Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-BPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: studia kwalifikacyjne w zakresie przygotowania pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru, 20 pytań zamkniętych, próg zaliczenia 50% + 1 punkt. Przewidywana punktacja i oceny: 0 -10: 2 11 - 12: 3 13 - 14: 3,5 15 - 16: 4 17 - 18: 4,5 19 - 20: 5 |
Pełny opis: |
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Błędy w informacji genetycznej i ich skutki. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. Genetyczne uwarunkowania niepełnosprawności intelektualnej. Poradnictwo genetyczne. Metody i zasady oceny rozwoju. Etapy rozwoju osobniczego człowieka od poczęcia do starości: charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego w poszczególnych etapach. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Rola żywienia w rozwoju dzieci i młodzieży: karmienie naturalne, piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, diety eliminacyjne, zaburzenia przewodu pokarmowego. |
Literatura: |
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 2. Bal J.(red). Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2017 3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z. (2021) Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 4. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 5. Woynarowska B. Profilaktyka w pediatrii. PZWL, Warszawa 2016 6. Bartel H. Embriologia, PZWL, Warszawa 2020 7. Krawczyński M. Propedeutyka pediatrii .PZWL, Warszawa 2009 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Słuchacz posiada zna i rozumie: proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny ; biomedyczne uwarunkowania procesów wychowania i kształcenia. UMIEJĘTNOŚCI Słuchacz potrafi: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz ich uczestników w zakresie biomedycznych podstaw wychowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Karolina Nowak-Stańczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.