Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RE-3F-IFD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Polityka państwa dotycząca wspierania rodziny, pojęcie systemu wsparcia, instytucje funkcjonujące w systemie wsparcia udzielające wsparcia dziecku i rodzinie w sytuacjach trudnych - pomoc społeczna: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, pomoc w sytuacji kryzysów psychologicznych (ośrodki interwencji kryzysowej), pomoc w sytuacji przemocy w rodzinie (punkty konsultacyjno-informacyjne, specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie), ochrona macierzyństwa (domy dla matek z dzieckiem i kobiet w ciąży), opieka nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej (domy dziecka, rodzinne domy dziecka, rodziny zastępcze, asystent rodziny), pomoc rodzinom alkoholowym (poradnie leczenia uzależnień), pomoc w sytuacji bezrobocia (powiatowe urzędy pracy), pomoc w sytuacji trudności szkolnych (poradnie psychologiczno-pedagogiczne), pomoc w sytuacji bezradności życiowej (domy pomocy społecznej dla osób starszych, niepełnosprawnych), organizacje pozarządowe pomagające w sytuacji: przemocy w rodzinie, poszukiwania osób zaginionych, pomocy bezdomnym nastolatkom.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna funkcjonujący w Polsce instytucjonalny system poradnictwa oraz wsparcia dziecka i rodziny z uwzględnieniem instytucji i organizacji samorządowych i pozarządowych.

Potrafi scharakteryzować działalność instytucji pomagających rodzinie w zaspakajaniu podstawowych potrzeb dziecka, ich cele, zadania i metody pracy oraz prawne podstawy funkcjonowania, rozumie znaczenie organizacji pozarządowych w systemie oddziaływań profilaktycznych, resocjalizacyjnych i wspierających.

Zna prawne podstawy funkcjonowania placówek wspierających.

Umiejętności

Dokonuje prezentacji oraz krytycznej oceny oferowanych i realizowanych form wsparcia dziecka i rodziny.

Wykorzystuje wiedzę na temat zadań placówek wspierających w środowisku otwartym i zamkniętym oraz głównych organizacji pozarządowych do konstruowania planu pomocy dziecku i rodzinie w sytuacjach wymagających wsparcia.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na potrzeby dziecka i rodziny w sytuacjach trudnych.

Okazuje empatię wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)