Edukacja włączająca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RE-3F-EWL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja włączająca |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne. Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce. Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce. Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. Praktyczne aspekty włączania. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej. Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Kształcenie włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Integracja w teorii i praktyce społecznej. Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wyjaśnia pojęcia integracji i inkluzji, opisuje specyfikę sytuacji dziecka z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym. Opisuje filozoficzne, socjologiczne, pedagogiczne, legislacyjne podstawy i założenia edukacji integracyjnej i włączającej. Wymienia główne założenia i kierunek modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w warunkach edukacji integracyjnej i włączającej. Wymienia i opisuje modele, formy edukacji integracyjnej, jej założenia, rozwiązania, kompetencje nauczyciela, komponenty, cechy i znaczenie edukacji integracyjnej i włączającej. Zna zagadnienie tworzenia środowiska sprzyjającego pracy wychowawczej w grupie wychowanków zróżnicowanych pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego; Umiejętności Analizuje poznane modele, formy edukacji integracyjnej, uzasadnia korelację pomiędzy integracją społeczną a edukacją integracyjną. Potrafi podać i uzasadnić różnice pomiędzy edukacją integracyjną w Polsce i na świecie oraz ocenić i wskazać przydatność i zasadność rozwiązań poznanych modeli edukacyjnych. Potrafi podać i uzasadnić złożoność edukacji integracyjnej i włączającej jako procesu, jego elementy, cechy i wyjaśnić zastosowanie w praktyce edukacyjnej. Kompetencje społeczne Docenia sens, wartość i potrzebę holistycznego i indywidualnego zakresu działań edukacyjnych, terapeutycznych wobec dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie. Jest gotów do podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej. Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci z niepełnosprawnościami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Wojdyła | |
Prowadzący grup: | Marlena Podlecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - zaliczenie pisemne (praca pisemna), obecność i aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne. Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce. Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce. Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. Praktyczne aspekty włączania. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej. Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Kształcenie włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Integracja w teorii i praktyce społecznej. Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym. |
|
Literatura: |
- Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farell, P., Gallannaugh, F., Howes, A., Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. London/New York: Routledge. - Anderson, P.L. (2012). Case Studies for Inclusive Schools. Austin, TX: pro-ed. - Bürli, A. (1997). Internationale Tendenzen in der Sonderpädagogik. Vergleichende Betrachtung mit Schwerpunkt auf den europäischen Raum. Hagen: Fernuniversität. - Causton, J., Tracy-Bronson, Ch.P. (2015). The Educator's Handbook for Inclusive School Practices. Baltimore/London/Sydney: Paul H. Brookes Publishing Co. - D'Alessio, S. (2011). Inclusive Education in Italy. A Critical Analysis of the Policy of Integrazione Scolastica. Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers. - Edwards, C., Gandini, L., Forman, G. (2011). The Hundred Languages of Children. The Reggio Emilia Experience in Transformation. Santa Barbara: ABC-CLIO. - Lechta, V. (2010). Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. - Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. - Speck, O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis. - Szumski, G. Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, praca z tekstem, metody problemowe i ćwiczebne. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowy ćwiczenia – 12/15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Wojdyła | |
Prowadzący grup: | Emilia Wojdyła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - zaliczenie pisemne (praca pisemna), obecność i aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne. Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce. Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce. Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. Praktyczne aspekty włączania. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej. Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Kształcenie włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Integracja w teorii i praktyce społecznej. Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym. |
|
Literatura: |
- Ainscow, M., Booth, T., Dyson, A., Farell, P., Gallannaugh, F., Howes, A., Smith, R. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. London/New York: Routledge. - Anderson, P.L. (2012). Case Studies for Inclusive Schools. Austin, TX: pro-ed. - Bürli, A. (1997). Internationale Tendenzen in der Sonderpädagogik. Vergleichende Betrachtung mit Schwerpunkt auf den europäischen Raum. Hagen: Fernuniversität. - Causton, J., Tracy-Bronson, Ch.P. (2015). The Educator's Handbook for Inclusive School Practices. Baltimore/London/Sydney: Paul H. Brookes Publishing Co. - D'Alessio, S. (2011). Inclusive Education in Italy. A Critical Analysis of the Policy of Integrazione Scolastica. Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers. - Edwards, C., Gandini, L., Forman, G. (2011). The Hundred Languages of Children. The Reggio Emilia Experience in Transformation. Santa Barbara: ABC-CLIO. - Lechta, V. (2010). Pedagogika inkluzyjna. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika t. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, s. 321-335. Przeł. B. Śliwerski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. - Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej/włączającej. Wrocław: Continuo. - Speck, O. (2013). Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza. Gdańsk: Harmonia Universalis. - Szumski, G. Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. |
|
Uwagi: |
Metody: dyskusja, praca z tekstem, metody problemowe i ćwiczebne. NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowy ćwiczenia – 12/15 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.