Etyka badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD-1D-EBN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka badań naukowych |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III roku DD-SD, stacjonarne III stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
opis sposobów pomiaru efektów uczenia się: dyskusja i praca pisemna |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są analizie potrzeby etyki w badaniach naukowych. 1. Dylematy, metodologia - etyka w psychologii, pedagogice i socjologii. a. Wyśrubowane standardy metodologiczne. b. Jak w badaniach naukowych godzić ze sobą afirmowanie prawdy i dobra oraz praktyczną użyteczność (casting hipotez). c. Cele nauki - realny, idealny i cel jako kierunek. d. Postawy naukowców wobec dylematów etycznych: rygoryzm, relatywizm i umiarkowanie. 2. Kodeks etyki pracownika naukowego. a. Nierzetelność w badaniach|: rażące przewinienia i nierzetelne recenzowanie i cytowanie. b. Zasady postępowania w przypadku wykrycia nierzetelności: tryb zgłaszania, postępowanie wyjaśniające i postępowanie dyscyplinarne. 3. Analiza krytyczna kodeksów etycznych psychologa, pedagoga i socjologa. |
|
Literatura: |
1. Galewicz, O etyce badań naukowych, Diametros nr 19 (marzec 2009) 2. Kodeks etyczny pracownika naukowego, wyd. 3, Załącznik do uchwały Nr 2/2020 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 25 czerwca 2020 r 3. Efekt Lucyfera w perspektywie naukowej : Jak nauka może uczestniczyć w odpowiedzi na pytanie: dlaczego dobrzy ludzie czynią zło? / red. nauk. Anna Drabarek, Zbigniew Król Źródła internetowe: Kodeks etyczny psychologa, pedagoga i socjologa. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: wykład interaktywny i dyskusja Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 6 godzin Przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin Opracowanie lektur: 9 godzin Sumarycznie student pracuje 25 godzin co daje 1 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.