III sektor
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3F-SEK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | III sektor |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. SC, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju. 2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form. 3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce. 4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych. 5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym. 6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations. 7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka rozumie historyczny i ideologiczny kontekst dyskusji dotyczących rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Potrafi interpretować wskazane różnice w obowiązujących przepisach dotyczących organizacji pozarządowych. Rozumie tradycje i przesłanki dystynkcji „prywatne vs publiczne” i potrafi wskazać okoliczności ewolucji instytucjonalnych form tej dystynkcji; potrafi zinterpretować fenomen tzw. quangos (quasi non governmental organizations) i zna podstawowe wyniki badań w tym zakresie. Zna strukturę organizacji pozarządowych we współczesnej Polsce i złożoność mechanizmów ich finansowania oraz towarzyszące im konflikty interesów. Zna źródła podstawowych informacji o organizacjach pozarządowych w Polsce. Rozumie zasady szukania kompromisów pomiędzy realizacją statutowych celów organizacji pozarządowych i komercyjnych zasad gromadzenia środków na działalność organizacji pozarządowych. Umiejętności Student/-ka potrafi analizować źródła finansowania organizacji pozarządowych we współczesnej Polsce. Dostrzega różnice pomiędzy tradycyjną filantropią, funkcjonowaniem zasady wzajemności i współczesnym egoaltruizmem. Potrafi na podstawie powyższych danych interpretować kierunki rozwoju organizacji III sektora. Potrafi przygotowywać diagnostyczne raporty o funkcjonowaniu organizacji pozarządowych i wykorzystywać w tym celu dane o funkcjonowaniu tzw. organizacji pożytku publicznego. Potrafi odpowiedzieć na pytanie o przesłanki wyboru tych OPP, które są warte finansowania w ramach tzw. „1 %” i przedstawić swoje poglądy w sposób zrozumiały dla różnych grup odbiorców. Potrafi analizować rozmaite modele funkcjonowania organizacji III sektora w innych krajach w oparciu o obcojęzyczną literaturę przedmiotu - w szczególności w oparciu o dane zawarte w Eurostacie. Potrafi wypracować sobie opinię o stanie III sektora we współczesnej Polsce i przedyskutować tę opinię z innymi. Kompetencje społeczne Student/-ka dostrzega potrzebę zakorzenienia swoich opinii o organizacjach pozarządowych w dostępnych danych empirycznych i konieczność modyfikowania tych opinii stosownie do bieżących zmian instytucjonalnych. Jest gotów/-owa łączyć wiedzę o funkcjonowaniu organizacji pozarządowych w kraju z aktywnością zmierzającą do ich doskonalenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Frieske | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Frieske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Frieske | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Frieske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. aktywna obecność na zajęciach; 2. znajomość wybranych tekstów i umiejętność ich interpretacji, w tym regulacji prawnych dotyczących tzw. 'organizacji pożytku publicznego w'; 3. studium przypadku wybranego NGO i sporządzenie raportu; Obecność i aktywność na zajęciach: 45 %; Raport - praca własna 25 %; Test - 30 % |
|
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z dwóch części: część pierwsza jest poświęcona problematyce demokracji partycypacyjnej, jej historycznym uwikłaniom i ograniczeniom. Niezależnie od wartości przypisywanych obywatelskiej partycypacji, bywa, że często staje się przed empirycznym pytaniem o to, czy obywatele chcą uczestniczyć w podejmowaniu publicznych decyzji, w jakich formach chcą to robić, etc. Dalej w pierwszej części zajęć omawiane są trzy podstawowe koncepcje społeczeństwa obywatelskiego, tj. koncepcja republikańska, koncepcja liberalna i osobliwości wschodnio-europejskiej koncepcji społeczeństwa obywatelskiego - jako alternatywy dla porządku politycznego.W drugiej części zajęć analizuje się 'skromne' formy obywatelskiej partycypacji - takie m.in., które odwołują się do rozmaicie rozumianych form wolontariatu i pytań dotyczących ich gospodarczej efektywności. W końcowej części zajęć - na konkretnych przykładach - omawiane są wady i zalety 'wolontariatu zinstytucjonalizowanego' i obowiązujące w tej kwestii przepisy dotyczące jego funkcjonowania. Tok zajęć: 1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju. 2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form. 3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce. 4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych. 5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym? 6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations. 7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”. 8.Organizacje pozarządowe w UE i problem 'deficytu demokracji |
|
Literatura: |
J. Bartkowski: Podstawowe fakty o trzecim sektorze: czego nie wiemy o ngosach: w: P. Poławski, (red.): Trzeci Sektor: fasady i realia, Warszawa 2012 (s. 23 - 32); R. Szarfenberg: Ekonomia sektora non-profit, w: P. Poławski, jw., s. 97 - 207); A. Skalec: Komercjalizacja trzeciego sektora - zagrożenie misji organizacji pozarządowych, w: P. Poławski, jw., (s.123 - 154); E. Leś: Organizacje non-profit w nowej polityce społecznej, Warszawa 2013; rozdz. I, (s.15 - 36), rozdz. III, (s. 59 - 78); D. Pietrzyk-Reeves: Idea społec zeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, rozdz. I, (s. 17 - 56); rozdz. II (s. 57 - 118); W. Misztal: Lokalny dialog obywatelski, Warszawa 2008, rozdz. 4, (s. 95 - 115); A. Rymsza: Zagubiona tożsamość ? Warszawa 2013, rozdz. 1 (s. 17 - 37), rozdz. 5 (s.17 - 36), rozdz. 5 (s. 180 - 186); bieżąca publicystyka dotycząca ruchu tzw. 'żółtych kamizelek' |
|
Uwagi: |
Wykład, analiza wybranych tekstów, studia przypadku Praca studenta - udział w zajęciach: 30h - przygotowanie do zajęć: 15h - przygotowanie do egzaminu: 15h Suma godzin aktywności studenta: 60h Studenci poszczególnych grup otrzynają przed pierwszymi zajęciami linki odpowiednich zespołów w Teams'ach Bieżąca komunikacja z członkami poszczególnych grup przez program pocztowy APS Format i warunki wykonywania zadań na kolejne zajęcia zostaną wskazane w roku semestru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Karolina Kehl, Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie aktywnego udziału w zajęciach (w tym w debatach, dyskusjach panelowych, spotkaniach z ekspertami) 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie przygotowanego w ramach zajęć projektu 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji społecznych na podstawie pracy w grupach zadaniowych oraz udziału w dyskusjach Zaliczenie na podstawie przygotowane projektu oraz punktowanej aktywności podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju. 2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form. 3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce. 4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych. 5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym. 6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations. 7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”. |
|
Literatura: |
E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227. E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492. M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 30 godzin - godziny kontaktowe Nakład pracy studenta: 25 godzin - przygotowanie do zajęć 20 godzin - przegląd literatury przedmiotu 30 godzin - uczestnictwo w zadaniach 25 godzin - uczestnictwo w wizytach studyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Karolina Kehl, Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie aktywnego udziału w zajęciach (w tym w debatach, dyskusjach panelowych, spotkaniach z ekspertami) 2. UMIEJĘTNOŚCI - ocena umiejętności, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie przygotowanego w ramach zajęć projektu 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena kompetencji społecznych na podstawie pracy w grupach zadaniowych oraz udziału w dyskusjach Zaliczenie na podstawie przygotowane projektu oraz punktowanej aktywności podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju. 2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form. 3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce. 4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych. 5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym. 6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations. 7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”. |
|
Literatura: |
E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227. E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492. M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 30 godzin - godziny kontaktowe Nakład pracy studenta: 25 godzin - przygotowanie do zajęć 20 godzin - przegląd literatury przedmiotu 30 godzin - uczestnictwo w zadaniach 25 godzin - uczestnictwo w wizytach studyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Korycki | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.