Diagnoza i wspomaganie rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DRP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i wspomaganie rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna z wczesnym wspomaganiem rozwoju |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje z autorską metodą diagnozy potencjału rozwojowego dzieci w wieku przedszkolnym o normatywnym rozwoju, opóźnionym rozwoju i z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym. |
Pełny opis: |
Rozwój poznawczy prawidłowy i zaburzony w świetle badań. Teoretyczny model oceny rozwoju poznawczego i jego weryfikacja. Charakterystyka zdolności poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym – zestaw zadań i narzędzia diagnostyczne. Ocena zadań, interpretacja wykonania (film). Arkusz diagnozy rozwoju poznawczego. Etapy i warunki diagnozy dzieci o prawidłowym i zaburzonym rozwoju. Algorytm postępowania diagnostycznego (dzieci o normatywnym i zaburzonym rozwoju - film). Diagnozowanie rozwoju poznawczego dzieci w wieku 2 lata 6 miesięcy- 6 lat – symulacja diagnozy. Prezentacja procedury diagnostycznej przygotowanej według algorytmu. |
Literatura: |
1. Kulesza, E.M. (2013). Dynamiczna diagnoza rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym. (maszynopis). 2. Kulesza, E. M. (2012). Szkoła Specjalna, 1. Warszawa: Wyd. APS. 3. Kulesza, E.M. (red.). (2011). Ruch, wzrok, słuch – podstawa uczenia się. Warszawa: Wyd. APS. 4. Kulesza, E. M. (2011). Szkoła Specjalna, 1, 2, 3,4,5. Warszawa: Wyd. APS. 5. Kulesza, E.M. (2004). Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego: Diagnoza i wspomaganie. Warszawa: Wyd. APS. |
Efekty uczenia się: |
Słuchacz: Ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o przebiegu rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym Ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat koncepcji diagnozy rozwoju poznawczego, warunków diagnozy, oceny zadań oraz algorytmu postępowania diagnostycznego Umiejętności Potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę teoretyczną z zakresu diagnozy i wspomagania rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym w celu analizowania i interpretowania problemów diagnostycznych. Umie w sposób precyzyjny i spójny opisać wyniki diagnozy oraz skonstruować program terapeutyczny. Potrafi posługiwać się szczegółowymi pojęciami teoretycznymi według modelu diagnozy E.M. Kuleszy w celu diagnozowania, interpretowania, prognozowania i wspomagania rozwoju poznawczego dziecka w wieku przedszkolnym Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykładowa i ćwiczeniowa - symulacje diagnozy Ocena w skali 2 (ndst) - 5 (bdb) na podstawie przygotowanej według algorytmu i przeprowadzonej procedury diagnostycznej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Ewa Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.