Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Europejskie systemy nauczania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-ESN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Europejskie systemy nauczania
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Słuchacz posiada zna i rozumie:

system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty .

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz potrafi:

wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji w skali makro.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Słuchacz jest gotów do:

samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa, Marlena Grzelak-Klus
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów:

1. Analiza systemów edukacyjnych w Europie w obszarze zgodnym z pracą zawodową lub kierunkiem dotychczasowego wykształcenia - praca indywidualna o charakterze pisemnym (podstawą oceny będzie rzetelność analizy, trafność wnioskowania, dobór materiałów źródłowych; zaliczenie powyżej 60% maksymalnej liczby punktów).

lub

Prezentacja (pisemna/komputerowa) dotycząca aktualnych europejskich programów edukacyjnych i współpracy europejskiej przedstawiona na forum grupy.

2. Uczestnictwo w dyskusji o kierunkach zmian edukacyjnych w Europie i ich znaczenia dla systemów narodowych;

Pełny opis:

Opis treści przedmiotu:

1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Współpraca w obszarze edukacji w kontekście zmian zachodzących w Europie i na świecie.

2. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej - założenia, kierunki rozwoju. Podstawowe procesy edukacyjne.

3. Dlaczego fińscy uczniowie są najlepsi? - diagnoza fenomenu fińskiego jako źródło inspiracji do zmian w innych krajach. Raczkujący fenomen estoński.

4. Obraz edukacji w Europie (na podstawie analizy wybranych systemów edukacji ) i kierunki reform.

5. Międzynarodowe programy edukacyjne jako narzędzia realizacji celów europejskiej polityki edukacyjnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kluczowe dane o edukacji w Europie 2012, Komisja Europejska, Bruksela 2012, http://eacea.ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/key_data_series/134PL.pdf.

2. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Impuls, Kraków 2013.

3. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Warszawa 2007.

4. Wybrane materiały dotyczące europejskich systemów edukacyjnych ze strony: http://eurydice.org.pl/systemy-edukacji-w-europie/

Dodatkowe materiały

Publikacje:

http://eurydice.org.pl/

https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Main_Page

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

słowne: wykład, dyskusja; poglądowe: prezentacja, film; praktyczne: analizy europejskich systemów

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.:

- liczba godzin kontaktowych - 10

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 7

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 0

- liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (badania terenowe) - 8

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 1 ECTs

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aY9b3LqFYyzaNll-zWJThwEuhRddr97exL24pLMfhDzE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c0bdb67e-9e9f-4cab-84be-702b34b5f158&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów:

1. Analiza wybranego problemu edukacyjnego obecnego w Europie w obszarze zgodnym z pracą zawodową lub kierunkiem dotychczasowego wykształcenia - praca indywidualna o charakterze pisemnym.

Podstawą oceny będzie rzetelność analizy, trafność wnioskowania, dobór materiałów źródłowych; zaliczenie powyżej 60% maksymalnej liczby punktów.

LUB

Prezentacja (komputerowa) dotycząca wybranego, aktualnego europejskiego programu edukacyjnego (np. bilateralnych) i współpracy europejskiej przedstawiona na forum grupy (z pominięcie programów podstawowych w tym Erasmus+). Temat wymaga zatwierdzenia przez osobę prowadzącą przedmiot. Harmonogram wystąpień jest przygotowany i przekazywany grupie z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem przed zajęciami. Podstawą oceny będzie rzetelność i poprawność merytoryczna, sposób prezentacji, dobór materiałów źródłowych (jeśli będzie to możliwe - dzielenie się doświadczeniem); zaliczenie powyżej 60% maksymalnej liczby punktów.

2. Uczestnictwo w dyskusji o kierunkach zmian edukacyjnych w Europie i ich znaczenia dla systemów edukacji.

Pełny opis:

Opis treści przedmiotu:

1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Współpraca w obszarze edukacji w kontekście zmian zachodzących w Europie i na świecie – źródła, historia i przyszłość. Powstawanie Europejskiego Obszaru Edukacji.

2. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej - założenia, kierunki rozwoju. Podstawowe procesy edukacyjne.

3. Najlepsze systemy edukacyjne w Europie. Dlaczego fińscy uczniowie są najlepsi? - diagnoza fenomenu fińskiego jako źródło inspiracji do zmian w innych krajach. Raczkujący fenomen estoński.

4. Obraz edukacji w Europie (na podstawie analizy wybranych systemów edukacji ) i kierunki reform.

5. Międzynarodowe programy edukacyjne jako narzędzia realizacji celów europejskiej polityki edukacyjnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kluczowe dane o edukacji w Europie 2012, Komisja Europejska, Bruksela 2012, http://eacea.ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/key_data_series/134PL.pdf.

2. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Impuls, Kraków 2013.

3. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Warszawa 2007.

4. Wybrane materiały dotyczące europejskich systemów edukacyjnych ze strony: http://eurydice.org.pl/systemy-edukacji-w-europie/

Dodatkowe materiały

Publikacje:

http://eurydice.org.pl/

https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Main_Page

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

słowne: wykład, dyskusja; poglądowe: prezentacja, film; praktyczne: analizy europejskich systemów

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.:

- liczba godzin kontaktowych - 10

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 7

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 0

- liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (badania terenowe) - 8

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 1 ECTs

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)