Państwo i gospodarka a społeczeństwo obywatelskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2S-PAG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Państwo i gospodarka a społeczeństwo obywatelskie |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. SC, socjologia zmiany społecznej, stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Idea i historia społeczeństwa obywatelskiego. 2. Kondycja społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i Europie. 3. Obywatelska polityka społeczna. 4. Samoorganizacja społeczeństwa. 5. Współpraca międzysektorowa. 6. Rola państwa i inicjatyw obywatelskich w sytuacji zmieniających się rynków pracy. 7. Partycypacja publiczna i społeczna. 8. Charakterystyka liderów i działaczy inicjatyw obywatelskich. 9. Nowe ruchy społeczne. 10. Polityka protestu i obywatelskiego nieposłuszeństwa. 11. Społeczności wirtualne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę odnoszącą się do problematyki społeczeństwa obywatelskiego. Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach socjologii społeczeństwa obywatelskiego. Ma wiedzę o metodach, narzędziach oraz technikach pozyskiwania danych, pozwalających badać i opisywać przejawy społeczeństwa obywatelskiego, w tym między innymi odnoszące się do zaufania społecznego, działalności na rzecz społeczności lokalnej, zaangażowania w organizacje III sektora i działania IV sektora, wolontariat. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę i pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do opisu i analizy procesów społecznych. Potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury ważne z punktu widzenia socjologii. Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych. Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań w obrębie problematyki społeczeństwa obywatelskiego. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Umie samodzielnie uzupełniać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz inicjować podobne działania u innych osób. Kompetencje społeczne Student/-ka uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest gotów/-owa do krytycznej oceny odbieranych treści. Jest gotowy/-owa do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność i przedsiębiorczość oraz angażuje się we współpracę na rzecz środowiska społecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Bieńkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Bieńkowski, Arkadiusz Korycki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
- Zasady ustroju Polski. I, II i III sektor - Ustrój samorządu terytorialnego - Historia i idea społeczeństwa obywatelskiego - Wpływ społeczeństwa obywatelskiego na kształtowanie polityk publicznych - Demokracja bezpośrednia - historyczne wzorce obywatelstwa - tradycje samoorganizacji - kapitał społeczny - relacje między III sektorem a innymi sektorami |
|
Literatura: |
Dolnicki B: (2024), Samorząd terytorialny, wydanie 9, Wolers Kluwer Warszawa . Hausner J. (2008) (red.), Ekonomia społeczna a rozwój. Kraków: Wydawnictwo Małopolskiej Szkoły Publicznej Leś E. 2001: Zarys historii dobroczynności i filantropii w Polsce, Prószyński i S-ka, Warszawa, Rozdział II: Dobroczynność i filantropia pod zaborami Putnam R. 1995: Demokracja w działaniu, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków, Rozdział 5. W poszukiwaniu źródeł wspólnoty obywatelskie Skrzydło W: (2014), Ustrój Polityczny RP w świetle konstytucji z 1997 R., Lex Wolters Kluwer, Warszawa Raport GUS. Gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego 2022 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia wykład: prezentacja multimedialna, wystąpienie Nakład pracy studenta: 30 godzin - godziny kontaktowe Nakład pracy studenta: 25 godzin - przygotowanie do zajęć 25 godzin - przegląd literatury przedmiotu 35 godzin - wykonywanie zadań na zajęciach 25 godzin - przygotowanie do zaliczenia 110 godzin odpowiada 4 punktom ECTS: |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.