Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3F-STA1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka - 1
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat opisu i wnioskowania statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe i wykonać analizę przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Opis statystyczny:

1.1. Wprowadzenie podstawowych pojęć (populacja, próba, strategia badań prostych i reprezentatywnych).

1.2. Cechy i skale pomiarowe.

1.3. Miary położenia (modalna, mediana, średnia).

1.4. Miary rozproszenia (dyspersja względna klasyfikacji, rozstęp, odchylenie standardowe, wariancja).

1.5. Miary współzależności (współczynnik siły związku, współczynniki korelacji rang Spearmana i Kendalla, współczynnik korelacji liniowej Pearsona, analiza regresji liniowej).

1.6. Miary skośności.

Literatura:

Polecana literatura:

Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma podstawową wiedzę o opisie statystycznym danych z badań empirycznych. Zna podstawowe pojęcia statystyczne, skale pomiarowe i miary statystyczne.

Umiejętności

Student/-ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie opisu statystycznego pod kierunkiem opiekuna naukowego.

Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi stosowanych w socjologii oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.

Kompetencje społeczne

Student/-ka korzysta z literatury naukowej, rozumie opisy statystyczne wyników badań zamieszczone w pozycjach zwartych i artykułach.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

- uzyskanie min. 51% z prac domowych i kolokwiów na ćwiczeniach

Metody oceniania:

- Zadania domowe

- Kolokwia

- Platforma E-learning (opis statystyczny)

Skala ocen:

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pilipczuk
Prowadzący grup: Elżbieta Grabowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Opis statystyczny

1. Wprowadzenie podstawowych pojęć (populacja, próba, strategia badań prostych i reprezentatywnych)

2. Cechy i skale pomiarowe

3. Miary położenia (modalna, mediana średnia)

4. Miary rozproszenia (dyspersja względna klasyfikacji, rozstęp, odchylenie standardowe, wariancja)

5. Miary współzależności (współczynnik siły związku, współczynniki korelacji rang Spearmana i Kendalla, współczynnik korelacji liniowej Pearsona, analiza regresji liniowej)

6. Miary skośności

Pełny opis:

1. Wprowadzenie podstawowych pojęć

- populacja, próba, strategia badań prostych (wyczerpujących) i reprezentatywnych

- próba reprezentatywna: losowa, systematyczna i celowa.

- próba tendencyjna

- sposoby pobierania próby reprezentatywnej: losowanie proste i warstwowe

2. Podstawowe metody opisu statystycznego

2.1 Cechy i skale pomiarowe

- rodzaje cech

- skala nominalna, porządkowa, interwałowa i stosunkowa

- przekształcanie skal

- cechy skokowe, ciągłe i w przybliżeniu ciągłe

2.2 Miary położenia (tendencji centralnej)

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe (średnia arytmetyczna, środek przedziału zmienności)

2.3 Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (kwartyle, rozstęp)

- skale przedziałowe (odchylenie standardowe, wariancja)

2.4 Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana i Kendalla)

- skale przedziałowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

- analiza regresji liniowej

2.5 Miary skośności

Kolokwium z opisu statystycznego

Literatura:

- H.M. Blalock –„ Statystyka dla socjologów”, PWN, Warszawa 1975

– J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007

- G.A. Ferguson, Y. Takane, „Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice”, PWN, Warszawa 2009

-P. Francuz, R. Mackiewicz –„Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą”, Wyd. KUL, Lublin 2007

- A. Góralski – „ Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice”, PWN, Warszawa 1987

-G. Lissowski, J. Haman, M.Jasiński – „Podstawy statystyki dla socjologów”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2011

- A. Maksimowicz – Ajchel –„Wstęp do statystyki”, WUW, Warszawa 2007

- R. Mayntz – „Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej”, PWN, Warszawa 1985

- J. Podgórski – „Statystyka dla studiów licencjackich”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010

- B. Szulc – „Statystyka dla ekonomistów” t. I i II, PWE, Warszawa 1969

- R. Szwed – „Metody statystyczne w naukach społecznych – elementy teorii i zadania”, Wyd. KUL, Lublin 2000

- G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pilipczuk
Prowadzący grup: Elżbieta Grabowska, Małgorzata Korko, Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat opisu statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe.

Pełny opis:

1. Procedura postępowania badawczego

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)

- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych

- próba a populacja – metody doboru próby badawczej

- analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne)

- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)

- interpretacja wyników badań

2. Podstawowe metody opisu statystycznego

2.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności

2.2. Miary tendencji centralnej

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)

2.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp)

- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

2.4. Miary kształtu rozkładu

- skośność

- kurtoza

2.5. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

Literatura:

Polecana literatura:

Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

• Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach

• Praca na plikach danych zebranych w trakcie zajęć (np. poprzez wypełnienie przez studentów ankiety, kwestionariusza online i/lub wykonanie krótkiego eksperymentu) lub/i udostępnionych przez osobę prowadzącą

• Zadania domowe

• Kolokwia

• Platforma E-learning (opis statystyczny)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h

Godziny pracy własnej studenta: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat opisu statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe.

Pełny opis:

1. Procedura postępowania badawczego

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)

- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych

- próba a populacja – metody doboru próby badawczej

- analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne)

- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)

- interpretacja wyników badań

2. Podstawowe metody opisu statystycznego

2.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności

2.2. Miary tendencji centralnej

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)

2.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp)

- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

2.4. Miary kształtu rozkładu

- skośność

- kurtoza

2.5. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

Literatura:

Polecana literatura:

Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

• Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach

• Zadania domowe

• Kolokwia

• Platforma E-learning (opis statystyczny)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h

Godziny pracy własnej studenta: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat opisu statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe.

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

Kolokwium końcowe. Dodatkowe punkty można uzyskać za:

- aktywność

- zgłoszenie się i samodzielne rozwiązanie na zajęciach zadania dotyczącego nowo poznanego wskaźnika opisu statystycznego

lub

- zajęcie punktowanego miejsca na „olimpiadzie statystycznej” / ustną odpowiedź na pytanie zadane w trakcie ćwiczeń/ samodzielne przygotowanych 5 zadań do każdego poznanego wskaźnika.

Nauka trwa dwa semestry:

- Semestr zimowy (opis statystyczny)

- Semestr letni (wnioskowanie statystyczne)

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z semestru zimowego i letniego.

Pełny opis:

1. Procedura postępowania badawczego

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)

- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych

- próba a populacja – metody doboru próby badawczej

- analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne)

- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)

- interpretacja wyników badań

2. Podstawowe metody opisu statystycznego

2.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności

2.2. Miary tendencji centralnej

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)

2.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp)

- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

2.4. Miary kształtu rozkładu

- skośność

- kurtoza

2.5. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

Literatura:

Polecana literatura:

Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Maksimowicz-Ajchel, A. (2007). Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

• Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach

• Zadania domowe

• Kolokwia

• Platforma E-learning (opis statystyczny)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 30 h

Godziny pracy własnej studenta: 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 punkty

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)