Diagnoza psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DPA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychopedagogiczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Zna cechy dobrej diagnozy - Zna teoretyczne podstawy wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym - Zna wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie psychopedagogicznej - Zna zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych - Zna zasady przeprowadzania rozmowy. UMIEJĘTNOŚCI: - Potrafi interpretować dane diagnostyczne - Potrafi opracować kwestionariusz wywiadu - Potrafi opracować arkusze obserwacyjne - Potrafi interpretować dane diagnostyczne. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Jest świadomy zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Barbara Marcinkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Barbara Marcinkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin (test) |
|
Pełny opis: |
Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Diagnoza sytuacji szkolnej. Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej. |
|
Literatura: |
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin (test) |
|
Pełny opis: |
Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Diagnoza sytuacji szkolnej. Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej. |
|
Literatura: |
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006. Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997. Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996. Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011. Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005. Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Liczba punktów: 1 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ouzguid, Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Ouzguid | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.