Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DPT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Działania profilaktyczne w terapii pedagogicznej EFEKTY UCZENIA SIĘ Lp. Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol efektu) Wiedza 1 E.2K.W3. Zna idee, cele i założenia działań profilaktycznych podejmowanych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się 2 E.2K.W3. Zna sposoby oddziaływań profilaktycznych zapobiegających trudnościom w uczeniu się Umiejętności 3 E.1K.U4 Potrafi analizować postępowanie wspierające wobec ucznia z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się na terenie przedszkola, szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej 4 E.2K.U3. Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia obejmujące działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się w placówce edukacyjnej Kompetencje społeczne 5 E.2K.K1. Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy TREŚCI PROGRAMOWE - Idea i poziomy działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się. - Cele oraz założenia modelowego systemu profilaktyki i pomocy uczniom z dysleksją. - Tworzenie zasad „dobrych praktyk” w profilaktyce dysleksji w pracy terapeuty, nauczyciela, rodzica. - Proces kształtowania się dojrzałości szkolnej. - Stymulacja rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia (cel, zakres, metody, formy, zadania). - Ćwiczenia profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6-letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej. - Działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się na terenie przedszkola: masażyki, ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia oczu przed czytaniem, program stymulacji zmysłowej. - Projektowanie działań podnoszące społeczną świadomość specyficznych trudności w uczeniu się. - Samodzielne tworzenie projektu „Dnia świadomości dysleksji” w wybranej placówce edukacyjnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska, Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
aktywność na zajęciach przygotowanie i zrealizowanie projektu „Dnia świadomości dysleksji” w wybranej placówce edukacyjnej lub innego działania z zakresu profilaktyki (praca w grupach) |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Idea działań profilaktycznych dotyczących specyficznych trudności w uczeniu się. Cele oraz założenia modelowego systemu profilaktyki i pomocy uczniom z dysleksją. Tworzenie zasad „dobrych praktyk” w profilaktyce dysleksji w pracy terapeuty, nauczyciela, rodzica. Proces kształtowania się gotowości szkolnej. Stymulacja rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia (cel, zakres, metody, formy, zadania). Ćwiczenia profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6 letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej. Działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się na terenie przedszkola: masażyki, ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia oczu przed czytaniem, program stymulacji zmysłowej. Projektowanie działań podnoszące społeczną świadomość specyficznych trudności w uczeniu się. Samodzielne tworzenie projektu „Dnia świadomości dysleksji” w wybranej placówce edukacyjnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Bogdanowicz, M., Bućko, A., Czabaj, R., (2008) Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją. Gdynia: OPERON. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992 i inne wydania). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Krasowicz Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN Spionek, H. (1970). Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych. Warszawa. Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Zakrzewska, B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń. Warszawa: WSIP. artykuły - czasopismo Dysleksja |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, metoda sytuacyjna, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.