Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy pedagogiki specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-EPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy pedagogiki specjalnej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla I roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecności na wykładzie

Pełny opis:

1. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej.

2. Pedagogika specjalna jako nauka i jej subdyscypliny.

3. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku.

4. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną.

5. Organizacja procesu kształcenia specjalnego i integracyjnego w Polsce.

6. Podstawowe zasady rewalidacji i resocjalizacji osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i wsparcia społecznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Dykcik W. red. 2010 Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM

Literatura uzupełniająca:

1.Sękowska Z. 2010, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa, WSPS

2.Kosakowski Cz. 2013, Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

3.Krause A. red. 2012 Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

4.Zawiślak A. 2009. Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej

- Ma uporządkowaną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi.

- Ma podstawową wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej

- Ma usystematyzowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej oraz metodologicznej pedagogiki i pedagogiki specjalnej; zna różne podejścia metodologiczne oraz rozumie konieczność prowadzenia badań interdyscyplinarnych.

Umiejętności:

- Rozumie organizację procesu opieki i kształcenia specjalnego w Polsce

- Potrafi posługiwać się aktami prawnymi dotyczącymi osób z niepełnosprawnościami.

Kompetencje społeczne:

- Docenia bogatą tradycję oraz dorobek pedagogiki specjalnej oraz utożsamia się z jej wartościami, celami i zadaniami.

Metody i kryteria oceniania:

W sytuacji trwania zawieszenia zajęć i realizacji ich on-line:

1. obecność studenta podczas wykładów realizowanych za pomocą aplikacji Teams

2. czynne uczestnictwo w zajęciach, dyskusja

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecności na wykładzie

]

Pełny opis:

1. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej.

2. Pedagogika specjalna jako nauka i jej subdyscypliny.

3. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku.

4. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną.

5. Organizacja procesu kształcenia specjalnego i integracyjnego w Polsce.

6. Podstawowe zasady rewalidacji i resocjalizacji osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i wsparcia społecznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Dykcik W. red. 2010 Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM

Literatura uzupełniająca:

1.Sękowska Z. 2010, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa, WSPS

2.Kosakowski Cz. 2013, Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

3.Krause A. red. 2012 Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

4.Zawiślak A. 2009. Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: obecności na wykładzie

Pełny opis:

1. Pedagogika specjalna w perspektywie historycznej.

2. Pedagogika specjalna jako nauka i jej subdyscypliny.

3. Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o człowieku.

4. Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną.

5. Organizacja procesu kształcenia specjalnego i integracyjnego w Polsce.

6. Podstawowe zasady rewalidacji i resocjalizacji osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i wsparcia społecznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Dykcik W. red. 2010 Pedagogika specjalna. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM

Literatura uzupełniająca:

1.Sękowska Z. 2010, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa, WSPS

2.Kosakowski Cz. 2013, Kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.

3.Krause A. red. 2012 Szkoła dla osób z niepełnosprawnością. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

4.Zawiślak A. 2009. Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków. Wydawnictwo Impuls.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)