Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza funkcjonalna sprawności percepcyjno-motorycznych i poznawczych dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-DFP2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza funkcjonalna sprawności percepcyjno-motorycznych i poznawczych dziecka małego oraz w wieku przedszkolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie (doskonalące)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Pojęcie, cele i cechy diagnozy funkcjonalnej. Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej -arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne. Rola obserwacji, wywiadu i rozmowy w diagnozie funkcjonalnej: rodzaje obserwacji, cechy obserwacji, wywiad i rozmowa, zasady konstruowania kwestionariuszy wywiadów.

2) Wybrane metody oceny: Skala Brazeltona – ocena noworodka, Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa, Test Denwer, Ocena Insite, Profil osiągnięć ucznia. Cena percepcji wzrokowej, słuchowej. Ocena lateralizacji. Ocena poziomu orientacji przestrzennej. Profil Psychoedukacyjny Shoplera , Arkusz badania kompetencji kluczowych ma lego dziecka R. Piotrowicz

3) Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny , opracowanie serii zadań diagnostycznych.

Literatura:

Model INSITE

Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999

Model INSITE

Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999

Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994

Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999

Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa.

Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995

Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Zna i rozumie diagnozę funkcjonalną we wczesnym wspomaganiu rozwoju; wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka i sfery jego najbliższego rozwoju. Zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka małego w wieku 0-7 lat.

Zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ze szczególnym uwzględnieniem roli wieloprofilowej, kompleksowej diagnozy pozytywnej.

Zna narzędzia diagnostyczne do badania kompetencji percepcyjno-motorycznych, umysłowych.

Zna zasady konstruowania narzędzi do oceny funkcjonalnej (arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne).

Posiada wiedzę z zakresu wybranych metody i technik oceny małego dziecka.

Umiejętności:

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zachowań małego dziecka, potrafi określić fazy rozwoju.

Potrafi scharakteryzować wybrane narzędzia diagnostyczne uwzględniając wiek rozwojowy, zespół zaburzeń klinicznych, zakres i stopień niepełnosprawności.

Potrafi planować, przeprowadzać i analizować diagnozę funkcjonalną we wczesnym wspomaganiu rozwoju; planować, realizować i interpretować wielospecjalistyczną ocenę rozwoju dziecka i sfery jego najbliższego rozwoju;

Umie zinterpretować dane z orzeczeń i opinii, i na ich podstawie dobrać odpowiednie techniki, narzędzia, próby badawcze w celu opracowania kompleksowej oceny funkcjonowania dziecka z wraz z wytycznymi do planu usprawniania.

Potrafi opracować arkusz danych diagnostycznych do obserwacji i badania małego dziecka.

Potrafi samodzielnie dokonać obserwacji rozwoju dziecka oraz dokonać oceny funkcjonalnej.

Komunikować się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych; czynnie uczestniczyć w debatach dotyczących złożonych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną, precyzyjnie prezentować własne opinie i stanowiska, wątpliwości i sugestie, dokonywać oceny innych stanowisk.

Kompetencje społeczne:

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka.

Jest gotów do okazywania empatii dzieciom potrzebującym wsparcia i pomocy; Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec dziecka i jego rodziny.

Jest gotów do odpowiedzialnego i refleksyjnego przeprowadzania czynności składających się na funkcjonalną ocenę funkcjonalną małego dziecka i jest świadomy jej znaczenia dla procesu terapeutycznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Opracowania arkuszy diagnostycznych -obserwacji

3. Przeprowadzenia badań dziecka

Pełny opis:

1) Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Pojęcie, cele i cechy diagnozy funkcjonalnej. Zasady konstruowania narzędzi diagnostycznych do oceny funkcjonalnej -arkusze obserwacji, zadania diagnostyczne. Rola obserwacji, wywiadu i rozmowy w diagnozie funkcjonalnej: rodzaje obserwacji, cechy obserwacji, wywiad i rozmowa, zasady konstruowania kwestionariuszy wywiadów.

2) Wybrane metody oceny: Skala Brazeltona – ocena noworodka, Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa, Test Denwer, Ocena Insite, Profil osiągnięć ucznia. Cena percepcji wzrokowej, słuchowej. Ocena lateralizacji. Ocena poziomu orientacji przestrzennej. Profil Psychoedukacyjny Shoplera , Arkusz badania kompetencji kluczowych ma lego dziecka R. Piotrowicz

3) Konstruowanie arkusza do wieloprofilowej oceny , opracowanie serii zadań diagnostycznych.

Literatura:

Model INSITE

Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999

Model INSITE

Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa . t. 1-2

Głodkowska J.: Poznanie ucznia szkoły specjalnej. WSiP, Warszawa 1999

Brauner (1998) Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym . WSiP, Warszawa

Gruszczyk – Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP, Warszawa 1994

Kruk-Lasocka J.: Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci. Wrocław 1999

Maurer A.: Dzieci z zespołem Williamsa.

Schopler E. (i wpół.): Profil psychoedukacyjny.SPOA, Gdańsk 1995

Kiellin J, Klimek-Markowicz K. (2013): Krok po Kroku.GWP Sopot

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych)

- przeprowadzenie badania -ocen funkcjonowania dziecka w żłobku (INSITE) w przedszkolu (Test PEP-R)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych - 40

Przygotowanie się do zajęć - 15

Przeprowadzenie badania -20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 75

Liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)