Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka środowiska i współpraca z rodzicami

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DSR1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka środowiska i współpraca z rodzicami
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podypl. : terapia pedag. z edukacją daltońską i elem. systemu M. Montessori
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE1_W25 Student ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin

PE1_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka

PE1_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska, Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania.

Pełny opis:

Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

Literatura:

Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002

Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985.

Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004.

Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004.

Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11).

Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002.

Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001.

Seweryńska Anna Maria, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004.

Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek 2003.

Uwagi:

Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w rozwiązywaniu problemów dyskutowanych w trakcie zajęć.

Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na kolokwium (ustnego lub pisemnego).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)