Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

III sektor

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-3F-SEK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: III sektor
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. SC, (3-l) stacj. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju.

2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form.

3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce.

4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych.

5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym.

6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations.

7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka rozumie historyczny i ideologiczny kontekst dyskusji dotyczących rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

Potrafi interpretować wskazane różnice w obowiązujących przepisach dotyczących organizacji pozarządowych.

Rozumie tradycje i przesłanki dystynkcji „prywatne vs publiczne” i potrafi wskazać okoliczności ewolucji instytucjonalnych form tej dystynkcji; potrafi zinterpretować fenomen tzw. quangos (quasi non governmental organizations) i zna podstawowe wyniki badań w tym zakresie.

Zna strukturę organizacji pozarządowych we współczesnej Polsce i złożoność mechanizmów ich finansowania oraz towarzyszące im konflikty interesów.

Zna źródła podstawowych informacji o organizacjach pozarządowych w Polsce.

Rozumie zasady szukania kompromisów pomiędzy realizacją statutowych celów organizacji pozarządowych i komercyjnych zasad gromadzenia środków na działalność organizacji pozarządowych.

Umiejętności

Student/-ka potrafi analizować źródła finansowania organizacji pozarządowych we współczesnej Polsce.

Dostrzega różnice pomiędzy tradycyjną filantropią, funkcjonowaniem zasady wzajemności i współczesnym egoaltruizmem.

Potrafi na podstawie powyższych danych interpretować kierunki rozwoju organizacji III sektora.

Potrafi przygotowywać diagnostyczne raporty o funkcjonowaniu organizacji pozarządowych i wykorzystywać w tym celu dane o funkcjonowaniu tzw. organizacji pożytku publicznego.

Potrafi odpowiedzieć na pytanie o przesłanki wyboru tych OPP, które są warte finansowania w ramach tzw. „1 %” i przedstawić swoje poglądy w sposób zrozumiały dla różnych grup odbiorców.

Potrafi analizować rozmaite modele funkcjonowania organizacji III sektora w innych krajach w oparciu o obcojęzyczną literaturę przedmiotu - w szczególności w oparciu o dane zawarte w Eurostacie.

Potrafi wypracować sobie opinię o stanie III sektora we współczesnej Polsce i przedyskutować tę opinię z innymi.

Kompetencje społeczne

Student/-ka dostrzega potrzebę zakorzenienia swoich opinii o organizacjach pozarządowych w dostępnych danych empirycznych i konieczność modyfikowania tych opinii stosownie do bieżących zmian instytucjonalnych.

Jest gotów/-owa łączyć wiedzę o funkcjonowaniu organizacji pozarządowych w kraju z aktywnością zmierzającą do ich doskonalenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Frieske
Prowadzący grup: Kazimierz Frieske
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Frieske
Prowadzący grup: Kazimierz Frieske
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. aktywna obecność na zajęciach; 2. znajomość wybranych tekstów i umiejętność ich interpretacji, w tym regulacji prawnych dotyczących tzw. 'organizacji pożytku publicznego w'; 3. studium przypadku wybranego NGO i sporządzenie raportu;

Obecność i aktywność na zajęciach: 45 %; Raport - praca własna 25 %; Test - 30 %

Pełny opis:

Zajęcia składają się z dwóch części: część pierwsza jest poświęcona problematyce demokracji partycypacyjnej, jej historycznym uwikłaniom i ograniczeniom. Niezależnie od wartości przypisywanych obywatelskiej partycypacji, bywa, że często staje się przed empirycznym pytaniem o to, czy obywatele chcą uczestniczyć w podejmowaniu publicznych decyzji, w jakich formach chcą to robić, etc. Dalej w pierwszej części zajęć omawiane są trzy podstawowe koncepcje społeczeństwa obywatelskiego, tj. koncepcja republikańska, koncepcja liberalna i osobliwości wschodnio-europejskiej koncepcji społeczeństwa obywatelskiego - jako alternatywy dla porządku politycznego.W drugiej części zajęć analizuje się 'skromne' formy obywatelskiej partycypacji - takie m.in., które odwołują się do rozmaicie rozumianych form wolontariatu i pytań dotyczących ich gospodarczej efektywności. W końcowej części zajęć - na konkretnych przykładach - omawiane są wady i zalety 'wolontariatu zinstytucjonalizowanego' i obowiązujące w tej kwestii przepisy dotyczące jego funkcjonowania.

Tok zajęć:

1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju.

2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form.

3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce.

4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych.

5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym?

6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations.

7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”.

8.Organizacje pozarządowe w UE i problem 'deficytu demokracji

Literatura:

J. Bartkowski: Podstawowe fakty o trzecim sektorze: czego nie wiemy o ngosach: w: P. Poławski, (red.): Trzeci Sektor: fasady i realia, Warszawa 2012 (s. 23 - 32);

R. Szarfenberg: Ekonomia sektora non-profit, w: P. Poławski, jw., s. 97 - 207);

A. Skalec: Komercjalizacja trzeciego sektora - zagrożenie misji organizacji pozarządowych, w: P. Poławski, jw., (s.123 - 154);

E. Leś: Organizacje non-profit w nowej polityce społecznej, Warszawa 2013; rozdz. I, (s.15 - 36), rozdz. III, (s. 59 - 78);

D. Pietrzyk-Reeves: Idea społec zeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, rozdz. I, (s. 17 - 56); rozdz. II (s. 57 - 118);

W. Misztal: Lokalny dialog obywatelski, Warszawa 2008, rozdz. 4, (s. 95 - 115);

A. Rymsza: Zagubiona tożsamość ? Warszawa 2013, rozdz. 1 (s. 17 - 37), rozdz. 5 (s.17 - 36), rozdz. 5 (s. 180 - 186);

bieżąca publicystyka dotycząca ruchu tzw. 'żółtych kamizelek'

Uwagi:

Wykład, analiza wybranych tekstów, studia przypadku

Praca studenta

- udział w zajęciach: 30h

- przygotowanie do zajęć: 15h

- przygotowanie do egzaminu: 15h

Suma godzin aktywności studenta: 60h

Studenci poszczególnych grup otrzynają przed pierwszymi zajęciami linki odpowiednich zespołów w Teams'ach

Bieżąca komunikacja z członkami poszczególnych grup przez program pocztowy APS

Format i warunki wykonywania zadań na kolejne zajęcia zostaną wskazane w roku semestru

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Karolina Kehl, Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie aktywnego udziału w zajęciach (w tym w debatach, dyskusjach panelowych, spotkaniach z ekspertami)

2. UMIEJĘTNOŚCI

- ocena umiejętności, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie przygotowanego w ramach zajęć projektu

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ocena kompetencji społecznych na podstawie pracy w grupach zadaniowych oraz udziału w dyskusjach

Zaliczenie na podstawie przygotowane projektu oraz punktowanej aktywności podczas zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju.

2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form.

3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce.

4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych.

5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym.

6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations.

7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”.

Literatura:

E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227.

E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492.

M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska

https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF

Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach

pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

30 godzin - godziny kontaktowe

Nakład pracy studenta:

25 godzin - przygotowanie do zajęć

20 godzin - przegląd literatury przedmiotu

30 godzin - uczestnictwo w zadaniach

25 godzin - uczestnictwo w wizytach studyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Karolina Kehl, Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie aktywnego udziału w zajęciach (w tym w debatach, dyskusjach panelowych, spotkaniach z ekspertami)

2. UMIEJĘTNOŚCI

- ocena umiejętności, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie przygotowanego w ramach zajęć projektu

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- ocena kompetencji społecznych na podstawie pracy w grupach zadaniowych oraz udziału w dyskusjach

Zaliczenie na podstawie przygotowane projektu oraz punktowanej aktywności podczas zajęć

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju.

2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form.

3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce.

4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych.

5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym.

6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations.

7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”.

Literatura:

E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227.

E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492.

M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska

https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF

Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach

pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

30 godzin - godziny kontaktowe

Nakład pracy studenta:

25 godzin - przygotowanie do zajęć

20 godzin - przegląd literatury przedmiotu

30 godzin - uczestnictwo w zadaniach

25 godzin - uczestnictwo w wizytach studyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Korycki
Prowadzący grup: Mateusz Bieńkowski, Arkadiusz Korycki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)