Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szkoła wyższa jako organizacja i instytucja edukacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SD-1D-SJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Szkoła wyższa jako organizacja i instytucja edukacyjna
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy: Obowiązkowe dla I roku DD-SD-1
Obowiązkowe dla I roku DD-SD, stacjonarne III stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych źródeł uniwersytetu, jego współczesnych modeli i kontekstu funkcjonowania.

Umiejętności

Potrafi przeprowadzić analizę porównawczą różnych modeli organizacyjnych uniwersytetu oraz zna ich konsekwencje dla warunków uprawiania nauki.

Pełny opis:

1. Uniwersytet jako organizacja: struktura i ośrodki decyzyjne, kluczowe procesy, obszary działalności, sieci współpracy, kontekst funkcjonowania (relacje z państwem, rynkiem, społeczeństwem obywatelskim).

2. Uniwersytet jako instytucja edukacyjna: nauczyciel akademicki (regulacje prawne, typowy zakres obowiązków), programy kształcenia, planowanie i organizacja kształcenia, jakość kształcenia i sposoby jej zapewniania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zajenkowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Zajenkowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wiedza zostanie sprawdzona poprzez:

Aktywny udział w panelu na temat:

- Nauczyciel akademicki współczesnych uczelni w sieci regulacji formalno-prawnych

lub:

- Czego dziś uczą uczelnie wyższe i studia - z perspektywy doktorantów.

Recenzja wybranej publikacji dotyczącej problematyki szkoły wyższej jako instytucji.

Literatura:

Ciechanowska D. (red.). (2009). Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy. Toruń: Akapit.

Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok

Hejwosz D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna wydawnicza Impils.

Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Secesja.

Klimczak A. (2010). Ukryty uniwersytet. Hidden curriculum w dokumentach procesu bolońskiego, Nauka i szkolnictwo wyższe, 1-2, 35-36.

Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok

Malewski M. (2011). Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 3 (55), 109-127.

Pauluk D. (2016). Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Syska M. (red) (2010). Komercjalizacja edukacji Konsekwencje i nowe zagrożenia. Wrocław-Warszawa: OMS im F. Lassalle’a

http://lassalle.org.pl/wp2/wp-content/uploads/2011/06/OMSL-Komercjalizacja-edukacji.pdf

Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe XXI wieku Polska Europa USA, Warszawa: Wyd. Difin.

Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej

Welskop W. (2019). Współczesna szkoła wyższa świątynią konsumpcji. Toruń: Adam Marsza-łek.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jankowska
Prowadzący grup: Dorota Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wiedza zostanie sprawdzona poprzez:

Aktywny udział w panelu na temat:

- Nauczyciel akademicki współczesnych uczelni w sieci regulacji formalno-prawnych

lub:

- Organizacja uczelni akademickiej - w labiryncie tradycyjnych wzorów i formalnych procedur (z perspektywy doktoranta)

Recenzja wybranej publikacji dotyczącej problematyki szkoły wyższej jako instytucji.

Pełny opis:

1. Uczelnie akademickie jako organizacje:

Konteksty kulturowe: historia szkół wyższych i kultura akademicka;

Konteksty społeczno-polityczne funkcjonowania uczelni wyższych (relacje z państwem, rynkiem, społeczeństwem obywatelskim).

Struktura i ośrodki decyzyjne, kluczowe procesy, obszary działalności, sieci współpracy w Akademii.

2. Uczelnia akademicka jako instytucja edukacyjna:

Nauczyciel akademicki i doktorant w procesie kształcenia (regulacje prawne, typowy zakres obowiązków)

Programy kształcenia, planowanie i organizacja kształcenia

Jakość kształcenia i sposoby jej zapewniania w Akademii.

3. Krytyczna analiza praktyk funkcjonowania uczelni jako organizacji i instytucji edukacyjnej. Propozycje doskonalące codzienność akademicką.

Literatura:

Ciechanowska D. (red.). (2009). Studiowanie dla społeczeństwa wiedzy. Toruń: Akapit.

Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok

Hejwosz D. (2010). Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznych. Kraków: Oficyna wydawnicza Impils.

Goćkowski J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Secesja.

Klimczak A. (2010). Ukryty uniwersytet. Hidden curriculum w dokumentach procesu bolońskiego, Nauka i szkolnictwo wyższe, 1-2, 35-36.

Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok

Malewski M. (2011). Edukacja akademicka w pułapce pozornego egalitaryzmu. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 3 (55), 109-127.

Pauluk D. (2016). Ukryte programy uniwersyteckiej edukacji i ich rezultaty. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Syska M. (red) (2010). Komercjalizacja edukacji Konsekwencje i nowe zagrożenia. Wrocław-Warszawa: OMS im F. Lassalle’a

http://lassalle.org.pl/wp2/wp-content/uploads/2011/06/OMSL-Komercjalizacja-edukacji.pdf

Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe XXI wieku Polska Europa USA, Warszawa: Wyd. Difin.

Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej

Welskop W. (2019). Współczesna szkoła wyższa świątynią konsumpcji. Toruń: Adam Marsza-łek.

Uwagi:

Metody zajęć:

Wykład obudowany prezentacją multimedialną. Przeprowadzenie panelu dyskusyjnego, podczas którego doktoranci odnoszą się do wskazanej literatury, rekomendując wybrane pozycje oraz odnoszą się do problemu, stanowiącego temat panelu.

W ramach zajęć doktoranci realizuja :

godziny kontaktowe w ramach wykładu: 6 godz..

zapoznają się z literaturą przedmiotu: 12 godz.,

przygotowują rekomendacje wybranej pozycji z podanego zestawu literatury: 3 godz.,

przygotowują się do panelu w tym konsultują swoje stanowiska z prowadzącą: 5 godz.

Razem : 26 godz.., co odpowiada 1 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Uryga
Prowadzący grup: Danuta Uryga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wiedza zostanie sprawdzona poprzez:

- wymianę myśli w toku zajęć

- esej w oparciu o efekty wspólnej pracy analitycznej i wskazane lektury

Pełny opis:

Analiza (na podstawie osobistych doświadczeń) kultury organizacyjnej szkoły wyższej, z wykorzystaniem modelu E. Scheina, uwzględniającego poziom artefaktów, norm i założeń. Zaproponowany model analizy uwzględnia wymiar czasowy (historia i współczesność uniwersytetu), strukturalny (cele, procesy, rozwiązania organizacyjne), społeczno-kulturowy (otoczenie uniwersytetu - państwo, rynek, społeczeństwo; istota tożsamości akademickiej).

Literatura:

Czerepaniak-Walczak M. (red.). (2013). Fabryki dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Dudzikowa M. (2015) Uniwersytet jako... (co?). Wojna metafor o jego tożsamość. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 29-50). Białystok

Kryńska E. (2015). Metamorfoza kultury akademickiej. W: red. E. Kryńska, M. Głoskowska-Soładatow, A. Kiening, Na rozdrożu biurokratycznej arbitralności (s. 17-28). Białystok

Śliz A., Szczepański M. (2014). Dostojny uniwersytet. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Woźnicki J. (red.) (2013). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej

Uwagi:

Metody zajęć:

Kierowana dyskusja, analityczna praca zespołowa

W ramach zajęć doktoranci realizuja :

godziny kontaktowe w ramach wykładu: 6 godz..

przygotowanie do zajęć: 4 godz.

tworzenie eseju (w tym: zapoznanie się z literaturą przedmiotu): 14 godz.

Razem : 24 godz., co odpowiada 1 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)