Dzieje PRL
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3F-PRL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dzieje PRL |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. SC, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie 2. Lata 40 i powojenna Polska 3. Lata powojenne ze współczesnej perspektywy – filmowe przedstawienia 4. Lata stalinizmu 5. 1956 rok w Polsce i w regionie 6. W. Gomułka i “mała stabilizacja: - film. M. Drygasa “Jeden dzień w PRL” 7. 1968 rok w Polsce. 8. Projekcja filmu “Dworzec Gdański” M. Zmarz-Koczanowicz, dyskusja. 9. 1970 rok, dekada Gierka, rok 1976. 10. Polska opozycja: KOR, drugi obieg, 1980 rok, fenomen “Solidarności” 11. Stan wojenny. 12. Lata 80 – schyłek PRL 13. Pamiętanie PRL – współczesne przedstawienia 14. Kolokwium zaliczeniowe 15. Podsumowanie, omówienie wyników |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych PRL (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i medycznych) i ich elementach w wymiarze krajowym. Posiada wiedzę o ma wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych w czasach PRL i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich historycznej genezie i zachodzących w czasie zmianach. Umiejętności Student/-ka potrafi prawidłowo przedstawić, identyfikować i krytycznie interpretować zjawiska społeczne i kulturowe z okresu PRL. Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się, samodzielnie czytać lektury i przyswajać inne wytwory kultury z czasów PRL oraz współczesne. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, m.in. czytając wybrane lektury i oglądając filmy. Czuje się odpowiedzialny/-a za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, w tym przypadku za ocalenie pamięci o czasach PRL i rozumie potrzebę utrwalenia i interpretacji tego dziedzictwa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Cobel-Tokarska | |
Prowadzący grup: | Marta Cobel-Tokarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
egzamin w formie zdalnej, lektura ze spisu lektur |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie – quiz wiedzy o PRL 2. Lata 40 i powojenna Polska 3. Lata powojenne ze współczesnej perspektywy – filmowe przedstawienia 4. Lata stalinizmu 5. 1956 rok w Polsce i w regionie 6. W. Gomułka i “mała stabilizacja: - film. M. Drygasa “Jeden dzień w PRL” 7. 1968 rok w Polsce. 8. Projekcja filmu “Dworzec Gdański” M. Zmarz-Koczanowicz, dyskusja. 9. 1970 rok, dekada Gierka, rok 1976. 10. Polska opozycja: KOR, drugi obieg, 1980 rok, fenomen “Solidarności” 11. Stan wojenny. 12. Lata 80 – schyłek PRL 13. Pamiętanie PRL – współczesne przedstawienia 14. Kolokwium zaliczeniowe 15. Podsumowanie, omówienie wyników |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Jacek Żakowski, Jacek Kuroń „PRL dla początkujących” Wrocław 1995 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA jedna pozycja na egzamin do wyboru: Z serii „W krainie PRL” wydawnictwa TRIO n.p.: Błażej Brzostek „Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy lat 1955–1970” Krzysztof Kosiński „Nastolatki 81.Świadomość nastolatków w epoce "Solidarności"” Jerzy Kochanowski, Piotr Majewski, Tomasz Markiewicz, Konrad Rokicki „Zbudować Warszawę piękną... O nowy krajobraz stolicy (1944–1956)” Adam Leszczyński „Sprawy do załatwienia. Listy do "Po Prostu" w latach 1955–1957” Piotr Osęka „Rytuały stalinizmu. Oficjalne święta i uroczystości rocznicowe w Polsce 1944–1956” Marcin Majowski „Polska Ludowa zaprasza. Polityka turystyczna w czasach Edwarda Gierka” Anna Pelka „Teksas-land. Moda młodzieżowa w PRL” Patryk Pleskot „Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych” Ewelina Szpak „Między osiedlem a zagrodą. Życie codzienne mieszkańców PGR-ów” Przemysław Zieliński „Scena rockowa w PRL. Historia, organizacja, znaczenie” Paweł Sowiński „Wakacje w Polsce Ludowej. Polityka władz i ruch turystyczny” ....lub inne z tej serii |
|
Uwagi: |
wykład z elementami konwersatorium, pokazy filmów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Cobel-Tokarska | |
Prowadzący grup: | Marta Cobel-Tokarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
test z treści wykładów w aplikacji MS Forms. Pisemna recenzja 1 lektury wybranej z listy. Dodatkowe punkty do testu można zdobyć zaliczając nieobowiązkowe prace domowe w trakcie semestru. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie 2. Lata 40 i powojenna Polska 3. Lata powojenne ze współczesnej perspektywy – filmowe przedstawienia 4. Lata stalinizmu 5. 1956 rok w Polsce i w regionie 6. W. Gomułka i “mała stabilizacja: - film. M. Drygasa “Jeden dzień w PRL” 7. 1968 rok w Polsce. 8. Projekcja filmu “Dworzec Gdański” M. Zmarz-Koczanowicz, dyskusja. 9. 1970 rok, dekada Gierka, rok 1976. 10. Polska opozycja: KOR, drugi obieg, 1980 rok, fenomen “Solidarności” 11. Stan wojenny. 12. Lata 80 – schyłek PRL 13. Pamiętanie PRL – współczesne przedstawienia 14. Kolokwium zaliczeniowe 15. Podsumowanie, omówienie wyników |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Jacek Żakowski, Jacek Kuroń „PRL dla początkujących” Wrocław 1995 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA jedna pozycja na egzamin do wyboru: Z serii „W krainie PRL” wydawnictwa TRIO n.p.: Błażej Brzostek „Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy lat 1955–1970” Krzysztof Kosiński „Nastolatki 81.Świadomość nastolatków w epoce "Solidarności"” Jerzy Kochanowski, Piotr Majewski, Tomasz Markiewicz, Konrad Rokicki „Zbudować Warszawę piękną... O nowy krajobraz stolicy (1944–1956)” Adam Leszczyński „Sprawy do załatwienia. Listy do "Po Prostu" w latach 1955–1957” Piotr Osęka „Rytuały stalinizmu. Oficjalne święta i uroczystości rocznicowe w Polsce 1944–1956” Marcin Majowski „Polska Ludowa zaprasza. Polityka turystyczna w czasach Edwarda Gierka” Anna Pelka „Teksas-land. Moda młodzieżowa w PRL” Patryk Pleskot „Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych” Ewelina Szpak „Między osiedlem a zagrodą. Życie codzienne mieszkańców PGR-ów” Przemysław Zieliński „Scena rockowa w PRL. Historia, organizacja, znaczenie” Paweł Sowiński „Wakacje w Polsce Ludowej. Polityka władz i ruch turystyczny” ....lub inne z tej serii |
|
Uwagi: |
metody dydaktyczne: wykład na platformie MS Teams, projekcje filmów, dyskusja nakład pracy studenta: 1. udział w zajęciach 30 h 2. przygotowanie do egzaminu, prace domowe 30 h 3. lektura i pisanie recenzji 30 h w sumie 90h , co odpowiada 3 punktom ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Cobel-Tokarska | |
Prowadzący grup: | Marta Cobel-Tokarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
test z treści wykładów w aplikacji MS Forms. Pisemna recenzja 1 lektury wybranej z listy. Dodatkowe punkty do testu można zdobyć zaliczając nieobowiązkowe prace domowe w trakcie semestru. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie 2. Lata 40 i powojenna Polska 3. Lata powojenne ze współczesnej perspektywy – filmowe przedstawienia 4. Lata stalinizmu 5. 1956 rok w Polsce i w regionie 6. W. Gomułka i “mała stabilizacja: - film. M. Drygasa “Jeden dzień w PRL” 7. 1968 rok w Polsce. 8. Projekcja filmu “Dworzec Gdański” M. Zmarz-Koczanowicz, dyskusja. 9. 1970 rok, dekada Gierka, rok 1976. 10. Polska opozycja: KOR, drugi obieg, 1980 rok, fenomen “Solidarności” 11. Stan wojenny. 12. Lata 80 – schyłek PRL 13. Pamiętanie PRL – współczesne przedstawienia 14. Kolokwium zaliczeniowe 15. Podsumowanie, omówienie wyników |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Jacek Żakowski, Jacek Kuroń „PRL dla początkujących” Wrocław 1995 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA jedna pozycja na egzamin do wyboru: Z serii „W krainie PRL” wydawnictwa TRIO n.p.: Błażej Brzostek „Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy lat 1955–1970” Krzysztof Kosiński „Nastolatki 81.Świadomość nastolatków w epoce "Solidarności"” Jerzy Kochanowski, Piotr Majewski, Tomasz Markiewicz, Konrad Rokicki „Zbudować Warszawę piękną... O nowy krajobraz stolicy (1944–1956)” Adam Leszczyński „Sprawy do załatwienia. Listy do "Po Prostu" w latach 1955–1957” Piotr Osęka „Rytuały stalinizmu. Oficjalne święta i uroczystości rocznicowe w Polsce 1944–1956” Marcin Majowski „Polska Ludowa zaprasza. Polityka turystyczna w czasach Edwarda Gierka” Anna Pelka „Teksas-land. Moda młodzieżowa w PRL” Patryk Pleskot „Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych” Ewelina Szpak „Między osiedlem a zagrodą. Życie codzienne mieszkańców PGR-ów” Przemysław Zieliński „Scena rockowa w PRL. Historia, organizacja, znaczenie” Paweł Sowiński „Wakacje w Polsce Ludowej. Polityka władz i ruch turystyczny” ....lub inne z tej serii |
|
Uwagi: |
metody dydaktyczne: wykład na platformie MS Teams, projekcje filmów, dyskusja nakład pracy studenta: 1. udział w zajęciach 30 h 2. przygotowanie do egzaminu, prace domowe 30 h 3. lektura i pisanie recenzji 30 h w sumie 90h , co odpowiada 3 punktom ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Cobel-Tokarska | |
Prowadzący grup: | Marta Cobel-Tokarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
test z treści wykładów w aplikacji MS Forms. Pisemna recenzja 1 lektury wybranej z listy. Dodatkowe punkty do testu można zdobyć zaliczając nieobowiązkowe prace domowe w trakcie semestru. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie 2. Lata 40 i powojenna Polska 3. Lata powojenne ze współczesnej perspektywy – filmowe przedstawienia 4. Lata stalinizmu 5. 1956 rok w Polsce i w regionie 6. W. Gomułka i “mała stabilizacja: - film. M. Drygasa “Jeden dzień w PRL” 7. 1968 rok w Polsce. 8. Projekcja filmu “Dworzec Gdański” M. Zmarz-Koczanowicz, dyskusja. 9. 1970 rok, dekada Gierka, rok 1976. 10. Polska opozycja: KOR, drugi obieg, 1980 rok, fenomen “Solidarności” 11. Stan wojenny. 12. Lata 80 – schyłek PRL 13. Pamiętanie PRL – współczesne przedstawienia 14. Kolokwium zaliczeniowe 15. Podsumowanie, omówienie wyników |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Jacek Żakowski, Jacek Kuroń „PRL dla początkujących” Wrocław 1995 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA jedna pozycja na egzamin do wyboru: Z serii „W krainie PRL” wydawnictwa TRIO n.p.: Błażej Brzostek „Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy lat 1955–1970” Krzysztof Kosiński „Nastolatki 81.Świadomość nastolatków w epoce "Solidarności"” Jerzy Kochanowski, Piotr Majewski, Tomasz Markiewicz, Konrad Rokicki „Zbudować Warszawę piękną... O nowy krajobraz stolicy (1944–1956)” Adam Leszczyński „Sprawy do załatwienia. Listy do "Po Prostu" w latach 1955–1957” Piotr Osęka „Rytuały stalinizmu. Oficjalne święta i uroczystości rocznicowe w Polsce 1944–1956” Marcin Majowski „Polska Ludowa zaprasza. Polityka turystyczna w czasach Edwarda Gierka” Anna Pelka „Teksas-land. Moda młodzieżowa w PRL” Patryk Pleskot „Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych” Ewelina Szpak „Między osiedlem a zagrodą. Życie codzienne mieszkańców PGR-ów” Przemysław Zieliński „Scena rockowa w PRL. Historia, organizacja, znaczenie” Paweł Sowiński „Wakacje w Polsce Ludowej. Polityka władz i ruch turystyczny” ....lub inne z tej serii |
|
Uwagi: |
metody dydaktyczne: wykład na platformie MS Teams, projekcje filmów, dyskusja nakład pracy studenta: 1. udział w zajęciach 30 h 2. przygotowanie do egzaminu, prace domowe 30 h 3. lektura i pisanie recenzji 30 h w sumie 90h , co odpowiada 3 punktom ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Cobel-Tokarska | |
Prowadzący grup: | Marta Cobel-Tokarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Test pisemny z treści wykładów Pisemna recenzja 1 lektury wybranej z listy. Dodatkowe punkty do testu można zdobyć zaliczając nieobowiązkowe prace domowe w trakcie semestru. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie 2. Lata 40 i powojenna Polska 3. Lata powojenne ze współczesnej perspektywy – filmowe przedstawienia 4. Lata stalinizmu 5. 1956 rok w Polsce i w regionie 6. W. Gomułka i “mała stabilizacja: - film. M. Drygasa “Jeden dzień w PRL” 7. 1968 rok w Polsce. 8. Projekcja filmu “Dworzec Gdański” M. Zmarz-Koczanowicz, dyskusja. 9. 1970 rok, dekada Gierka, rok 1976. 10. Polska opozycja: KOR, drugi obieg, 1980 rok, fenomen “Solidarności” 11. Stan wojenny. 12. Lata 80 – schyłek PRL 13. Pamiętanie PRL – współczesne przedstawienia 14. Kolokwium zaliczeniowe 15. Podsumowanie, omówienie wyników |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Jacek Żakowski, Jacek Kuroń „PRL dla początkujących” Wrocław 1995 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA jedna pozycja na egzamin do wyboru: Z serii „W krainie PRL” wydawnictwa TRIO n.p.: Błażej Brzostek „Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy lat 1955–1970” Krzysztof Kosiński „Nastolatki 81.Świadomość nastolatków w epoce "Solidarności"” Jerzy Kochanowski, Piotr Majewski, Tomasz Markiewicz, Konrad Rokicki „Zbudować Warszawę piękną... O nowy krajobraz stolicy (1944–1956)” Adam Leszczyński „Sprawy do załatwienia. Listy do "Po Prostu" w latach 1955–1957” Piotr Osęka „Rytuały stalinizmu. Oficjalne święta i uroczystości rocznicowe w Polsce 1944–1956” Marcin Majowski „Polska Ludowa zaprasza. Polityka turystyczna w czasach Edwarda Gierka” Anna Pelka „Teksas-land. Moda młodzieżowa w PRL” Patryk Pleskot „Wielki mały ekran. Telewizja a codzienność Polaków w latach sześćdziesiątych” Ewelina Szpak „Między osiedlem a zagrodą. Życie codzienne mieszkańców PGR-ów” Przemysław Zieliński „Scena rockowa w PRL. Historia, organizacja, znaczenie” Paweł Sowiński „Wakacje w Polsce Ludowej. Polityka władz i ruch turystyczny” ....lub inne z tej serii |
|
Uwagi: |
metody dydaktyczne: wykład na platformie MS Teams, projekcje filmów, dyskusja nakład pracy studenta: 1. udział w zajęciach 30 h 2. przygotowanie do egzaminu, prace domowe 30 h 3. lektura i pisanie recenzji 30 h w sumie 90h , co odpowiada 3 punktom ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.