Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arteterapia w pracy z młodzieżą i dorosłymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-APM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arteterapia w pracy z młodzieżą i dorosłymi
Jednostka: Instytut Edukacji Artystycznej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: arteterapia z elementami terapii pedagogicznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wprowadzenie w metodę projektu z zastosowaniem różnorodnych oddziaływań (teoretycznych założeń, podejść, nurtów, metod-integracji metod, ewaluacji procesu terapeutycznego, dokumentacji) w pracy arteterapeuty. Koncentracja na terapiach ekspresyjnych w praktyce arteterapeutycznej. Opracowanie, zrealizowanie programu arteterapeutycznego (arteterapia indywidualna lub arteterapia grupowa). Przygotowanie materiału po zakończeniu programu arteteraputycznego do interwizji i superwizji.

Kryteria oceny

Ocena pracy pisemnej w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń (przeprowadzenie autorskich warsztatów arteterapeutycznych). Uczestniczenie w superwizji.

Wykład (zaliczenie) omówienie materiału do superwizji.

Pełny opis:

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wsparcia rozwoju jednostki (praca z młodzieżą i dorosłymi). Podejścia teoretyczne a praktyka (ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda kształtowania norm i wartości w działaniu arteterapeutycznym (praca w ośrodkach socjoterapeutycznych). Teoretyczne koncepcje a ich wdrożenie do praktyki (ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wspierająca proces rehabilitacji w instytucjach psychiatrycznych.

Autorskie projekty arteterapeutyczne - analiza wybranych badań naukowych a wskazania do praktyki klinicznej (ćwiczenia warsztatowe).

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2010

Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku. Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH, Siedlce 2011.

Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202.

Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012

Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012

Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny ‒ Projekt Artystyczny. Łódź: WSHE.

Karolak W., Rysunek w arteterapii, Łódź 2008

Łoza, B., Chmielnicka-Plaskota, A. Arteterapia cz. 1. Warszawa: Difin 2014.

Malchiodi C., Arteterapia, Harmonia Universalis 2012.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ:

- zna metodę projektu i jego zastosowania w działaniu arteterapeutycznym adresowanym do zróżnicowanych grup wiekowych

- zna zasady opracowania projektu arteterepeutycznego

- zna etapy projektu i ich rolę w procesie arteterapeutycznym.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi opracować projekt edukacyjny na potrzeby edukacji i terapii - poprawnie dobiera wszystkie elementy struktury do celów i wieku uczestników

- potrafi wybrać projekt edukacyjny, właściwy dla realizacji zamierzonych celów

- potrafi omówić projekt edukacyjny jako metodę arteterapeutyczną.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- w sposób twórczy rozwiązuje problemy poznawcze w interakcjach społecznych

- kreatywnie uczestniczy w pracy zespołowej, w roli lidera i uczestnik.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, konwersatorium, ćwiczenia warsztatowe.

Godziny kontaktowe wykład 10.

Godziny kontaktowe ćwiczenia 19.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do ćwiczeń 15.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: ćwiczenia

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 19 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wprowadzenie w metodę projektu z zastosowaniem różnorodnych oddziaływań (teoretycznych założeń, podejść, nurtów, metod-integracji

metod, ewaluacji procesu terapeutycznego, dokumentacji) w pracy arteterapeuty. Koncentracja na terapiach ekspresyjnych w praktyce

arteterapeutycznej. Opracowanie, zrealizowanie programu arteterapeutycznego (arteterapia indywidualna lub arteterapia grupowa).

Przygotowanie materiału po zakończeniu programu arteteraputycznego do interwizji i superwizji.

Kryteria oceny

Ocena pracy pisemnej w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń (przeprowadzenie autorskich warsztatów arteterapeutycznych). Uczestniczenie w superwizji.

Wykład (zaliczenie) omówienie materiału do superwizji.

Pełny opis:

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wsparcia rozwoju jednostki (praca z młodzieżą i dorosłymi). Podejścia teoretyczne a praktyka

(ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda kształtowania norm i wartości w działaniu arteterapeutycznym (praca w ośrodkach

socjoterapeutycznych). Teoretyczne koncepcje a ich wdrożenie do praktyki (ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wspierająca proces rehabilitacji w instytucjach psychiatrycznych.

Autorskie projekty arteterapeutyczne - analiza wybranych badań naukowych a wskazania do praktyki klinicznej (ćwiczenia warsztatowe).

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2010

Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku.

Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH,

Siedlce 2011.

Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia

Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202.

Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012

Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012

Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 19 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Maksym Kosiński, Tytus Koweszko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wprowadzenie w metodę projektu z zastosowaniem różnorodnych oddziaływań (teoretycznych założeń, podejść, nurtów, metod-integracji

metod, ewaluacji procesu terapeutycznego, dokumentacji) w pracy arteterapeuty. Koncentracja na terapiach ekspresyjnych w praktyce

arteterapeutycznej. Opracowanie, zrealizowanie programu arteterapeutycznego (arteterapia indywidualna lub arteterapia grupowa).

Przygotowanie materiału po zakończeniu programu arteteraputycznego do interwizji i superwizji.

Kryteria oceny

Ocena pracy pisemnej w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń (przeprowadzenie autorskich warsztatów arteterapeutycznych). Uczestniczenie w superwizji.

Wykład (zaliczenie) omówienie materiału do superwizji.

Pełny opis:

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wsparcia rozwoju jednostki (praca z młodzieżą i dorosłymi). Podejścia teoretyczne a praktyka

(ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda kształtowania norm i wartości w działaniu arteterapeutycznym (praca w ośrodkach

socjoterapeutycznych). Teoretyczne koncepcje a ich wdrożenie do praktyki (ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wspierająca proces rehabilitacji w instytucjach psychiatrycznych.

Autorskie projekty arteterapeutyczne - analiza wybranych badań naukowych a wskazania do praktyki klinicznej (ćwiczenia warsztatowe).

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2010

Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku.

Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH,

Siedlce 2011.

Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia

Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202.

Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012

Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012

Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 19 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wprowadzenie w metodę projektu z zastosowaniem różnorodnych oddziaływań (teoretycznych założeń, podejść, nurtów, metod-integracji

metod, ewaluacji procesu terapeutycznego, dokumentacji) w pracy arteterapeuty. Koncentracja na terapiach ekspresyjnych w praktyce

arteterapeutycznej. Opracowanie, zrealizowanie programu arteterapeutycznego (arteterapia indywidualna lub arteterapia grupowa).

Przygotowanie materiału po zakończeniu programu arteteraputycznego do interwizji i superwizji.

Kryteria oceny

Ocena pracy pisemnej w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń (przeprowadzenie autorskich warsztatów arteterapeutycznych). Uczestniczenie w superwizji.

Wykład (zaliczenie) omówienie materiału do superwizji.

Pełny opis:

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wsparcia rozwoju jednostki (praca z młodzieżą i dorosłymi). Podejścia teoretyczne a praktyka

(ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda kształtowania norm i wartości w działaniu arteterapeutycznym (praca w ośrodkach

socjoterapeutycznych). Teoretyczne koncepcje a ich wdrożenie do praktyki (ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wspierająca proces rehabilitacji w instytucjach psychiatrycznych.

Autorskie projekty arteterapeutyczne - analiza wybranych badań naukowych a wskazania do praktyki klinicznej (ćwiczenia warsztatowe

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2010

Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku.

Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH,

Siedlce 2011.

Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia

Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202.

Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012

Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012

Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 19 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Janina Florczykiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wprowadzenie w metodę projektu z zastosowaniem różnorodnych oddziaływań (teoretycznych założeń, podejść, nurtów, metod-integracji

metod, ewaluacji procesu terapeutycznego, dokumentacji) w pracy arteterapeuty. Koncentracja na terapiach ekspresyjnych w praktyce

arteterapeutycznej. Opracowanie, zrealizowanie programu arteterapeutycznego (arteterapia indywidualna lub arteterapia grupowa).

Przygotowanie materiału po zakończeniu programu arteteraputycznego do interwizji i superwizji.

Kryteria oceny

Ocena pracy pisemnej w ramach zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń (przeprowadzenie autorskich warsztatów arteterapeutycznych). Uczestniczenie w superwizji.

Wykład (zaliczenie) omówienie materiału do superwizji.

Pełny opis:

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wsparcia rozwoju jednostki (praca z młodzieżą i dorosłymi). Podejścia teoretyczne a praktyka

(ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda kształtowania norm i wartości w działaniu arteterapeutycznym (praca w ośrodkach

socjoterapeutycznych). Teoretyczne koncepcje a ich wdrożenie do praktyki (ćwiczenia warsztatowe).

Projekt arteterapeutyczny jako metoda wspierająca proces rehabilitacji w instytucjach psychiatrycznych.

Autorskie projekty arteterapeutyczne - analiza wybranych badań naukowych a wskazania do praktyki klinicznej (ćwiczenia warsztatowe

Literatura:

Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, Warszawa 2010

Chmielnicka-Plaskota A, Patejuk-Mazurek I., Kosiński M., Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego-studium przypadku.

Arttherapy in the psychiatric treatment – a case study, Zeszyty Artystyczne, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, T. 27.

Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH,

Siedlce 2011.

Gmitrowicz A., Diagnostyczna funkcja arteterapii na oddziale psychiatrycznym dla młodzieży – opis przypadku, „Psychiatria i Psychologia

Kliniczna” 2012, 12 (3), s. 199–202.

Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań 2012

Józefowski E., Florczykiewicz J. (red.), Arteterapia jako praktyka oddziaływań artystycznych i resocjalizacyjnych, Poznań-Kalisz 2012

Karolak, W. (2004). Projekt Edukacyjny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 19 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 19 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Chmielnicka-Plaskota
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 19 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)