Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PZ-3F-DIN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka informatyki
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Cele, treści i założenia metodyczne kształcenia informatycznego na poszczególnych etapach edukacyjnych. Dobór metod, form i środków dydaktycznych w kształceniu informatycznym adekwatnie do wieku i specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Podstawa programowa nauczania informatyki jako dokument ukierunkowujący pracę nauczyciela informatyki. Planowanie lekcji i cyklu lekcji informatyki. Dokumentowanie przebiegu procesu dydaktycznego.

Efekty uczenia się:

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

miejsce informatyki lub zajęć informatycznych w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;

metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie zajęć informatycznych – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym.

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

organizować proces szkolnego uczenia się, w tym: przeanalizować rozkład materiału; przygotować własny rozkład materiału, identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi.

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu informatyki, dydaktyki informatyki i pedagogiki.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Skrócony opis pomiaru treści kształcenia:

- obecność na zajęcia,

- aktywność, zaangażowanie merytoryczne

- przygotowanie zleconych materiałów dydaktycznych

- projekt "cykl zajęć informatycznych"

Egzamin ustny dotyczący zagadnień z zakresu dydaktyki informatyki

W przypadku przekroczenia dopuszczalnej liczby nieobecności (2x1,5 godz. w semestrze), warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest wykonanie zestawu zadań z zakresu dydaktyki w obecności osoby prowadzącej. Notoryczne spóźnienia oraz wychodzenie w trakcie zajęć może być traktowane jako nieobecność na zajęciach.

Dopuszcza się zwolnienie z egzaminu osoby, która wyróżnia się aktywnością, twórczością dydaktyczną oraz zaangażowaną postawą

Pełny opis:

Opis treści programowych:

- cele, metody i środki dydaktyczne - zasady poprawnego formułowania opisu lekcji

- tworzenie konspektu zajęć informatycznych zgodnie z zasadami dydaktyki

- dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów

- wybór oprogramowania i źródeł internetowych w czasie projektowania zajęć informatycznych

- tworzenie materiałów metodycznych do zajęć informatycznych

- testowanie i ocenianie efektów kształcenia informatycznych

- podstawa programowa zajęć informatycznych na różnych etapach edukacyjnych

- metodyka konstruowania projektów międzyprzedmiotowych, konkursów informatycznych;

- specyfika prowadzenia zajęć informatycznych w formie hybrydowej i zdalnej

- etyka zawodu nauczyciela zajęć informatycznych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls.

Brophy, J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Huk, T. (2019). Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza między światami mediów online i offline. Kraków: Impuls.

Okoń, W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Wydawnictwo „ŻAK”.

Kupisiewicz, (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt.

Tadeusiewicz, R. (2019). Krótka historia informatyki. Wydawnictwo RM.

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Prowadzący grup: Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Skrócony opis pomiaru treści kształcenia:

- obecność na zajęcia, aktywność, systematyczne wykonywanie zadań i ćwiczeń indywidualnie i w grupach

- projekt "cykl zajęć informatycznych"

Projekt cyklu konspektów z zajęć informatycznych oraz rozkład tematów dla wybranego etapu edukacyjnego.

W przypadku przekroczenia dopuszczalnej liczby nieobecności (2x1,5 godz. w semestrze), warunkiem zaliczenia jest wykonanie zestawu zadań z zakresu dydaktyki w obecności osoby prowadzącej. Notoryczne spóźnienia oraz wychodzenie w trakcie zajęć może być traktowane jako nieobecność na zajęciach.

Dopuszcza się zwolnienie z wykonania projektu osoby, która wyróżnia się na zajęciach aktywnością, twórczością dydaktyczną oraz zaangażowaną postawą i umiejętnościami społecznymi

Pełny opis:

Opis treści programowych:

- cele, metody i środki dydaktyczne - zasady poprawnego formułowania opisu lekcji

- tworzenie konspektu zajęć informatycznych zgodnie z zasadami dydaktyki

- dobór treści i indywidualizacja lekcji zgodnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów

- wybór oprogramowania i źródeł internetowych w czasie projektowania zajęć informatycznych

- tworzenie materiałów metodycznych do zajęć informatycznych

- testowanie i ocenianie efektów kształcenia informatycznych

- podstawa programowa zajęć informatycznych na różnych etapach edukacyjnych

- metodyka konstruowania projektów międzyprzedmiotowych, konkursów informatycznych;

- specyfika prowadzenia zajęć informatycznych w formie hybrydowej i zdalnej

- etyka zawodu nauczyciela zajęć informatycznych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls.

Brophy, J. (2002) Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Huk, T. (2019). Uczniowskie korzyści z funkcjonowania w rzeczywistości szkolnego pogranicza między światami mediów online i offline. Kraków: Impuls.

Okoń, W. (1995). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa: Wydawnictwo „ŻAK”.

Kupisiewicz, (2000). Dydaktyka ogólna, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt.

Tadeusiewicz, R. (2019). Krótka historia informatyki. Wydawnictwo RM.

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)