Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-2S-SME
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia mediów
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy: Obowiązkowe dla II r. SC, socjologia mediów, stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1 Teorie i koncepcje w obszarze socjologii mediów.

2. Metodologia badań mediów.

3. Procesy społeczne związane z mediami.

4. Media a Internet.

5. Analiza wybranych mechanizmów ze świata mediów, marketingu i public relations.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o znaczeniu socjologii mediów oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej.

Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą teorie i metodologię z zakresu socjologii mediów.

Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji rynku medialnego.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady związane z ochroną własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.

Umiejętności

Student/-ka posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk z obszaru problematyki mediów z zastosowaniem specyficznych metod badawczych.

Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych tekstów i wytworów medialnych.

Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień z zakresu nauk społecznych, stosując przyjęte w socjologii standardy.

Kompetencje społeczne

Student/-ka respektuje zasady etyki zawodowej socjologa oraz normy i reguły prawne, zawodowe i moralne w celu rozwiązania problemów w obszarze badania i analizy rynku medialnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Chutnik
Prowadzący grup: Agata Chutnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pisemnej

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi i poszerzonymi pojęciami i teoriami z zakresu socjologii mediów, a także wykonanie podczas warsztatu pracy badawczej związanej z tematyką zajęć.

Literatura:

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Lisowska-Magdziarz, Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania

Maigret E., Socjologia komunikacji i mediów, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012;

McQuail, Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008,

Pisarek W, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006 (wybrane hasła).

Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Bielsko-Biała 2007 (wybrane rozdziały).

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wykład: prezentacja multimedialna, wystąpienie

Ćwiczenia: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, prace pisemne

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 60 h

2. Opracowanie przedstawionych na zajęciach treści - 30 h

3. Zapoznanie się z wybraną literaturą - 30 h

4. Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia - 30h

5. Przygotowanie prac pisemnych 30h

Sumarycznie: 180h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Sitek
Prowadzący grup: Anna Sitek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Kryteria zaliczenia

- obecność na zajęciach – limit nieobecności to dwa spotkania. W przypadku każdej kolejnej nieobecności student będzie zobowiązany do merytorycznego zaliczenia treści zajęć na dyżurze. Zaliczenie owo powinno odbyć się najpóźniej w czasie drugiego tygodnia od powstania zaległości. Niedotrzymanie terminu powoduje brak zaliczenia

- przygotowanie do zajęć i aktywność – do zajęć trzeba być przygotowanym przez wnikliwe studia nad proponowanym problemem. Wymagane jest przestudiowanie wszystkich wymienionych lektur. Aktywność rozumiana jest jako zabieranie głosu, udział w dyskusji, zadawanie sensownych pytań. Pozytywna aktywność za zajęciach jest warunkiem zaliczenia zajęć. Przygotowanie i aktywność będą oceniane.

- referat – wypowiedź ustna (20-30 min.) na temat związany z zagadnieniami poruszanymi w trakcie kursu. Temat wystąpienia musi zostać ustalony z prowadzącym co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i wygłoszony w trakcie ćwiczeń. Referat powinien cechować się rzetelnością, logiczną kompozycją i komunikatywnością. Ocenie podlegać będą również sposób przekazywania informacji oraz źródła informacji stanowiące podstawę jego opracowania. Referat stanowi podstawę zaliczenia ćwiczeń.

Punkty możliwe do zdobycia (w):

14 pkt. – obecność

14 pkt. - przygotowanie i aktywność

Punkty możliwe do zdobycia (ćw):

14 pkt. – obecność

14 pkt. - przygotowanie i aktywność

5 pkt. – referat

Kryteria uzyskania oceny:

min. 60% = 3

61-69% = 3+

70-79% = 4

80-89% = 4+

90-100% = 5

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami, problemami oraz kategoriami poznawczymi socjologii mediów. Kurs obejmuje kwestie podstawowe i fundamentalne dla dyscypliny socjologicznej.

Ramowy plan zajęć:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych

3. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne

Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a

4. Rola i funkcje mediów

5. Rewolucja big data i dataizm

6. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś

7. Problemy mediów

Kontrowersyjn

8. Media jako źródło dezinformacji

9. Społeczność wirtualna

10. Cyfryzacja i digitalizacja kultury

11. ………………………………………………….. (prowadzący zastrzega możliwość zaproszenia na zajęcia gościa specjalnego; w przypadku nieskorzystania z wyżej wskazanej możliwości temat zajęć zostanie uzgodniony ze studentami; termin zajęć może zostać zrealizowany w dowolnym momencie)

12. Podsumowanie zajęć/zaliczenie przedmiotu

Literatura:

2. Media jako przedmiot zainteresowań i badań socjologicznych

a) Mik, Cezary. 1999. Media masowe w europejskim prawie wspólnotowym. Toruń: TNOiK, Rozdział pierwszy: Pojęcie mediów masowych.

b) La Verne, Thomas i Robert J. Anderson. 1977. Sociology. The study of human relationship. Nowy Jork: HBS, s. 201-214.

c) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza,

s. 1-68.

d) Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdział 13.

3. Media i komunikacja społeczna – wybrane teorie socjologiczne

a) Majgret, Eric. 2012. Socjologia komunikacji i mediów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza,

s. 69-159.

4. Społeczeństwo informacyjne w ujęciu Manuela Castells’a

a) Castells, Manuel. 2007. Społeczeństwo sieciowe. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

b) Castells, Manuel. 2009. Sieć nasza powszechna, w: Gazeta Wyborcza.

c) Castells, Manuel. 2009. Obywatel rodzi się w sieci, w: Gazeta Wyborcza.

5. Rola i funkcje mediów

a) Kozłowska, Anna. 2006. Odziaływanie mass mediów. Warszawa: SGH, s. 67-186.

6. Rewolucja big data i dataizm

a) Film dokumentalny „Hakowanie świata”

b) a) Harrari, Yuval Noah. 2018. Homo deus. Krótka historia jutra. Kraków: Wydawnictwo Literackie, rozdział 11.

7. Propaganda w mediach – wczoraj i dziś

a) Urbanek, Grzegorz. 2017. Propaganda w mediach ery web 2.0. Przykłady wykorzystania propagandy w filmach internetowych do komunikacji politycznej, w: Security, Economy & Law, 4/2017 (XVII).

8. Problemy mediów

a) Brenda-Mańkowska, Adriana. 2019. Fake news, clickbait, żebrolaki – problemy mediów w dobie postprawdy, w: Tanaś, Violetta i Wojciech Welskop (red.). 2019. Media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu u Nauki o Zdrowiu.

b) Pańka, Daria. 2019. Hejting, trolling i unboxing – o współczesnym wpływie języka angielskiego na język polski używany na Facebooku, w: w: Tanaś, Violetta i Wojciech Welskop (red.). 2019. Media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu u Nauki o Zdrowiu.

c) Film dokumentalny „Cyberpiekło: jak ujawniono internetowy koszmar”.

9. Kontrowersyjne programy i ich wpływ na zachowania społeczne

a) Grębowiec, Mariusz. 2010. Reklamy kontrowersyjne i ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych przez konsumenta, w: Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 3(52), s. 444-455.

10. Media jako źródło dezinformacji

a) Film dokumentalny „Czasy postprawdy: My, media”.

b) Wala, Łukasz. 2015. Dezinformacja społeczeństwa realizowana przez media internetowe a jej społeczna akceptacja, w: Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, vol. 18, nr 1.

c) Witkowska, Joanna. 2006. Polityka-media-dezinformacja – demaskowanie wroga w prasie komunistycznej w Polsce na przykładzie Wielkiej Brytanii, w: Global Media Journal, nr 2(2).

d) Nowak, Paweł. 2018. Google pierwszym źródłem (dez)informacji?, w: Zarządzanie w Kulturze, vol. 18, z. 2.

11. Społeczność wirtualna

a) Szpunar, Magdalena. 2004. Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności eksplikacja socjologiczna, w: Studia Socjologiczne, nr 2(173).

b) Tonnies, Ferdinand. 2008. Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

12. Cyfryzacja i digitalizacja kultury

a) Szczepaniak, Marika. 2018. Cyfryzacja jako główny czynnik wpływu na nowe formy współczesnej sztuki a ich przynależność do kategorii kultury artystycznej, w: Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej, r.LXVIII.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wykład: metoda podawcza (prezentacja multimedialna, wystąpienie)

Ćwiczenia: dyskusja, praca z tekstem, referat

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 60 h

2. Praca własna studentów - 120 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)