Dydaktyka informatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PZ-3F-DIN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka informatyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Cele, treści i założenia metodyczne kształcenia informatycznego na poszczególnych etapach edukacyjnych. Dobór metod, form i środków dydaktycznych w kształceniu informatycznym adekwatnie do wieku i specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Podstawa programowa nauczania informatyki jako dokument ukierunkowujący pracę nauczyciela informatyki. Planowanie lekcji i cyklu lekcji informatyki. Dokumentowanie przebiegu procesu dydaktycznego. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: miejsce informatyki lub zajęć informatycznych w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie zajęć informatycznych – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: organizować proces szkolnego uczenia się, w tym: przeanalizować rozkład materiału; przygotować własny rozkład materiału, identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi. W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu informatyki, dydaktyki informatyki i pedagogiki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis pomiaru treści kształcenia: - obecność na zajęcia, - aktywność, zaangażowanie merytoryczne - przygotowanie zleconych materiałów dydaktycznych - projekt "cykl zajęć informatycznych" Egzamin ustny dotyczący zagadnień z zakresu dydaktyki informatyki W przypadku przekroczenia dopuszczalnej liczby nieobecności (2x1,5 godz. w semestrze), warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wykonanie zestawu zadań z zakresu dydaktyki w obecności osoby prowadzącej. Notoryczne spóźnienia oraz wychodzenie w trakcie zajęć może być traktowane jako nieobecność na zajęciach. Dopuszcza się zwolnienie z egzaminu osoby, która wyróżnia się aktywnością, twórczością dydaktyczną oraz zaangażowaną postawą |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: - cele, metody i środki dydaktyczne - zasady poprawnego formułowania opisu lekcji - tworzenie konspektu zajęć informatycznych zgodnie z zasadami dydaktyki - dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów - wybór oprogramowania i źródeł internetowych w czasie projektowania zajęć informatycznych - tworzenie materiałów metodycznych do zajęć informatycznych - testowanie i ocenianie efektów kształcenia informatycznych - podstawa programowa zajęć informatycznych na różnych etapach edukacyjnych - metodyka konstruowania projektów międzyprzedmiotowych, konkursów informatycznych; - specyfika prowadzenia zajęć informatycznych w formie hybrydowej i zdalnej - etyka zawodu nauczyciela zajęć informatycznych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls. Brophy, J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Huk, T. (2019). Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza między światami mediów online i offline. Kraków: Impuls. Okoń, W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Wydawnictwo „ŻAK”. Kupisiewicz, (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt. Tadeusiewicz, R. (2019). Krótka historia informatyki. Wydawnictwo RM. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Prowadzący grup: | Joanna Łukasiewicz-Wieleba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis pomiaru treści kształcenia: - obecność na zajęcia, aktywność, systematyczne wykonywanie zadań i ćwiczeń indywidualnie i w grupach - projekt "cykl zajęć informatycznych" Projekt cyklu konspektów z zajęć informatycznych oraz rozkład tematów dla wybranego etapu edukacyjnego. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej liczby nieobecności (2x1,5 godz. w semestrze), warunkiem zaliczenia jest wykonanie zestawu zadań z zakresu dydaktyki w obecności osoby prowadzącej. Notoryczne spóźnienia oraz wychodzenie w trakcie zajęć może być traktowane jako nieobecność na zajęciach. Dopuszcza się zwolnienie z wykonania projektu osoby, która wyróżnia się na zajęciach aktywnością, twórczością dydaktyczną oraz zaangażowaną postawą i umiejętnościami społecznymi |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: - cele, metody i środki dydaktyczne - zasady poprawnego formułowania opisu lekcji - tworzenie konspektu zajęć informatycznych zgodnie z zasadami dydaktyki - dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów - wybór oprogramowania i źródeł internetowych w czasie projektowania zajęć informatycznych - tworzenie materiałów metodycznych do zajęć informatycznych - testowanie i ocenianie efektów kształcenia informatycznych - podstawa programowa zajęć informatycznych na różnych etapach edukacyjnych - metodyka konstruowania projektów międzyprzedmiotowych, konkursów informatycznych; - specyfika prowadzenia zajęć informatycznych w formie hybrydowej i zdalnej - etyka zawodu nauczyciela zajęć informatycznych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls. Brophy, J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Huk, T. (2019). Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza między światami mediów online i offline. Kraków: Impuls. Okoń, W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Wydawnictwo „ŻAK”. Kupisiewicz, (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt. Tadeusiewicz, R. (2019). Krótka historia informatyki. Wydawnictwo RM. |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.