Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychopedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DPA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychopedagogiczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Zna cechy dobrej diagnozy

- Zna teoretyczne podstawy wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym

- Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie psychopedagogicznej

- Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych

- Zna zasady przeprowadzania rozmowy.

UMIEJĘTNOŚCI:

- Potrafi interpretować dane diagnostyczne

- Potrafi opracować kwestionariusz wywiadu

- Potrafi opracować arkusze obserwacyjne

- Potrafi interpretować dane diagnostyczne.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Barbara Marcinkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Marcinkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Barbara Marcinkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Barbara Marcinkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin (test)

Pełny opis:

Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym.

Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej.

Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego.

Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny.

Diagnoza sytuacji szkolnej.

Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.

Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej.

Literatura:

Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.

Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997.

Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004.

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.

Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

Liczba punktów: 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin (test)

Pełny opis:

Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym.

Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej.

Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego.

Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny.

Diagnoza sytuacji szkolnej.

Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.

Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej.

Literatura:

Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.

Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.

Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997.

Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.

Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004.

Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.

Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.

Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania.

Liczba punktów: 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś, Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kruś
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)