Anatomia, fizjologia i patologia układu wzrokowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-AFU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia, fizjologia i patologia układu wzrokowego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: wczesna interwencja - pomoc dziecku i rodzinie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Zna i rozumie podstawy okulistyki. - Potrafi wymienić i scharakteryzować wady refrakcji oraz wybrane schorzenia układu wzrokowego występujące u dzieci. - Zna podstawowe parametry diagnozy okulistycznej oraz wybrane metody i narzędzia diagnostyczne stosowane w okulistyce dziecięcej. Umiejętności: - Potrafi analizować podstawy okulistyki. - Potrafi wymienić i scharakteryzować wady refrakcji oraz wybrane schorzenia układu wzrokowego występujące u dzieci - Potrafi scharakteryzować specyfikę i następstwa funkcjonalne wybranych schorzeń układu wzrokowego występujących u małych dzieci. Kompetencje społeczne: - Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. - Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. - Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka. - Jest wrażliwy na problemy wynikające z niepełnosprawności wzroku, prezentuje właściwą postawę wobec osób niewidomych i słabowidzących. - Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem słabowidzącym. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Anatomia układu wzrokowego, rola wybranych struktur układu wzrokowego. 2. Rodzaje wad refrakcji i sposoby korekcji niemiarowości oka: zez u dzieci - przyczyny, wybrane metody leczenia i terapii. 3. Charakterystyka schorzeń układu wzrokowego występujących u dzieci z niepełnosprawnością wzroku (m.in. retinopatia wcześniaków, zaćma wrodzona, niedorozwój nerwu wzrokowego, zanik nerwu wzrokowego i inne). 4. Metody diagnozy i leczenia chorób układu wzrokowego u małych dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Niżankowska, M.H. (2007). Okulistyka. Podstawy kliniczne. Warszawa: PZWL. Seroczyńska, M. (2012). Retinopatia wcześniaków. Nasze dzieci. Sprawy niewidomych i słabowidzących dzieci. Polski Związek Niewidomych 3/296. Walkiewicz-Krutak, M. (2014). Uwarunkowania zaburzeń widzenia u małych dzieci. W: R. Piotrowicz (red.), Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka (wybrane zagadnienia). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak, M. (2009). Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących. Warszawa: APS (rozdział III – Przyczyny zaburzeń w funkcjonowaniu wzrokowym u małych dzieci…). Literatura uzupełniająca: Brenk-Krakowska A., Jankowska M. (2017). Wpływ urządzeń elektronicznych na widzenie u dzieci – możliwe dolegliwości i ich potencjalne przyczyny. „Optyka”, 4(47), 36-42. Czaińska M. (2016). Wady wzroku dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. „Optyka”, 4(41), 32-36. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład: 10h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 25h. Liczba punktów ECTS: 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.