Historia socjologii polskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2F-HSP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia socjologii polskiej |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Prekursorzy socjologii w Polsce doby oświecenia: Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj; Józef Supiński i znaczenie jego pozytywistycznej teorii rozwoju społecznego w kształtowaniu się dyskursu socjologicznego w Polsce. 2. Socjologizm i teoria konfliktu społecznego Ludwika Gumplowicza; Ludwik Krzywicki: socjologia, etnografia i teoria kultury. 3. Socjologia i nauka o narodzie Bolesława Limanowskiego. 4. Franciszek Bujak: socjologia i dzieje gospodarcze. 5. Kultura i religia w myśli socjologicznej Stefana Czarnowskiego. 6. Podstawowe założenia i koncepcje kulturalizmu i socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego. 7. Stanisława Ossowskiego teoria więzi społecznej i struktury klasowej. 8. Marii Ossowskiej teoria zmian społecznych związanych z industrializacją i urbanizacją. 9. Ks. Franciszka Mirka humanistyczna socjologia religii. 10. Socjologia kultury Antoniny Kłoskowskiej. |
Literatura: | |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o klasycznych polskich teoriach socjologicznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, opisywanych w klasycznych polskich teoriach socjologicznych. Ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury w kontekście klasycznych polskich teorii socjologicznych. Umiejętności Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury związane z klasycznymi, polskimi teoriami socjologicznymi. Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych. Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę na temat klasycznych polskich teorii socjologicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest przygotowany/-a do krytycznej oceny odbieranych treści. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Prekursorzy socjologii w Polsce doby oświecenia: Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj; Józef Supiński i znaczenie jego pozytywistycznej teorii rozwoju społecznego w kształtowaniu się dyskursu socjologicznego w Polsce. 2. Socjologizm i teoria konfliktu społecznego Ludwika Gumplowicza; Ludwik Krzywicki: socjologia, etnografia i teoria kultury. 3. Socjologia i nauka o narodzie Bolesława Limanowskiego. 4. Franciszek Bujak: socjologia i dzieje gospodarcze. 5. Kultura i religia w myśli socjologicznej Stefana Czarnowskiego. 6. Podstawowe założenia i koncepcje kulturalizmu i socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego. 7. Stanisława Ossowskiego teoria więzi społecznej i struktury klasowej. 8. Marii Ossowskiej teoria zmian społecznych związanych z industrializacją i urbanizacją. 9. Ks. Franciszka Mirka humanistyczna socjologia religii. 10. Socjologia kultury Antoniny Kłoskowskiej. |
|
Literatura: |
Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917; Chałubiński M., Stanisław Ossowski, Warszawa 2007; Fryszkowska W., Kosiński S., Lwowskie początki socjologii polskiej, Warszawa 2010; Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie- rozwój- rozkład, t. II. Warszawa 2009; Kowalik T., Krzywicki, Warszawa 1965; Kraśko N. Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920 - 1970, Warszawa 1996; Kwaśniewicz W., Metoda integralna Kazimierza Dobrowolskiego, „Etnografia Polska”. V (1966); Malinowski D. S., Franciszka Mirka koncepcja socjologii humanistycznej, Kraków 2005; Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. II, p. red. B. Skargi, Warszawa 1977 ; Skarga B., Narodziny pozytywizmu polskiego (1831 -1864), Warszawa 1964; Sto lat socjologii polskiej od Supińskiego do Szczepańskiego, p. red. J. Szackiego, Warszawa 1995; Szacka B. Teoria i utopia Stanisława Staszica, Warszawa 1965; Szacki J., Znaniecki, Warszawa 1986; Szkice z historii socjologii polskiej, p. red. K. Sowy, Warszawa 1983. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: Prezentacja poglądów i idei socjologicznych, rozmowa, dyskusja, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 30h Opracowanie lektury: 40h Przygotowanie do zaliczenia: 50h Suma godzin pracy studenta 120h, co odpowiada 4 punktom ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.