Historia socjologii polskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-2F-HSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia socjologii polskiej |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Prekursorzy socjologii w Polsce doby Oświecenia: Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj; 2. J. Supiński i znaczenie jego pozytywistycznej teorii rozwoju społecznego w kształtowaniu się dyskursu socjologicznego w Polsce; 3. Socjologizm i teoria konfliktu społecznego Ludwika Gumplowicza; 4. Poglądy społeczne i socjologiczne pierwszego pokolenia marksistów polskich; 5. L. Krzywicki: socjologia, etnografia i teoria kultury; 6. Socjologia i nauka o narodzie Bolesława Limanowskiego; 7. Erazm Majewski i jego nauka o cywilizacji; 8. Franciszek Bujak: socjologia i dzieje gospodarcze; 9. Materializm historyczny i socjologia: Kazimierz Kelles-Krauz i Stanisław Brzozowski; 10. Kultura i religia w myśli socjologicznej Stefana Czarnowskiego; 11. Podstawowe założenia i koncepcje kulturalizmu i socjologii humanistycznej Floriana Znanieckiego; 12. Stanisława Ossowskiego teoria więzi społecznej i struktury klasowej; 13. Ks. Franciszka Mirka humanistyczna socjologia religii; 14. Kazimierz Dobrowolski i metoda integralna w naukach społecznych i socjologii; 15. Socjologia kultury Antoniny Kłoskowskiej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o klasycznych polskich teoriach socjologicznych, jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi oraz specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Ma pogłębioną wiedzę o zmieniających się ideach, koncepcjach i wyobrażeniach na temat instytucji społecznych, opisywanych w klasycznych polskich teoriach socjologicznych. Ma wiedzę o człowieku jako twórcy kultury w kontekście klasycznych polskich teoriach socjologicznych. Umiejętności Student/-ka potrafi krytycznie analizować i interpretować teksty i wytwory kultury związane z klasycznymi, polskimi teoriami socjologicznymi. Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych. Ma umiejętność prowadzenia debaty: merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów, formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę na temat klasycznych polskich teorii socjologicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obszarze socjologii; jest przygotowany/-a do krytycznej oceny odbieranych treści. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się: Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. |
|
Pełny opis: |
Poznanie dziejów uniwersalnych i partykularnych uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych polskich myślicieli społecznych i socjologów. |
|
Literatura: |
Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917; Chałubiński M., Stanisław Ossowski, Warszawa 2007; Fryszkowska W., Kosiński S., Lwowskie początki socjologii polskiej, Warszawa 2010; Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie- rozwój- rozkład, t. II. Warszawa 2009; Kowalik T., Krzywicki, Warszawa 1965; Kraśko N. Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920 - 1970, Warszawa 1996; Kwaśniewicz W., Metoda integralna Kazimierza Dobrowolskiego, „Etnografia Polska”. V (1966); Malinowski D. S., Franciszka Mirka koncepcja socjologii humanistycznej, Kraków 2005; Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. II, p. red. B. Skargi, Warszawa 1977 ; Skarga B., Narodziny pozytywizmu polskiego (1831 -1864), Warszawa 1964; Sto lat socjologii polskiej od Supińskiego do Szczepańskiego, p. red. J. Szackiego, Warszawa 1995; Szacka B. Teoria i utopia Stanisława Staszica, Warszawa 1965; Szacki J., Znaniecki, Warszawa 1986; Szkice z historii socjologii polskiej, p. red. K. Sowy, Warszawa 1983. |
|
Uwagi: |
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 30h Opracowanie lektury: 70h przygotowanie do zaliczenia: 50h Suma godzin pracy studenta to 150, co odpowiada 6 punktom ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się: Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. |
|
Pełny opis: |
Poznanie dziejów uniwersalnych i partykularnych uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych polskich myślicieli społecznych i socjologów. |
|
Literatura: |
Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917; Chałubiński M., Stanisław Ossowski, Warszawa 2007; Fryszkowska W., Kosiński S., Lwowskie początki socjologii polskiej, Warszawa 2010; Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie- rozwój- rozkład, t. II. Warszawa 2009; Kowalik T., Krzywicki, Warszawa 1965; Kraśko N. Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920 - 1970, Warszawa 1996; Kwaśniewicz W., Metoda integralna Kazimierza Dobrowolskiego, „Etnografia Polska”. V (1966); Malinowski D. S., Franciszka Mirka koncepcja socjologii humanistycznej, Kraków 2005; Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. II, p. red. B. Skargi, Warszawa 1977 ; Skarga B., Narodziny pozytywizmu polskiego (1831 -1864), Warszawa 1964; Sto lat socjologii polskiej od Supińskiego do Szczepańskiego, p. red. J. Szackiego, Warszawa 1995; Szacka B. Teoria i utopia Stanisława Staszica, Warszawa 1965; Szacki J., Znaniecki, Warszawa 1986; Szkice z historii socjologii polskiej, p. red. K. Sowy, Warszawa 1983. |
|
Uwagi: |
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 30h Opracowanie lektury: 70h przygotowanie do zaliczenia: 50h Suma godzin pracy studenta to 150, co odpowiada 6 punktom ECTS. Zajęcia będą prowadzone przy pomocy aplikacji Teams zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bronisław Treger | |
Prowadzący grup: | Bronisław Treger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby i metody sprawdzania efektów uczenia się: Efekty z zakresu wiedzy sprawdzone będą poprzez egzamin ustny. Efekty z zakresu umiejętności sprawdzone będą na egzaminie ustnym oraz podczas dyskusji na ćwiczeniach Efekty z zakresu kompetencje sprawdzone będą poprzez dyskusję na ćwiczeniach oraz opracowanie lektur. Zaliczeniem wykładu jest egzamin. Ćwiczenia są zaliczane na podstawie frekwencji, przedstawianych prezentacji, referatów oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Poznanie dziejów uniwersalnych i partykularnych uprawianej dyscypliny (kształtowania się poglądów, aparatury pojęciowej i stanowisk metodologicznych) stanowi jeden z głównych czynników kształtowania wyobraźni socjologicznej. Zadaniem wykładów i ćwiczeń jest zaznajomienie słuchaczy z dorobkiem najwybitniejszych polskich myślicieli społecznych i socjologów. |
|
Literatura: |
Assorodobraj N., Posłowie, w: St. Czarnowski, Dzieła t. V., Warszawa 1956; Bystroń J. St., Rozwój problemu socjologicznego w nauce polskiej, w: „Archiwum Komisji do Badania Historii Filozofii w Polsce”, t. I. cz. II., Kraków 1917; Chałubiński M., Stanisław Ossowski, Warszawa 2007; Fryszkowska W., Kosiński S., Lwowskie początki socjologii polskiej, Warszawa 2010; Kołakowski L., Główne nurty marksizmu. Powstanie- rozwój- rozkład, t. II. Warszawa 2009; Kowalik T., Krzywicki, Warszawa 1965; Kraśko N. Instytucjonalizacja socjologii w Polsce 1920 - 1970, Warszawa 1996; Kwaśniewicz W., Metoda integralna Kazimierza Dobrowolskiego, „Etnografia Polska”. V (1966); Malinowski D. S., Franciszka Mirka koncepcja socjologii humanistycznej, Kraków 2005; Polska myśl filozoficzna i społeczna, t. II, p. red. B. Skargi, Warszawa 1977 ; Skarga B., Narodziny pozytywizmu polskiego (1831 -1864), Warszawa 1964; Sto lat socjologii polskiej od Supińskiego do Szczepańskiego, p. red. J. Szackiego, Warszawa 1995; Szacka B. Teoria i utopia Stanisława Staszica, Warszawa 1965; Szacki J., Znaniecki, Warszawa 1986; Szkice z historii socjologii polskiej, p. red. K. Sowy, Warszawa 1983. |
|
Uwagi: |
Metody pracy ze studentami: prezentacja poglądów i idei socjologicznych, dyskusja, rozmowa, Nakład pracy studenta: Udział w zajęciach: 30h Opracowanie lektury: 70h przygotowanie do zaliczenia: 50h Suma godzin pracy studenta to 150, co odpowiada 6 punktom ECTS. Zajęcia będą prowadzone zgodnie z planem zajęć przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia. Studenci mogą się kontaktować z prowadzącym na dyżurach oraz poprzez adres mailowy: btreger@aps.edu.pl i dydaktyka.treger@wp.pl Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.