Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.2 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DID2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cz.2 (moduł z zakresu diagnostyki i dydaktyki specjalnej)
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Ma wiedzę na temat oceny skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii.

- Ma wiedzę na temat roli i miejsca diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji.

- Ma wiedzę na temat dydaktyki specjalnej jako nauki teoretycznej i empirycznej oraz klasyfikacji dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe.

- Ma wiedzę na temat interdyscyplinarnego i porównawczego ujęcia dydaktyki specjalnej.

- Posiada wiedzę na temat koncepcji i systemów dydaktycznych kształcenia specjalnego.

- Zna i rozumie organizację procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych.

Umiejętności:

- Potrafi planować ewaluację procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

- Posiada umiejętność projektowania zajęć edukacyjnych, generowania niestandardowych rozwiązań konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej.

- Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą.

- Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i organizować realizację złożonych działań pedagogicznych.

Kompetencje społeczne:

- Odpowiedzialnie pełni rolę zawodową związaną z działalnością dydaktyczną.

- Wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska, Bogumiła Kuracka, Joanna Obojska-Glinicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

zaliczenie bez oceny

(na podstawie obecności i wykonania zadań ćwiczeniowych poleconych przez prowadzącego w trakcie zajęć)

Pełny opis:

Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami.

Zasady pracy oraz wybrane metody , techniki i programy stosowane w pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami.

Adaptacja otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Elementy integracji sensorycznej w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barraga, N. C., Morris, J. E. (1997). Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały źródłowe, Cz. I i III. Warszawa: WSPS.

2. Błeszyński ,J. (2011). Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych. Warszawa: Wyd. Harmonia.

3. Bobkowicz-Lewartowska , L. (2011). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Wyd. Impuls.

4. Borkowska, M. , Szwiling, Z. (2011). Metoda NDT - Bobath. Warszawa: PZWL.

5. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r. ż. Kraków: WE.

6. Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.

7. Corn, A. (1991). Model funkcjonowania wzrokowego słabowidzących. Materiały Tyflologiczne, 7.

8. Góralówna, M., Hołyńska, B. (1993). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL.

9. Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

10. Cytowska, B., Winczura, B. (red.). (2011). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

11. Czochańska, J. (1995). Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Lublin: Folium.

12. Kielin, J. (2009). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP.

13. Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu. Lublin: KUL, s. 344-414.

14. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.

15. Kulczycka, E. (2004). Wychowanie słuchowo – werbalne dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS.

16. Kulesza, E. M. (red.). (2005). Rehabilitacja dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: APS.

17. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL.

18. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszawa: PZWL.

19. Mikler – Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk: Harmonia Universalis.

20. Minczakiewicz, E.M. (2010). Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Kraków: Wyd. Impuls.

21. Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2,

22. Pilecki J. (red.). (1998). Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

23. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. GWP, Gdańsk.

24. Szuchnik, J., Kurkowska, E., Pankowska, A., Senderski, A., Kurkowski, Z., M. (2005). Program pracy z dziećmi z wadą słuchu lub zagrożonymi wadą słuchu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (O-6 lat). Poradnik dla nauczycieli.

25. Szuchnik, J., Skarżyńki, H., (2004). Uczeń – zmysły – komunikacja. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących.

26. Walkiewicz, M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Warszawa: WSPS.

Literatura uzupełniająca

1. Barraga, N. C., Collins, M. (1991). Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały Tyflologiczne, 7.

2. Buryn, U., Hulboj, T., Kowalska, M., Podziemska, T., Rychlicka, B. (2005). Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. Poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych. Warszawa: MENiS.

3. Dryżałowska, G. (1997). Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Warszawa: Wydawnictwo UW.

4. Jakubowski, S. (2001). Poradnik dydaktyczny. Warszawa: MEN.

5. Niemczuk – Kozłowska, R. (1992). Przydatność pomocy optycznych dla słabowidzących. Przegląd Tyflologiczny, 2.

6. Walczak, G. (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: MEN.

7. Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae82d6e64f7fc4c9b9c9e47b67e7656c3%40thread.tacv2/conversations?groupId=0519a1fc-2661-45d2-a182-bd4c20b70a02&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna, praca zdalna

AKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

zaliczenie na podstawie obecności i wykonania zadań ćwiczeniowych poleconych przez prowadzącego w trakcie zajęć.

Pełny opis:

1. Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami.

2. Zasady pracy oraz wybrane metody, techniki i programy stosowane w pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami.

3. Adaptacja otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barraga, N. C., Morris, J. E. (1997). Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały źródłowe, Cz. I i III. Warszawa: WSPS.

2. Błeszyński ,J. (2011). Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych. Warszawa: Wyd. Harmonia.

3. Bobkowicz-Lewartowska , L. (2011). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Wyd. Impuls.

4. Borkowska, M. , Szwiling, Z. (2011). Metoda NDT - Bobath. Warszawa: PZWL.

5. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r. ż. Kraków: WE.

6. Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.

7. Corn, A. (1991). Model funkcjonowania wzrokowego słabowidzących. Materiały Tyflologiczne, 7.

8. Góralówna, M., Hołyńska, B. (1993). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL.

9. Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

10. Cytowska, B., Winczura, B. (red.). (2011). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

11. Czochańska, J. (1995). Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Lublin: Folium.

12. Kielin, J. (2009). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP.

13. Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu. Lublin: KUL, s. 344-414.

14. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.

15. Kulczycka, E. (2004). Wychowanie słuchowo – werbalne dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS.

16. Kulesza, E. M. (red.). (2005). Rehabilitacja dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: APS.

17. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL.

18. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszawa: PZWL.

19. Mikler – Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk: Harmonia Universalis.

20. Minczakiewicz, E.M. (2010). Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Kraków: Wyd. Impuls.

21. Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2,

22. Pilecki J. (red.). (1998). Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

23. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. GWP, Gdańsk.

24. Szuchnik, J., Kurkowska, E., Pankowska, A., Senderski, A., Kurkowski, Z., M. (2005). Program pracy z dziećmi z wadą słuchu lub zagrożonymi wadą słuchu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (O-6 lat). Poradnik dla nauczycieli.

25. Szuchnik, J., Skarżyńki, H., (2004). Uczeń – zmysły – komunikacja. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących.

26. Walkiewicz, M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Warszawa: WSPS.

Literatura uzupełniająca

1. Barraga, N. C., Collins, M. (1991). Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały Tyflologiczne, 7.

2. Buryn, U., Hulboj, T., Kowalska, M., Podziemska, T., Rychlicka, B. (2005). Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. Poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych. Warszawa: MENiS.

3. Dryżałowska, G. (1997). Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Warszawa: Wydawnictwo UW.

4. Jakubowski, S. (2001). Poradnik dydaktyczny. Warszawa: MEN.

5. Niemczuk – Kozłowska, R. (1992). Przydatność pomocy optycznych dla słabowidzących. Przegląd Tyflologiczny, 2.

6. Walczak, G. (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: MEN.

7. Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

zaliczenie na podstawie obecności i wykonania zadań ćwiczeniowych poleconych przez prowadzącego w trakcie zajęć.

Pełny opis:

1. Diagnoza oraz specyfika funkcjonowania dzieci /uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami.

2. Zasady pracy oraz wybrane metody, techniki i programy stosowane w pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym m.in. z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum zaburzeń autystycznych, niepełnosprawnością wzroku, niepełnosprawnością słuchu i szczególnymi uzdolnieniami.

3. Adaptacja otoczenia do indywidualnych potrzeb dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barraga, N. C., Morris, J. E. (1997). Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały źródłowe, Cz. I i III. Warszawa: WSPS.

2. Błeszyński ,J. (2011). Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych. Warszawa: Wyd. Harmonia.

3. Bobkowicz-Lewartowska , L. (2011). Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Wyd. Impuls.

4. Borkowska, M. , Szwiling, Z. (2011). Metoda NDT - Bobath. Warszawa: PZWL.

5. Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r. ż. Kraków: WE.

6. Cieszyńska, J. (2001). Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.

7. Corn, A. (1991). Model funkcjonowania wzrokowego słabowidzących. Materiały Tyflologiczne, 7.

8. Góralówna, M., Hołyńska, B. (1993). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL.

9. Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

10. Cytowska, B., Winczura, B. (red.). (2011). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls.

11. Czochańska, J. (1995). Badanie i ocena neurorozwojowa niemowląt i noworodków. Lublin: Folium.

12. Kielin, J. (2009). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim. Gdańsk: GWP.

13. Krakowiak, K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu. Lublin: KUL, s. 344-414.

14. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.

15. Kulczycka, E. (2004). Wychowanie słuchowo – werbalne dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwo APS.

16. Kulesza, E. M. (red.). (2005). Rehabilitacja dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: APS.

17. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL.

18. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszawa: PZWL.

19. Mikler – Chwastek, A. (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk: Harmonia Universalis.

20. Minczakiewicz, E.M. (2010). Psychoruchowy rozwój dziecka. Diagnoza. Kraków: Wyd. Impuls.

21. Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2,

22. Pilecki J. (red.). (1998). Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

23. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. GWP, Gdańsk.

24. Szuchnik, J., Kurkowska, E., Pankowska, A., Senderski, A., Kurkowski, Z., M. (2005). Program pracy z dziećmi z wadą słuchu lub zagrożonymi wadą słuchu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (O-6 lat). Poradnik dla nauczycieli.

25. Szuchnik, J., Skarżyńki, H., (2004). Uczeń – zmysły – komunikacja. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących.

26. Walkiewicz, M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dzieci słabo widzących. Warszawa: WSPS.

Literatura uzupełniająca

1. Barraga, N. C., Collins, M. (1991). Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzrokiem. Materiały Tyflologiczne, 7.

2. Buryn, U., Hulboj, T., Kowalska, M., Podziemska, T., Rychlicka, B. (2005). Uczeń z wadą słuchu chce zrozumieć świat. Poradnik dla nauczycieli ogólnodostępnych szkół ponadpodstawowych. Warszawa: MENiS.

3. Dryżałowska, G. (1997). Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Warszawa: Wydawnictwo UW.

4. Jakubowski, S. (2001). Poradnik dydaktyczny. Warszawa: MEN.

5. Niemczuk – Kozłowska, R. (1992). Przydatność pomocy optycznych dla słabowidzących. Przegląd Tyflologiczny, 2.

6. Walczak, G. (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: MEN.

7. Walczak, G. (1998). Stymulacja umiejętności widzenia słabo widzących dzieci. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 20 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h

Przygotowanie się do egzaminu 10h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)