Elementy pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-EPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecności na wykładzie |
Pełny opis: |
1. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej. 2. Pedagogika specjalna jako nauka i jej subdyscypliny. 3. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku. 4. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną. 5. Organizacja procesu kształcenia specjalnego i integracyjnego w Polsce. 6. Podstawowe zasady rewalidacji i resocjalizacji osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i wsparcia społecznego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Dykcik W. red. 2010 Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM Literatura uzupełniająca: 1.Sękowska Z. 2010, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa, WSPS 2.Kosakowski Cz. 2013, Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. 3.Krause A. red. 2012 Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 4.Zawiślak A. 2009. Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków. Wydawnictwo Impuls. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej - Ma uporządkowaną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi. - Ma podstawową wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej - Ma usystematyzowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz metodologicznej pedagogiki i pedagogiki specjalnej; zna różne podejścia metodologiczne oraz rozumie konieczność prowadzenia badań interdyscyplinarnych. Umiejętności: - Rozumie organizację procesu opieki i kształcenia specjalnego w Polsce - Potrafi posługiwać się aktami prawnymi dotyczącymi osób z niepełnosprawnościami. Kompetencje społeczne: - Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami. |
Metody i kryteria oceniania: |
W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i realizacji ich on-line: 1. obecność studenta podczas wykładów realizowanych za pomocą aplikacji Teams 2. czynne uczestnictwo w zajęciach, dyskusja |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecności na wykładzie ] |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej. 2. Pedagogika specjalna jako nauka i jej subdyscypliny. 3. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku. 4. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną. 5. Organizacja procesu kształcenia specjalnego i integracyjnego w Polsce. 6. Podstawowe zasady rewalidacji i resocjalizacji osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i wsparcia społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Dykcik W. red. 2010 Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM Literatura uzupełniająca: 1.Sękowska Z. 2010, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa, WSPS 2.Kosakowski Cz. 2013, Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. 3.Krause A. red. 2012 Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 4.Zawiślak A. 2009. Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków. Wydawnictwo Impuls. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecności na wykładzie |
|
Pełny opis: |
1. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej. 2. Pedagogika specjalna jako nauka i jej subdyscypliny. 3. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku. 4. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną. 5. Organizacja procesu kształcenia specjalnego i integracyjnego w Polsce. 6. Podstawowe zasady rewalidacji i resocjalizacji osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i wsparcia społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Dykcik W. red. 2010 Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM Literatura uzupełniająca: 1.Sękowska Z. 2010, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa, WSPS 2.Kosakowski Cz. 2013, Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. 3.Krause A. red. 2012 Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 4.Zawiślak A. 2009. Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków. Wydawnictwo Impuls. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.