Dydaktyka specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DYD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: edukacja integracyjna i włączająca |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe, dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym; - Zna i rozumie koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego; - Zna i rozumie organizację procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych. Umiejętności: - Potrafi projektować zajęcia edukacyjne, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej; . - Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą; - Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i organizować realizację złożonych działań pedagogicznych. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną; - Jest gotów do wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej; - Jest gotów do samodoskonalenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Gasik-Daszkowska, Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Gasik-Daszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: test końcowy pisemny |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁADY: 1. Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. Dyadaktyka specjalna jako dziedzina teoretyczno - praktyczna. 2. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. 3. Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju - analiza wybranych metod pracy edukacyjno - terapeutycznej. 5. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. Analiza badań empirycznych i praktyki pedagogicznej. TREŚCI ĆWICZEŃ: - Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: gry dydaktyczne; rozrywki umysłowe; gry interakcyjne rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną; metody aktywizujące do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, do efektywnego współdziałania w zespole, do rozwoju sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań; metoda baśniowych spotkań; metody i techniki oddziaływania instrumentalnego – „Szkoła super”, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie; techniki Freineta; metoda projektów; mapy myśli; metody rozwijające umiejętność uczenia się; metody relaksacyjne – trening wizualizacji; metody rozwijające kreatywność. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do wykładów: Pągowska, M. (2017). Dydaktyka specjalna - teoretyczne i empiryczne podstawy kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji potrzeb edukacyjnych. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna - przegląd „jedności w zróżnicowaniu” ze względu na uczestników procesu kształcenia. Wydawnictwo APS, Warszawa.; Głodkowska, J. (red.). (2015), Dydaktyka specjalna - przegląd „jedności w zróżnicowaniu” ze względu na uczestników procesu kształcenia. Wydawnictwo APS, Warszawa.; Głodkowska, J.(red). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki. Warszawa: APS. Literatura do ćwiczeń: 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa, 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
|
Uwagi: |
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI ZAJĘĆ: ----------------------------------------------------------------------------------------------- Realizacja zajęć w terminach: 21-22 marca 2020 oraz 04-05 kwietnia 2020: Przesłanie prezentacji z realizowanych treści ćwiczeniowych, opracowanych materiałów z rozszerzonym komentarzem prowadzącego na adres mailowy grupy słuchaczy oraz maile indywidualne. Wskazanie, udostępnienie lektury z obszaru realizowanych treści z zadaniami do realizacji, zagadnieniami do opracowania. INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI WYKŁADÓW: ----------------------------------------------------------------------------------------------- Wykłady zgodnie z planem zajeć będą realizowane z wykorzystaniem technik edukacji na odległość. W wyznaczonych terminach, tj. 05 maja 2020; 23 maja 2020; 21 czerwca 2020 odbędą się wykady z wykorzystaniem aplikacji Teams. Z omawianych w tarkcie wykładu treści zostana przekazane materiały (prezentacje, artykuły) wraz z uzupełnieniem tematu na adresy mailowe słuchaczy. Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, projekty grupowe, gry dydaktyczne, gry interakcyjne, praca z tekstem źródłowym. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25; Przygotowanie się do egzaminu - 20; Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15; Inne formy - 15; ----------------------------------------------------------------------------------------------- Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Gasik-Daszkowska, Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: test końcowy pisemny |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁADY: 1. Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna. Podział dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe. Dydaktyka specjalna w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym. Dyadaktyka specjalna jako dziedzina teoretyczno - praktyczna. 2. Koncepcje i systemy dydaktyczne kształcenia specjalnego. Wzorce edukacyjne w odniesieniu do grupy osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, a dydaktyka specjalna. 3. Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4. Zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju - analiza wybranych metod pracy edukacyjno - terapeutycznej. 5. Miejsce i rola dydaktyki specjalnej w szkolnictwie ogólnodostępnym. Analiza badań empirycznych i praktyki pedagogicznej. TREŚCI ĆWICZEŃ: - Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: gry dydaktyczne; rozrywki umysłowe; gry interakcyjne rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną; metody aktywizujące do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, do efektywnego współdziałania w zespole, do rozwoju sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań; metoda baśniowych spotkań; metody i techniki oddziaływania instrumentalnego – „Szkoła super”, praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie; techniki Freineta; metoda projektów; mapy myśli; metody rozwijające umiejętność uczenia się; metody relaksacyjne – trening wizualizacji; metody rozwijające kreatywność. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do wykładów: Pągowska, M. (2017). Dydaktyka specjalna - teoretyczne i empiryczne podstawy kształcenia uczniów wymagających specjalnej realizacji potrzeb edukacyjnych. W: J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna - przegląd „jedności w zróżnicowaniu” ze względu na uczestników procesu kształcenia. Wydawnictwo APS, Warszawa.; Głodkowska, J. (red.). (2015), Dydaktyka specjalna - przegląd „jedności w zróżnicowaniu” ze względu na uczestników procesu kształcenia. Wydawnictwo APS, Warszawa.; Głodkowska, J.(red). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki. Warszawa: APS. Literatura do ćwiczeń: 1. Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się. 2. Vopel K.W. Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży, Kielce, Jedność; cz. 1,2,3,4; (s.5 – 16). 3. Chałas K. , Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce, Warszawa, 4. Goźlińska E., Jak skonstruować grę dydaktyczną, WSiP, Warszawa 5. Haring N.G., Schiefelbusch R.L. (red.), Nauczanie specjalne, PWN, Warszawa, rozdział 10 pt. Podsumowanie: Szkoła Super 6. Nathan H. Azrin i Viktoria A. Besalel, Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, S. Striefel, Jak uczyć przez modelowanie i imitację 7. Semenowicz H., Freinet w Polsce, WSiP, Warszawa, Kłosińska T. , Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Kraków, Impuls. 8. Kapica G. Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, Warszawa 9. Buzan, B. Buzan, Mapy twoich myśli, Wydawnictwo RAVI, ŁÓDŹ |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, projekty grupowe, gry dydaktyczne, gry interakcyjne, praca z tekstem źródłowym. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) - 30; Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25; Przygotowanie się do egzaminu - 20; Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15; Inne formy - 15; ----------------------------------------------------------------------------------------------- Sumaryczna liczba punktów ECTS 4. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.