Diagnoza specyficznych trudności w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej (PP-P)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DST1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza specyficznych trudności w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej (PP-P) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna z wczesnym wspomaganiem rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do egzaminu 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 Inne formy: przygotowanie studium przypadku, przygotowanie prób diagnostycznych 35 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Pełny opis: |
WYKŁAD Etipatogeneza i mechanizmy dysleksji. Specyfika organizacji procesu diagnostycznego i terapeutycznego w PP-P. Prawne uwarunkowania funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznej. Funkcjonowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – metody diagnozowania i wytyczania kierunków działań terapeutycznych w poradni. Współpraca z rodziną ĆWICZENIA Narzędzia diagnozy funkcjonowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP. Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Red. Grażyna Krasowicz-Kupis, Gdańsk: HARMONIA, 2009. Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. King G. (2004). Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk: GWP. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: „Impuls”. Standardy postępowania diagnostyczno-orzekająco-rehabilitacyjnego wobec dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników pedagogicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli szkół. Warszawa: MENiS, 2005. Literatura uzupełniająca: Geldard, K, Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP. Kutcher, M. L. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Warszawa: K. E. LIBER. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA I ICH OCENA Symbol - odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku „pedagogika specjalna” Efekt kształcenia Sposób pomiaru Wiedza PC2_KS_W02 ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat diagnozy ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu Egzamin pisemny PC2_KS_W01 zna na poziomie rozszerzonym koncepcje procesu diagnostycznego uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz rozumie jego różnorodne uwarunkowania Egzamin pisemny PC2_KS_W05 ma poszerzoną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu diagnozy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, a w szczególności zna metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej Egzamin pisemny Umiejętności PC2_KS_U02 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w celu analizy złożonych proble¬mów diagnostycznych Egzamin pisemny PC2_KS_U03 umie rozpoznawać potrzeby oraz posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie diagnozy ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu - dobiera adekwatne metody, techniki i narzędzia; potrafi samodzielnie konstruować próby badawcze; opracowu¬je, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kie¬runki dalszych badań Egzamin pisemny PC_KS_U03 Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalne¬go oceniania złożonych sytuacji diagnostycznych Egzamin pisemny Kompetencje społeczne PC2_KS_K01 ma świadomość odpowiedzialności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej Obserwacja studenta w trakcie zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Marta Bogdanowicz, Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.