Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia socjologii polskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SC-2F-HSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia socjologii polskiej
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Prekursorzy socjologii w Polsce doby Oświecenia: Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj;

2. J. Supiński i znaczenie jego pozytywistycznej teorii rozwoju społecznego w kształtowaniu się dyskursu socjologicznego w Polsce;

3. Socjologizm i teoria konfliktu społecznego Ludwika Gumplowicza;

4. Poglądy społeczne i socjologiczne pierwszego pokolenia marksistów polskich;

5. L. Krzywicki: socjologia, etnografia i teoria kultury;

6. Socjologia i nauka o narodzie Bolesława Limanowskiego;

7. Erazm Majewski i jego nauka o cywilizacji;

8. Franciszek Bujak: socjologia i dzieje gospodarcze;

9. Materializm historyczny i socjologia: Kazimierz Kelles-Krauz i Stanisław Brzozowski;

10. Kultura i religia w myśli socjologicznej Stefana Czarnowskiego;

11. Podstawowe założenia i koncepcje kulturalizmu i socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego;

12. Stanisława Ossowskiego teoria więzi społecznej i struktury klasowej;

13. Ks. Franciszka Mirka humanistyczna socjologia religii;

14. Kazimierz Dobrowolski i metoda integralna w naukach społecznych i socjologii;

15. Socjologia kultury Antoniny Kłoskowskiej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o klasycznych polskich teoriach socjologicznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej.

Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, opisywanych w klasycznych polskich teoriach socjologicznych.

Ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury w kontekście klasycznych polskich teoriach socjologicznych.

Umiejętności

Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury związane z klasycznymi, polskimi teoriami socjologicznymi.

Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.

Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań.

Kompetencje społeczne

Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę na temat klasycznych polskich teorii socjologicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest przygotowany/-a do krytycznej oceny odbieranych treści.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bronisław Treger
Prowadzący grup: Bronisław Treger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się:

Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny.

Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach

Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur.

Pełny opis:

Poznanie dziejów uniwersalnych i partykularnych uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej.

Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych polskich myślicieli społecznych i socjologów.

Literatura:

Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917;

Chałubiński M., Stanisław Ossowski, Warszawa 2007;

Fryszkowska W., Kosiński S., Lwowskie początki socjologii polskiej, Warszawa 2010;

Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie- rozwój- rozkład, t. II. Warszawa 2009;

Kowalik T., Krzywicki, Warszawa 1965;

Kraśko N. Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920 - 1970, Warszawa 1996;

Kwaśniewicz W., Metoda integralna Kazimierza Dobrowolskiego, „Etnografia Polska”. V (1966);

Malinowski D. S., Franciszka Mirka koncepcja socjologii humanistycznej, Kraków 2005;

Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. II, p. red. B. Skargi, Warszawa 1977 ; Skarga B., Narodziny pozytywizmu polskiego (1831 -1864), Warszawa 1964;

Sto lat socjologii polskiej od Supińskiego do Szczepańskiego, p. red. J. Szackiego, Warszawa 1995;

Szacka B. Teoria i utopia Stanisława Staszica, Warszawa 1965;

Szacki J., Znaniecki, Warszawa 1986;

Szkice z historii socjologii polskiej, p. red. K. Sowy, Warszawa 1983.

Uwagi:

Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa,

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30h

Opracowanie lektury: 70h

przygotowanie do zaliczenia: 50h

Suma godzin pracy studenta to 150, co odpowiada 6 punktom ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bronisław Treger
Prowadzący grup: Bronisław Treger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się:

Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny.

Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach

Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur.

Pełny opis:

Poznanie dziejów uniwersalnych i partykularnych uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej.

Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych polskich myślicieli społecznych i socjologów.

Literatura:

Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917;

Chałubiński M., Stanisław Ossowski, Warszawa 2007;

Fryszkowska W., Kosiński S., Lwowskie początki socjologii polskiej, Warszawa 2010;

Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie- rozwój- rozkład, t. II. Warszawa 2009;

Kowalik T., Krzywicki, Warszawa 1965;

Kraśko N. Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920 - 1970, Warszawa 1996;

Kwaśniewicz W., Metoda integralna Kazimierza Dobrowolskiego, „Etnografia Polska”. V (1966);

Malinowski D. S., Franciszka Mirka koncepcja socjologii humanistycznej, Kraków 2005;

Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. II, p. red. B. Skargi, Warszawa 1977 ; Skarga B., Narodziny pozytywizmu polskiego (1831 -1864), Warszawa 1964;

Sto lat socjologii polskiej od Supińskiego do Szczepańskiego, p. red. J. Szackiego, Warszawa 1995;

Szacka B. Teoria i utopia Stanisława Staszica, Warszawa 1965;

Szacki J., Znaniecki, Warszawa 1986;

Szkice z historii socjologii polskiej, p. red. K. Sowy, Warszawa 1983.

Uwagi:

Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa,

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30h

Opracowanie lektury: 70h

przygotowanie do zaliczenia: 50h

Suma godzin pracy studenta to 150, co odpowiada 6 punktom ECTS.

Zajęcia będą prowadzone przy pomocy aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl

Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bronisław Treger
Prowadzący grup: Bronisław Treger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się:

Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny.

Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach

Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. Zaliczeniem wykładu jest egzamin. Ćwiczenia są zaliczane na podstawie frekwencji, przedstawianych prezentacji, referatów oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.

Pełny opis:

Poznanie dziejów uniwersalnych i partykularnych uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej.

Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych polskich myślicieli społecznych i socjologów.

Literatura:

Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917;

Chałubiński M., Stanisław Ossowski, Warszawa 2007;

Fryszkowska W., Kosiński S., Lwowskie początki socjologii polskiej, Warszawa 2010;

Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie- rozwój- rozkład, t. II. Warszawa 2009;

Kowalik T., Krzywicki, Warszawa 1965;

Kraśko N. Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920 - 1970, Warszawa 1996;

Kwaśniewicz W., Metoda integralna Kazimierza Dobrowolskiego, „Etnografia Polska”. V (1966);

Malinowski D. S., Franciszka Mirka koncepcja socjologii humanistycznej, Kraków 2005;

Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. II, p. red. B. Skargi, Warszawa 1977 ; Skarga B., Narodziny pozytywizmu polskiego (1831 -1864), Warszawa 1964;

Sto lat socjologii polskiej od Supińskiego do Szczepańskiego, p. red. J. Szackiego, Warszawa 1995;

Szacka B. Teoria i utopia Stanisława Staszica, Warszawa 1965;

Szacki J., Znaniecki, Warszawa 1986;

Szkice z historii socjologii polskiej, p. red. K. Sowy, Warszawa 1983.

Uwagi:

Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa,

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30h

Opracowanie lektury: 70h

przygotowanie do zaliczenia: 50h

Suma godzin pracy studenta to 150, co odpowiada 6 punktom ECTS.

Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym na dyżurach oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl

Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)