Dydaktyka zdolności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-DZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka zdolności |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Różne ujęcia I definicje zdolności 2. Klasyfikacja zdolności I uzdolnień 3. Koncepcje (teorie) zdolności 4. Metody diagnozowania zdolności 5. Metody I formy pracy z uczniem zdolnym 6. Szkoła miejscem rozwijania zdolności 7. Własne doświadczenia w pracy ze zdolnymi 8. Przesłanki skuteczności wychowania zdolnych |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: miejsce pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości w systemie nauk, ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki i jej obszarów; metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces. na podstawie modeli teoretycznych konstruować narzędzia identyfikacji uczniów zdolnych; W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Łaszczyk | |
Prowadzący grup: | Jan Łaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. Ocena wypowiedzi ustnych oraz uczestnictwa w dyskusji prowadzonej z grupą studencką 2. Ocena rezultatów studiów literaturowych na podstawie wypowiedzi przygotowanych przez studenta 3. Ocena wyników pisemnego rozwiązania zadania „własne doświadczenia w rozwijaniu zdolności” 4. Ocena jakości przygotowania elementów „skryptu” pomocnego w studiowania zagadnień dydaktyki zdolności 5. Ocena funkcjonowania oraz wkładu pracy własnej w przygotowanie wspólnego opracowania |
|
Pełny opis: |
1. Różne ujęcia I definicje zdolności 2. Klasyfikacja zdolności I uzdolnień 3. Koncepcje (teorie) zdolności 4. Metody diagnozowania zdolności 5. Metody I formy pracy z uczniem zdolnym 6. Szkoła miejscem rozwijania zdolności 7. Własne doświadczenia w pracy ze zdolnymi 8. Przesłanki skuteczności wychowania zdolnych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. A. Góralski (red.): Szkice do pedagogiki zdolności. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1996 2. T. Lewowicki: Kształcenie uczniów zdolnych. WSiP, Warszawa,1980 3. J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska: Zdolności i twórczość. Wydawnictwo APS Warszawa 2010 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. S. Popek: Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka. UMCS, Lublin 1981 2. B. Hornowski: Rozwój inteligencji i zdolności specjalnych. WSiP, Warszawa 1978 3. T. Giza: Praca z uczniem zdolnym – teoria i praktyka 4. J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.) Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Universitas Rediviva, Warszawa 2009 5. J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska: Zdolności i twórczość. Wydawnictwo APS Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja - ćwiczenia - praca w zespołach - praca nad projektem NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Przygotowanie projektu: 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Łaszczyk | |
Prowadzący grup: | Jan Łaszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA 1. Ocena wypowiedzi ustnych oraz uczestnictwa w dyskusji prowadzonej z grupą studencką 2. Ocena rezultatów studiów literaturowych na podstawie wypowiedzi przygotowanych przez studenta 3. Ocena wyników pisemnego rozwiązania zadania „własne doświadczenia w rozwijaniu zdolności” 4. Ocena jakości przygotowania elementów „skryptu” pomocnego w studiowania zagadnień dydaktyki zdolności 5. Ocena funkcjonowania oraz wkładu pracy własnej w przygotowanie wspólnego opracowania |
|
Pełny opis: |
1. Różne ujęcia I definicje zdolności 2. Klasyfikacja zdolności I uzdolnień 3. Koncepcje (teorie) zdolności 4. Metody diagnozowania zdolności 5. Metody I formy pracy z uczniem zdolnym 6. Szkoła miejscem rozwijania zdolności 7. Własne doświadczenia w pracy ze zdolnymi 8. Przesłanki skuteczności wychowania zdolnych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. A. Góralski (red.): Szkice do pedagogiki zdolności. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1996 2. T. Lewowicki: Kształcenie uczniów zdolnych. WSiP, Warszawa,1980 3. J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska: Zdolności i twórczość. Wydawnictwo APS Warszawa 2010 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. S. Popek: Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka. UMCS, Lublin 1981 2. B. Hornowski: Rozwój inteligencji i zdolności specjalnych. WSiP, Warszawa 1978 3. T. Giza: Praca z uczniem zdolnym – teoria i praktyka 4. J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.) Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Universitas Rediviva, Warszawa 2009 5. J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska: Zdolności i twórczość. Wydawnictwo APS Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - dyskusja - ćwiczenia - praca w zespołach - praca nad projektem NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Przygotowanie projektu: 10 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.