Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DPT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej

EFEKTY UCZENIA SIĘ

Lp. Odniesienie do

efektów kierunkowych

(symbol efektu) Wiedza

1

E.2K.W3. Zna idee, cele i założenia działań profilaktycznych podejmowanych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się

2

E.2K.W3. Zna sposoby oddziaływań profilaktycznych zapobiegających trudnościom w uczeniu się

Umiejętności

3 E.1K.U4 Potrafi analizować postępowanie wspierające wobec ucznia z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się na terenie przedszkola, szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej

4 E.2K.U3. Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia obejmujące działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się w placówce edukacyjnej

Kompetencje społeczne

5 E.2K.K1. Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy

TREŚCI PROGRAMOWE

- Idea i poziomy działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się.

- Cele oraz założenia modelowego systemu profilaktyki i pomocy uczniom z dysleksją.

- Tworzenie zasad „dobrych praktyk” w profilaktyce dysleksji w pracy terapeuty, nauczyciela, rodzica.

- Proces kształtowania się dojrzałości szkolnej.

- Stymulacja rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia (cel, zakres, metody, formy, zadania).

- Ćwiczenia profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6-letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej.

- Działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się na terenie przedszkola: masażyki, ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia oczu przed czytaniem, program stymulacji zmysłowej.

- Projektowanie działań podnoszące społeczną świadomość specyficznych trudności w uczeniu się.

- Samodzielne tworzenie projektu „Dnia świadomości dysleksji” w wybranej placówce edukacyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska, Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

aktywność na zajęciach

przygotowanie i zrealizowanie projektu „Dnia świadomości dysleksji” w wybranej placówce edukacyjnej lub innego działania z zakresu profilaktyki (praca w grupach)

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Idea działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się.

Cele oraz założenia modelowego systemu profilaktyki i pomocy uczniom z dysleksją.

Tworzenie zasad „dobrych praktyk” w profilaktyce dysleksji w pracy terapeuty, nauczyciela, rodzica.

Proces kształtowania się gotowości szkolnej.

Stymulacja rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia (cel, zakres, metody, formy, zadania).

Ćwiczenia profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6 letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej.

Działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się na terenie przedszkola: masażyki, ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia oczu przed czytaniem, program stymulacji zmysłowej.

Projektowanie działań podnoszące społeczną świadomość specyficznych trudności w uczeniu się.

Samodzielne tworzenie projektu „Dnia świadomości dysleksji” w wybranej placówce edukacyjnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P.

Bogdanowicz, M., Bućko, A., Czabaj, R., (2008) Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją. Gdynia: OPERON.

Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992 i inne wydania). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP.

Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Krasowicz Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN

Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa.

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP.

artykuły - czasopismo Dysleksja

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)