Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-BPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt.

Przewidywana punktacja i oceny:

0 -10: 2

11 - 12: 3

13 - 14: 3,5

15 - 16: 4

17 - 18: 4,5

19 - 20: 5

Pełny opis:

Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy.

Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne).

Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne.

Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka od poczęcia do starości: charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego w poszczególnych etapach. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego.

Literatura:

1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009

2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017

3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju

i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa

4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018

5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016

6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020

7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Słuchacz posiada zna i rozumie:

proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny ;

biomedyczne uwarunkowania procesów wychowania i kształcenia.

UMIEJĘTNOŚCI

Słuchacz potrafi:

potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz ich uczestników w zakresie biomedycznych podstaw wychowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Nowak-Stańczyk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Grzelak-Klus
Prowadzący grup: Karolina Nowak-Stańczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)