Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ergoterapia - terapia ręki w rozwoju małego dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-ERG3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ergoterapia - terapia ręki w rozwoju małego dziecka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie (doskonalące)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Ergoterapia - założenia.

- Terapia ręki- funkcje, etapy rozwojowe, uwarunkowania funkcji ręki

- Treningi manualne w edukacji i rehabilitacji zdrowotnej

- Ocena funkcji

- Metodyka grafomotoryki

Literatura:

Piotrowska-Madej K. , Żychowicz A. (2017) Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci

Piotrowicz R. (2017) Grafomotoryka. PWN

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna normy rozwoju sprawności psychofizycznych - poznanie zasad, technik ergoterapii małego dziecka

Zna cele i założenia ergoterapii małego dziecka

Ma elementarną wiedzę dotyczącą metod i technik uprawniania manualnego w zastosowaniu w codziennym procesie wspomagania rozwoju dziecka w domu i placówce

Ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie w pracy z małym dzieckiem.

Umiejętności:

Potrafi scharakteryzować przeprowadzać usprawnianie manualne na podstawie diagnozy funkcjonalnej i rozwojowej dziecka

Potrafi prawidłowo zastosować pozycje ułożenia oraz wykonać czynności terapeutyczne uwzględnieniem miejsca i rodzajów zaburzeń napięcia mięśniowego oraz dysfunkcji ruchowych u noworodka, dziecka w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.

Pracować w zespole pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi specjalistami i uczestnikami procesu rehabilitacji, edukacji, terapii.

Kompetencje społeczne:

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną i resocjalizacyjną, w tym: przyjmuje odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.

Podejmuje refleksje na tematy etyczne, przestrzega zasad etyki zawodowej i etyki badań naukowych.

Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Izabela Gelleta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

- Ergoterapia - założenia.

- Terapia ręki- funkcje, etapy rozwojowe, uwarunkowania funkcji ręki

- Treningi manualne w edukacji i rehabilitacji zdrowotnej

- Ocena funkcji

- Metodyka grafomotoryki

Literatura:

Piotrowska-Madej K. , Żychowicz A. (2017) Smart Hand Model. Diagnoza i terapia ręki u dzieci

Piotrowicz R. (2017) Grafomotoryka. PWN

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- wykład

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 15

Przygotowanie się do zajęć - 18

Przygotowanie się do egzaminu - 30

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60

Liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)