Diagnoza i terapia zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DSI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Zna podstawy funkcjonowania poszczególnych zmysłów oraz ich dysfunkcje oraz ich funkcjonalne następstwa na etapie przedszkolnym UMIEJĘTNOŚCI: - Potrafi interpretować i wykorzystywać aktualne teorie pedagogiczne w procesie wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym - Potrafi zaplanować proces diagnostyczny zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym - Potrafi skonstruować program wsparcia u dziecka w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem założeń teorii integracji sensorycznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kazanowska, Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (test) |
|
Pełny opis: |
1. Typy zaburzeń integracji sensorycznej 2. Przykłady zaburzeń integracji sensorycznej, które powinny zaniepokoić rodziców i nauczycieli 3. Symptomy zaburzeń SI u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnoza zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym 5. Pierwsza pomoc w terapii zaburzeń SI 6. Terapia zaburzeń oraz rozwijanie SI u dzieci w wieku przedszkolnym |
|
Literatura: |
Affolter, F. (1999). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa:WSiP Baran, J. (1996). Terapia zabawą. Usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej MEN Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Borkowska, M., Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: PZWL Delacato, C. (1999). Dziwne niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Poznań: Media Rodzina Franczyk, A., Krajewska, K. (2003). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Impuls Frohlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP Kielin, J. (1998). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kruk-Lasocka, J. (2003). Autyzm czy nie autyzm?: problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. Kułakowska, Z. (2001). Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji. Lublin: BiFolium Maas, V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa: WSiP Mikler-Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju niemowląt. Gdańsk: Harmonia Przyrowski Z., (2012) Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. EMPIS, Warszawa Wiśniewska, M. (2008), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Impuls Watkins, S., Morgan, E. (2007). Model INSITE: model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu: program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, symulacja, praktycznego działania Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kazanowska, Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (test) |
|
Pełny opis: |
1. Typy zaburzeń integracji sensorycznej 2. Przykłady zaburzeń integracji sensorycznej, które powinny zaniepokoić rodziców i nauczycieli 3. Symptomy zaburzeń SI u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnoza zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym 5. Pierwsza pomoc w terapii zaburzeń SI 6. Terapia zaburzeń oraz rozwijanie SI u dzieci w wieku przedszkolnym |
|
Literatura: |
Affolter, F. (1999). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa:WSiP Baran, J. (1996). Terapia zabawą. Usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej MEN Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Borkowska, M., Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: PZWL Delacato, C. (1999). Dziwne niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Poznań: Media Rodzina Franczyk, A., Krajewska, K. (2003). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Impuls Frohlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP Kielin, J. (1998). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kruk-Lasocka, J. (2003). Autyzm czy nie autyzm?: problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. Kułakowska, Z. (2001). Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji. Lublin: BiFolium Maas, V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa: WSiP Mikler-Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju niemowląt. Gdańsk: Harmonia Przyrowski Z., (2012) Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. EMPIS, Warszawa Wiśniewska, M. (2008), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Impuls Watkins, S., Morgan, E. (2007). Model INSITE: model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu: program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, symulacja, praktycznego działania Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kolokwium (test) |
|
Pełny opis: |
1. Typy zaburzeń integracji sensorycznej 2. Przykłady zaburzeń integracji sensorycznej, które powinny zaniepokoić rodziców i nauczycieli 3. Symptomy zaburzeń SI u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Diagnoza zaburzeń SI u dziecka w wieku przedszkolnym 5. Pierwsza pomoc w terapii zaburzeń SI 6. Terapia zaburzeń oraz rozwijanie SI u dzieci w wieku przedszkolnym |
|
Literatura: |
Affolter, F. (1999). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa:WSiP Baran, J. (1996). Terapia zabawą. Usprawnianie psychoruchowe dziecka z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno Pedagogicznej MEN Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Bogdanowicz, M., Kisiel, B., Przasnyska, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Borkowska, M., Wagh, K. (2010). Integracja sensoryczna na co dzień. Warszawa: PZWL Delacato, C. (1999). Dziwne niepojęte. Autystyczne dziecko. Warszawa: Fundacja Synapsis Eliot, L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Poznań: Media Rodzina Franczyk, A., Krajewska, K. (2003). Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Impuls Frohlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP Kielin, J. (1998). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kruk-Lasocka, J. (2003). Autyzm czy nie autyzm?: problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa. Kułakowska, Z. (2001). Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu. Od neurofizjologii do rehabilitacji. Lublin: BiFolium Maas, V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej. Warszawa: WSiP Mikler-Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju niemowląt. Gdańsk: Harmonia Przyrowski Z., (2012) Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. EMPIS, Warszawa Wiśniewska, M. (2008), Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Impuls Watkins, S., Morgan, E. (2007). Model INSITE: model wczesnej interwencji przeprowadzanej w domu: program dla dzieci od 0 do 6 lat z niepełnosprawnościami sensorycznymi i dodatkowymi uszkodzeniami. Laski: Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, symulacja, praktycznego działania Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit, Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.