Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia nieprzystosowania społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RE-3F-PNS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia nieprzystosowania społecznego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W czasie zajęć zostaną przedstawione najważniejsze koncepcje i teorie nieprzystosowania społecznego, ich geneza, rozwój oraz współczesne ustalenia. Następnie omówione zostaną indywidualne i społeczne uwarunkowania nieprzystosowania społecznego, oraz oddziaływania uwzględniające specyfikę potrzeb i możliwości osób poddanych temu procesowi

Pełny opis:

Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania społecznego,

kryteria diagnostyczne,

procesy adaptacyjne i dezadaptacyjne,

uwarunkowania nieprzystosowania społecznego,

psychologiczne determinanty niedostosowania,

metody psychokorekcji.

Literatura:

K. Pospiszyl "Resocjalizacja nieletnich doświadczenia i koncepcje"

J. Stanik Psychologia sądowa. Podstawy- badania -aplikacje"

Lektura uzupełniająca

K. Pospiszyl "Przestępstwa seksualne"

K. Pospiszyl " Terapia przestępców seksualnych. Przesłanki teoretyczne, diagnoza i organizacja

K. Pospiszyl "Psychopatia"

Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000

Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981

Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Wiedza

W pogłębionym stopniu zna psychologiczne koncepcje nieprzystosowania społecznego.

W zaawansowanym stopniu zna i rozumie uwarunkowania nieprzystosowania społecznego.

Umiejętności

Potrafi dokonywać analizy psychologicznych koncepcji socjalizacji i resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie.

Potrafi stosować diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie, zgodnie z określonymi koncepcjami nieprzystosowania społecznego.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na problemy osób nieprzystosowanych społecznie oraz posiada kompetencje do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Rozumie znaczenie odpowiedniego przygotowania merytorycznego dla rozwiazywania problemów poznawczych i praktycznych z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz właściwego przygotowania zawodowego.

Metody i kryteria oceniania:

test/aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceny końcowej:

przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć

zaliczenie kolokwium

zaliczenie testu końcowego

Pełny opis:

Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii.

- Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego.

- Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego.

- Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości).

- Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego.

- Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego.

- Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie.

- Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie.

- Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie.

- Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie.

Literatura:

Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000

Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981

Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 5

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Irena Pospiszyl
Prowadzący grup: Paulina Kamińska-Diduszko, Kazimierz Pospiszyl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W czasie zajęć zostaną przedstawione najważniejsze koncepcje i teorie nieprzystosowania społecznego, ich geneza, rozwój oraz współczesne ustalenia. Następnie omówione zostaną indywidualne i społeczne uwarunkowania nieprzystosowania społecznego, oraz oddziaływania uwzględniające specyfikę potrzeb i możliwości osób poddanych temu procesowi

Pełny opis:

Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania społecznego,

kryteria diagnostyczne,

procesy adaptacyjne i dezadaptacyjne,

uwarunkowania nieprzystosowania społecznego,

psychologiczne determinanty niedostosowania,

metody psychokorekcji.

Literatura:

K. Pospiszyl "Resocjalizacja nieletnich doświadczenia i koncepcje"

J. Stanik Psychologia sądowa. Podstawy- badania -aplikacje"

Lektura uzupełniająca

K. Pospiszyl "Przestępstwa seksualne"

K. Pospiszyl " Terapia przestępców seksualnych. Przesłanki teoretyczne, diagnoza i organizacja

K. Pospiszyl "Psychopatia"

Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000

Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981

Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000

Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981

Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceny końcowej:

przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć

analiza tekstu i jego prezentacja

zaliczenie testu końcowego

Pełny opis:

Nieprzystosowanie społeczne – porządkowanie pojęć i terminologii.

- Symptomy i typologia nieprzystosowania społecznego.

- Uwarunkowania nieprzystosowania społecznego.

- Nieprzystosowanie społeczne jako proces (zaburzenia emocjonalne – zaburzenia zachowania - nieprzystosowanie społeczne – zaburzenia osobowości).

- Psychologiczne koncepcje człowieka w kontekście nieprzystosowania społecznego.

- Biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania społecznego.

- Procesy emocjonalno-motywacyjne i poznawcze u osób nieprzystosowanych społecznie.

- Potrzeby, zasoby i możliwości rozwojowe osób nieprzystosowanych społecznie.

- Psychospołeczne problemy osób nieprzystosowanych społecznie.

- Główne zasady oraz uwarunkowania skuteczności pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej z osobami nieprzystosowanymi społecznie.

Literatura:

Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000

Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981

Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 5

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik, Marcin Walicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceny końcowej:

przygotowanie i aktywność studenta podczas zajęć

analiza tekstu i jego prezentacja

zaliczenie testu końcowego

Pełny opis:

Zajęcia obejmują następujące zagadnienia tematyczne:

Wyjaśnienie pojęć i terminologii, kryteria diagnostyczne.

Studia przypadków.

Nieprzystosowanie społeczne i osobowość w psychologicznych koncepcjach osobowości

Zaburzenia emocjonalne - zaburzenia zachowania-niedostosowanie społeczne

Typologia nieprzystosowania społecznego i rozwój kariery przestępczej. Kariera przestępcza a nieprzystosowanie społeczne

W poszukiwaniu zasobów i możliwości pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie

Metody pracy resocjalizacyjno-wychowawczej

Metody pracy terapeutycznej

Literatura:

Lewicki A., (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1978

Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, UJ, Kraków 2000

Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1981

Pospiszyl K., Psychopatia

Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, przygotowanie tekstu na wybrany temat

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do egzaminu 5

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)