Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RE-3F-IFD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Polityka państwa dotycząca wspierania rodziny, pojęcie systemu wsparcia, instytucje funkcjonujące w systemie wsparcia udzielające wsparcia dziecku i rodzinie w sytuacjach trudnych - pomoc społeczna: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, pomoc w sytuacji kryzysów psychologicznych (ośrodki interwencji kryzysowej), pomoc w sytuacji przemocy w rodzinie (punkty konsultacyjno-informacyjne, specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie), ochrona macierzyństwa (domy dla matek z dzieckiem i kobiet w ciąży), opieka nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej (domy dziecka, rodzinne domy dziecka, rodziny zastępcze, asystent rodziny), pomoc rodzinom alkoholowym (poradnie leczenia uzależnień), pomoc w sytuacji bezrobocia (powiatowe urzędy pracy), pomoc w sytuacji trudności szkolnych (poradnie psychologiczno-pedagogiczne), pomoc w sytuacji bezradności życiowej (domy pomocy społecznej dla osób starszych, niepełnosprawnych), organizacje pozarządowe pomagające w sytuacji: przemocy w rodzinie, poszukiwania osób zaginionych, pomocy bezdomnym nastolatkom. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna funkcjonujący w Polsce instytucjonalny system poradnictwa oraz wsparcia dziecka i rodziny z uwzględnieniem instytucji i organizacji samorządowych i pozarządowych. Potrafi scharakteryzować działalność instytucji pomagających rodzinie w zaspakajaniu podstawowych potrzeb dziecka, ich cele, zadania i metody pracy oraz prawne podstawy funkcjonowania, rozumie znaczenie organizacji pozarządowych w systemie oddziaływań profilaktycznych, resocjalizacyjnych i wspierających. Zna prawne podstawy funkcjonowania placówek wspierających. Umiejętności Dokonuje prezentacji oraz krytycznej oceny oferowanych i realizowanych form wsparcia dziecka i rodziny. Wykorzystuje wiedzę na temat zadań placówek wspierających w środowisku otwartym i zamkniętym oraz głównych organizacji pozarządowych do konstruowania planu pomocy dziecku i rodzinie w sytuacjach wymagających wsparcia. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na potrzeby dziecka i rodziny w sytuacjach trudnych. Okazuje empatię wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.