Uwarunkowania skuteczności uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-USU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uwarunkowania skuteczności uczenia się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania skuteczności uczenia się. Formułowanie celów krótko i długoterminowych. Rodzaje motywacji i ich znaczenie dla procesu uczenia się. Zarządzanie czasem, planowanie procesu uczenia się. Pozyskiwanie informacji, budowanie wiedzy i umiejętności, korzystanie ze źródeł. Przetwarzanie materiału, powtarzanie i utrwalanie wiedzy. Różne formy i techniki uczenia się. Prezentowanie wiedzy i osiągnięć. Zdawanie egzaminów. Obniżanie poziomu lęku. Założenia idei uczenia się przez całe życie. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: kreować sytuacje wychowawcze służące aktywności i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywowania ich do zdobywania wiedzy i prezentacji własnych dokonań, oraz skutecznej pracy nad sobą. wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą i własnym czasem oraz technik uczenia się; doradzić uczniowi ścieżkę rozwoju edukacyjną i zawodową; W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: popularyzowania wiedzy z zakresu skutecznego uczenia się i motywowania wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia Wiedza Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć ćwiczeniowych. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie złożonej pracy zaliczeniowej. Ocena wiedzy, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie przygotowanej kampanii reklamującej dobre nawyki w uczeniu się. Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć ćwiczeniowych. Ocena umiejętności na podstawie realizacji ćwiczeń grupowych i indywidualnych podczas zajęć ćwiczeniowych. Ocena umiejętności, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie złożonej pracy zaliczeniowej. Kompetencje społeczne Ocena kompetencji na podstawie uczestnictwa w dyskusji prowadzonej podczas zajęć ćwiczeniowych. Ocena kompetencji na podstawie realizacji ćwiczeń grupowych i indywidualnych podczas zajęć ćwiczeniowych. Ocena kompetencji, w tym rozumienia treści przedmiotu, na podstawie przygotowanej kampanii reklamującej dobre nawyki w uczeniu się. |
|
Pełny opis: |
1. Uczenie się - perspektywa pedagogiczna i psychologiczna. Sposoby rozumienia procesów uczenia się. 2. Procesy poznawcze - charakterystyka, perspektywa psychologiczna (neuropsychologiczna, poznawcza, behawioralna) i pedagogiczna. 3. Procesy psychosensoryczne - perspektywa potrzeb sensorycznych, modalności materiału podlegającego uczeniu się, jakości bodźców sensorycznych. 4. Style uczenia się - pojęcie, identyfikacja, narzędzia pomagające rozpoznać preferencje uczenia się. 5. Inteligencja - wybrane teorie inteligencji, związek teorii z praktyką uczenia się, narzędzie do pomiaru inteligencji wielorakiej Gardnera, narzędzie KANH jako przykład preferowanego stylu myślenia i zachowania. 6. Motywacja - rodzaje motywacji, związek między motywacją a procesami uczenia się. 6.Inne właściwości indywidualne związane z procesami uczenia się, w tym doraźne - poziom zmęczenia, realizacja podstawowych potrzeb. 7. Specjalne potrzeby edukacyjne - zarys pojęcia, rodzaje SPE, zakres dostosowań i możliwości wsparcia uczenia się ucznia ze SPE. 8. Uwarunkowania środowiskowe - zasoby i ograniczenia środowiska w procesie uczenia się, wpływ atmosfery i emocji środowiska na uczącego się, związek z ukrytym programem placówki uczącej. 9. 12 zasad skutecznego uczenia się - w teorii i praktyce. 10. Wybrane metody i techniki uczenia się - OBRAZ PLUS AKCJA, Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, Zakładki pamięciowe, prowadzenie notatek metodą Cornella, metodą Flow, metodą Feynmana, metoda SQ3R, Mapy Myśli, Sketchnoting. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno; Buzan, T. (2020). Rusz głową. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Buzan, T. (2021). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Buzan, T. (2021). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Hollins, P. (2020). Sztuka samodzielnego uczenia się. Gliwice: Helion SA; Nordengen, K. (2018). Mózg ćwiczy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy; Literatura uzupełniająca: Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność; Buzan, T. (2021). Podręcznik szybkiego czytania. Łódź: Wydawnictwo Aha!; Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes; Nordengen, K. (2018). Mózg rządzi. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy; Ostby, H., Ostby, Y. (2018). Jak działa pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy; |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, pogadanka, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, burza mózgów. Zaliczenie: aktywność podczas zajęć - udział w dyskusjach i ćwiczeniach, praca pisemna na zaliczenie, przygotowanie plakatu promującego dobre nawyki w uczeniu się Nakład pracy: godziny kontaktowe: 30 przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturą: 10 przygotowanie kampanii plakatowej: 5 przygotowanie pracy pisemnej na zaliczenie: 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.