Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia zaburzeń SI u dziecka w wieku szkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia zaburzeń SI u dziecka w wieku szkolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna wpływ integracji bodźców sensorycznych różnych modalności na reakcje posturalne, procesy słuchowo-językowe, procesy uwagi, percepcji wzrokowej, grafomotoryki

- Zna objawy poszczególnych typów zaburzeń integracji sensorycznej mających wpływ na umiejętności szkolne dziecka.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces diagnostyczny zaburzeń integracji sensorycznych u dziecka w wieku szkolnym

- Umie wspomóc nauczycieli oraz rodziców dziecka w przezwyciężaniu trudności szkolnych wynikających z zaburzeń integracji sensorycznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz rozumie proces ustawicznego dokształcania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę-kolokwium

Pełny opis:

1. Uczenie się przed narodzinami i po nim (w jaki sposób człowiek się uczy – budowa układu nerwowego, sieci neuronalne, asymetria półkulowa

2. Rozwój poszczególnych zmysłów. Budowa, współdziałanie zmysłów i ich wpływ na funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny niepowodzeń szkolnych

4. Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a funkcjonowanie mózgu i nabywanie nowej wiedzy i umiejętności oraz różne sposoby uczenia się

Literatura:

1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

2. Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

4. Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

5. Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

6. Sadowski L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN.

7. Sadowska L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, film

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę-kolokwium

Pełny opis:

1. Uczenie się przed narodzinami i po nim (w jaki sposób człowiek się uczy – budowa układu nerwowego, sieci neuronalne, asymetria półkulowa

2. Rozwój poszczególnych zmysłów. Budowa, współdziałanie zmysłów i ich wpływ na funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny niepowodzeń szkolnych

4. Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a funkcjonowanie mózgu i nabywanie nowej wiedzy i umiejętności oraz różne sposoby uczenia się

Literatura:

1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

2. Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

4. Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

5. Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

6. Sadowski L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN.

7. Sadowska L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, film

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Marta Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę-kolokwium

Pełny opis:

1. Uczenie się przed narodzinami i po nim (w jaki sposób człowiek się uczy – budowa układu nerwowego, sieci neuronalne, asymetria półkulowa

2. Rozwój poszczególnych zmysłów. Budowa, współdziałanie zmysłów i ich wpływ na funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny niepowodzeń szkolnych

4. Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a funkcjonowanie mózgu i nabywanie nowej wiedzy i umiejętności oraz różne sposoby uczenia się

Literatura:

1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

2. Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

4. Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

5. Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

6. Sadowski L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN.

7. Sadowska L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, film

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie na ocenę-kolokwium

Pełny opis:

1. Uczenie się przed narodzinami i po nim (w jaki sposób człowiek się uczy – budowa układu nerwowego, sieci neuronalne, asymetria półkulowa

2. Rozwój poszczególnych zmysłów. Budowa, współdziałanie zmysłów i ich wpływ na funkcjonowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Odruchy niemowlęce i ich znaczenie dla procesu uczenia się, przyczyny niepowodzeń szkolnych

4. Procesy poznawcze, sfera emocjonalno-motywacyjna, mowa, sfera ruchowa a funkcjonowanie mózgu i nabywanie nowej wiedzy i umiejętności oraz różne sposoby uczenia się

Literatura:

1. Spitzer, M. (2008). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wyd. PWN.

2. Goddard-Blythe S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja. Warszawa: Wyd. PWN.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

3. Blakemore S-J., Frith U. (2008). Jak uczy się mózg. Kraków: Wyd. UJ.

4. Goddard-Blythe S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka. Warszawa: Wyd. Świat i Książka.

5. Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J. (2006). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wyd. PWN.

6. Sadowski L. (2009). Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Warszawa: Wyd. PWN.

7. Sadowska L. (red.) (2001). Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Wrocław: Wyd. AWF.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, film

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)