Europejskie systemy nauczania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-ESN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europejskie systemy nauczania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Słuchacz posiada zna i rozumie: system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty . UMIEJĘTNOŚCI Słuchacz potrafi: wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji w skali makro. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Słuchacz jest gotów do: samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa, Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów: 1. Analiza systemów edukacyjnych w Europie w obszarze zgodnym z pracą zawodową lub kierunkiem dotychczasowego wykształcenia - praca indywidualna o charakterze pisemnym (podstawą oceny będzie rzetelność analizy, trafność wnioskowania, dobór materiałów źródłowych; zaliczenie powyżej 60% maksymalnej liczby punktów). lub Prezentacja (pisemna/komputerowa) dotycząca aktualnych europejskich programów edukacyjnych i współpracy europejskiej przedstawiona na forum grupy. 2. Uczestnictwo w dyskusji o kierunkach zmian edukacyjnych w Europie i ich znaczenia dla systemów narodowych; |
|
Pełny opis: |
Opis treści przedmiotu: 1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Współpraca w obszarze edukacji w kontekście zmian zachodzących w Europie i na świecie. 2. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej - założenia, kierunki rozwoju. Podstawowe procesy edukacyjne. 3. Dlaczego fińscy uczniowie są najlepsi? - diagnoza fenomenu fińskiego jako źródło inspiracji do zmian w innych krajach. Raczkujący fenomen estoński. 4. Obraz edukacji w Europie (na podstawie analizy wybranych systemów edukacji ) i kierunki reform. 5. Międzynarodowe programy edukacyjne jako narzędzia realizacji celów europejskiej polityki edukacyjnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kluczowe dane o edukacji w Europie 2012, Komisja Europejska, Bruksela 2012, http://eacea.ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/key_data_series/134PL.pdf. 2. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Impuls, Kraków 2013. 3. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Warszawa 2007. 4. Wybrane materiały dotyczące europejskich systemów edukacyjnych ze strony: http://eurydice.org.pl/systemy-edukacji-w-europie/ Dodatkowe materiały Publikacje: http://eurydice.org.pl/ https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Main_Page |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: słowne: wykład, dyskusja; poglądowe: prezentacja, film; praktyczne: analizy europejskich systemów Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 10 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 7 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 0 - liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (badania terenowe) - 8 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 1 ECTs |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aY9b3LqFYyzaNll-zWJThwEuhRddr97exL24pLMfhDzE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c0bdb67e-9e9f-4cab-84be-702b34b5f158&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów: 1. Analiza wybranego problemu edukacyjnego obecnego w Europie w obszarze zgodnym z pracą zawodową lub kierunkiem dotychczasowego wykształcenia - praca indywidualna o charakterze pisemnym. Podstawą oceny będzie rzetelność analizy, trafność wnioskowania, dobór materiałów źródłowych; zaliczenie powyżej 60% maksymalnej liczby punktów. LUB Prezentacja (komputerowa) dotycząca wybranego, aktualnego europejskiego programu edukacyjnego (np. bilateralnych) i współpracy europejskiej przedstawiona na forum grupy (z pominięcie programów podstawowych w tym Erasmus+). Temat wymaga zatwierdzenia przez osobę prowadzącą przedmiot. Harmonogram wystąpień jest przygotowany i przekazywany grupie z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem przed zajęciami. Podstawą oceny będzie rzetelność i poprawność merytoryczna, sposób prezentacji, dobór materiałów źródłowych (jeśli będzie to możliwe - dzielenie się doświadczeniem); zaliczenie powyżej 60% maksymalnej liczby punktów. 2. Uczestnictwo w dyskusji o kierunkach zmian edukacyjnych w Europie i ich znaczenia dla systemów edukacji. |
|
Pełny opis: |
Opis treści przedmiotu: 1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu. Współpraca w obszarze edukacji w kontekście zmian zachodzących w Europie i na świecie – źródła, historia i przyszłość. Powstawanie Europejskiego Obszaru Edukacji. 2. Polityka edukacyjna Unii Europejskiej - założenia, kierunki rozwoju. Podstawowe procesy edukacyjne. 3. Najlepsze systemy edukacyjne w Europie. Dlaczego fińscy uczniowie są najlepsi? - diagnoza fenomenu fińskiego jako źródło inspiracji do zmian w innych krajach. Raczkujący fenomen estoński. 4. Obraz edukacji w Europie (na podstawie analizy wybranych systemów edukacji ) i kierunki reform. 5. Międzynarodowe programy edukacyjne jako narzędzia realizacji celów europejskiej polityki edukacyjnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kluczowe dane o edukacji w Europie 2012, Komisja Europejska, Bruksela 2012, http://eacea.ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/key_data_series/134PL.pdf. 2. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Impuls, Kraków 2013. 3. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej: nowe konteksty, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Warszawa 2007. 4. Wybrane materiały dotyczące europejskich systemów edukacyjnych ze strony: http://eurydice.org.pl/systemy-edukacji-w-europie/ Dodatkowe materiały Publikacje: http://eurydice.org.pl/ https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Main_Page |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: słowne: wykład, dyskusja; poglądowe: prezentacja, film; praktyczne: analizy europejskich systemów Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 10 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 7 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 0 - liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (badania terenowe) - 8 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 1 ECTs |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.