Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka zdolności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-3F-DZD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka zdolności
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Różne ujęcia I definicje zdolności

2. Klasyfikacja zdolności I uzdolnień

3. Koncepcje (teorie) zdolności

4. Metody diagnozowania zdolności

5. Metody I formy pracy z uczniem zdolnym

6. Szkoła miejscem rozwijania zdolności

7. Własne doświadczenia w pracy ze zdolnymi

8. Przesłanki skuteczności wychowania zdolnych

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

miejsce pedagogiki zdolności i pedagogiki twórczości w systemie nauk, ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki i jej obszarów;

metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces.

na podstawie modeli teoretycznych konstruować narzędzia identyfikacji uczniów zdolnych;

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Łaszczyk
Prowadzący grup: Jan Łaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

1. Ocena wypowiedzi ustnych oraz uczestnictwa w dyskusji prowadzonej z grupą studencką

2. Ocena rezultatów studiów literaturowych na podstawie wypowiedzi przygotowanych przez studenta

3. Ocena wyników pisemnego rozwiązania zadania „własne doświadczenia w rozwijaniu zdolności”

4. Ocena jakości przygotowania elementów „skryptu” pomocnego w studiowania zagadnień dydaktyki zdolności

5. Ocena funkcjonowania oraz wkładu pracy własnej w przygotowanie wspólnego opracowania

Pełny opis:

1. Różne ujęcia I definicje zdolności

2. Klasyfikacja zdolności I uzdolnień

3. Koncepcje (teorie) zdolności

4. Metody diagnozowania zdolności

5. Metody I formy pracy z uczniem zdolnym

6. Szkoła miejscem rozwijania zdolności

7. Własne doświadczenia w pracy ze zdolnymi

8. Przesłanki skuteczności wychowania zdolnych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. A. Góralski (red.): Szkice do pedagogiki zdolności. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1996

2. T. Lewowicki: Kształcenie uczniów zdolnych. WSiP, Warszawa,1980

3. J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska: Zdolności i twórczość. Wydawnictwo APS Warszawa 2010

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. S. Popek: Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka. UMCS, Lublin 1981

2. B. Hornowski: Rozwój inteligencji i zdolności specjalnych. WSiP, Warszawa 1978

3. T. Giza: Praca z uczniem zdolnym – teoria i praktyka

4. J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.) Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Universitas Rediviva, Warszawa 2009

5. J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska: Zdolności i twórczość. Wydawnictwo APS Warszawa 2010

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- dyskusja

- ćwiczenia

- praca w zespołach

- praca nad projektem

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie projektu: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Łaszczyk
Prowadzący grup: Jan Łaszczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

1. Ocena wypowiedzi ustnych oraz uczestnictwa w dyskusji prowadzonej z grupą studencką

2. Ocena rezultatów studiów literaturowych na podstawie wypowiedzi przygotowanych przez studenta

3. Ocena wyników pisemnego rozwiązania zadania „własne doświadczenia w rozwijaniu zdolności”

4. Ocena jakości przygotowania elementów „skryptu” pomocnego w studiowania zagadnień dydaktyki zdolności

5. Ocena funkcjonowania oraz wkładu pracy własnej w przygotowanie wspólnego opracowania

Pełny opis:

1. Różne ujęcia I definicje zdolności

2. Klasyfikacja zdolności I uzdolnień

3. Koncepcje (teorie) zdolności

4. Metody diagnozowania zdolności

5. Metody I formy pracy z uczniem zdolnym

6. Szkoła miejscem rozwijania zdolności

7. Własne doświadczenia w pracy ze zdolnymi

8. Przesłanki skuteczności wychowania zdolnych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. A. Góralski (red.): Szkice do pedagogiki zdolności. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1996

2. T. Lewowicki: Kształcenie uczniów zdolnych. WSiP, Warszawa,1980

3. J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska: Zdolności i twórczość. Wydawnictwo APS Warszawa 2010

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. S. Popek: Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka. UMCS, Lublin 1981

2. B. Hornowski: Rozwój inteligencji i zdolności specjalnych. WSiP, Warszawa 1978

3. T. Giza: Praca z uczniem zdolnym – teoria i praktyka

4. J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.) Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Universitas Rediviva, Warszawa 2009

5. J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska: Zdolności i twórczość. Wydawnictwo APS Warszawa 2010

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- dyskusja

- ćwiczenia

- praca w zespołach

- praca nad projektem

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie projektu: 10 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)