWICZENIA LICZBA GODZIN Opis artykulacji wybranych głosek Zapis fonetyczny Zapis fonologiczny Zasady zapisu wypowiedzi zniekształconych Odsłuchiwanie i zapis wybranych wypowiedzi osob z różnymi zaburzeniami mowy Określanie wyrazów pod względem części mowy Analiza form fleksyjnych wyrazów Analiza słowotwórcza wyrazów Analiza składniowa zdań pojedynczych Analiza skladniowa zdań złożonych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Bańko M., 2006, (red)., "Polszczyzna na co dzień", Warszawa Bartmiński J.,1993 red., "Współczesny język polski", Wrocław Bralczyk J., Gruszczyński W., (red.), 2002, “Słownik gramatyki języka polskiego”, WSiP Dubisz S., (red.), “Nauka o języku dla polonistów”, Książka i Wiedza, (wiele wydań) Handke K., Dalewska- Greń H.,1994, (red.), ”Polszczyzna i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów” Klemensiewicz Z., 1964, ”Podstawowe wiadomości z gramatyki opisowej języka polskiego”, PWN Klemensiewicz Z., 1963, “Zarys składni polskiej”, PWN Nagórko A.,1998, “Zarys gramatyki polskiej”, Wydawnictwo Naukowe PWN Nęcki Z.,1996, "Komunikacja międzyludzka", Kraków Pomsta-Porayski J., 1994, "Błędy językowe i ich rodzaje", w: "Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX w. Zbiór studiów", red. Handke K., Dalewska- Greń H., Warszawa Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol. Wierzchowska B., 1980, “Wymowa polska”, PWN Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92. Literatura uzupełniająca: Koneczna H., Zawadowski L., 1971, ”Przekroje rentgenograficzne głosek polskich” Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom. |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA PROWADZONE Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Uczestnictwo w zajęciach (wykład, ćwiczenia) 75 (50+25) Przygotowanie się do zajęć (np. lektura tekstu) 50g Przygotowanie się do egzaminu 60g Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji ----- Inne formy, np. transkrybowanie tekstów, ćwiczenie analizy morfologicznej i składniowej 45g Sumaryczna liczba punktów ECTS 9 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Więcek-Poborczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Golanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru: Aktywny udział słuchaczy w zajęciach praktycznych Egzamin |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD LICZBA GODZIN Charakterystyka systemu językowego Pojęcie normy, uzusu;zagadnienie wariancji w języku Podstawowe pojęcia semantyki językoznawczej Relacje semantyczne między wyrazami w systemie Podstawowe pojęcia fonetyki Budowa i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego Kryteria klasyfikacji samoglosek, spółgłosek Rozbieżności między wymową a pismem Podstawowe pojęcia fonologii Opis fonologiczny polszczyzny Cechy charakterystyczne wymowy gwarowej i regionalnej Podstawowe pojęcia morfologii Kategorie morfologiczne polszczyzny Opis polskiej fleksji Słowotwórstwo rzeczowników polskich Podstawowe pojęcia składni Opis skladniowy zdania pojedynczego Opis składniowy zdania złożonego ĆWICZENIA LICZBA GODZIN Opis artykulacji wybranych głosek Zapis fonetyczny Zapis fonologiczny Zasady zapisu wypowiedzi zniekształconych Odsłuchiwanie i zapis wybranych wypowiedzi osob z różnymi zaburzeniami mowy Określanie wyrazów pod względem części mowy Analiza form fleksyjnych wyrazów Analiza słowotwórcza wyrazów Analiza składniowa zdań pojedynczych Analiza skladniowa zdań złożonych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA Bańko M., 2006, (red)., "Polszczyzna na co dzień", Warszawa Bartmiński J.,1993 red., "Współczesny język polski", Wrocław Bralczyk J., Gruszczyński W., (red.), 2002, “Słownik gramatyki języka polskiego”, WSiP Dubisz S., (red.), “Nauka o języku dla polonistów”, Książka i Wiedza, (wiele wydań) Handke K., Dalewska- Greń H.,1994, (red.), ”Polszczyzna i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów” Klemensiewicz Z., 1964, ”Podstawowe wiadomości z gramatyki opisowej języka polskiego”, PWN Klemensiewicz Z., 1963, “Zarys składni polskiej”, PWN Nagórko A.,1998, “Zarys gramatyki polskiej”, Wydawnictwo Naukowe PWN Nęcki Z.,1996, "Komunikacja międzyludzka", Kraków Pomsta-Porayski J., 1994, "Błędy językowe i ich rodzaje", w: "Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX w. Zbiór studiów", red. Handke K., Dalewska- Greń H., Warszawa Porayski-Pomsta J., Kwasiborska J., Jauer-Niworowska O., Lipiec D., Więcek-Poborczyk I., Golanowska M., Malinowska A., 2013, „Znaki fonetyczne do zapisu poprawnych i zdeformowanych realizacji fonemów języka polskiego w alfabetach międzynarodowym i slawistycznym”, Gdańsk, Glottispol. Wierzchowska B., 1980, “Wymowa polska”, PWN Więcek-Poborczyk I., Lipiec D., 2017, Patofonetyka w praktyce logopedycznej [w:] Myszka A., Bieńkowska K. I., Marczykowska I. (red.), Głos Język Komunikacja, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 79-92. Literatura uzupełniająca: Koneczna H., Zawadowski L., 1971, ”Przekroje rentgenograficzne głosek polskich” Pluta-Wojciechowska D., 2010, „Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej: dyslokacje”, Wydawnictwo Ergo-Sum, Bytom. |
|
Uwagi: |
ZAJĘCIA PROWADZONE Z ZASTOSOWANIEM APLIKACJI MS TEAMS Sposób dołączenia do zespołu został przekazany studentom poprzez USOS mail. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Uczestnictwo w zajęciach (wykład, ćwiczenia) 75 (50+25) Przygotowanie się do zajęć (np. lektura tekstu) 50g Przygotowanie się do egzaminu 60g Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji ----- Inne formy, np. transkrybowanie tekstów, ćwiczenie analizy morfologicznej i składniowej 45g Sumaryczna liczba punktów ECTS 9 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.